Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Väldigt vad teknik och utvecllingsfientliga en del är. Jag har polestaroptimerat min D5 och betalat två gånger för effekten. Men jag känner mig absolut inte lurad för det, jag är bara jätteglad att Volvo erbjuder möjligheten. Om man inte kan lägga ihop 1+1 när man köper sin bil, dvs att D3 awd och D5 awd är exakt lika har man inget att gnälla om. Hela tjafset är ju löjligt.
Jag är dessutom säker på att en D5 har högre inbytesvärde än en D3. Polestaroptimering lär inte höja värdet heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag är inte emot utvecklng. Jag bara filosoferade om hur Volvo anser att man blir ett premiummärke, hur man skapar det där suget efter "vill ha", som en del märken har varit duktiga på att skapa under en längre tid. Det finns många yngre killar/män som "vill ha" en BMW, exempelvis, även om en hel del av dem hamnar i en Volvo i alla fall.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med om att det är märkligt att man från Volvos sida valt att det ska vara möjligt att trimma en enklare motor förbi sin nästa storlek i serien. Som i mitt fall, kan kliva in på en Volvo-ÅF på måndag och få 20Hk mer än en D5 av samma årsmodell har, och hade jag haft en D5 hade åkt därifrån med exakt samma effekt som jag skulle gjort med min 2.4D.

Här kan jag tycka att dom skulle ha gjort en skala på trimmet, så att jag som har en 2.4D inte skulle få mer effekt än en trimmad D5. Men samtidigt är jag ju glad att dom resonerar så knäppt så att det skulle gynna mig vid en optimering! :wink:

Men är det inte rätt likt Volvo att hålla på å vackla fram å tillbaka å inte riktigt veta vilket ben man ska stå på?? Tycker det känns så i många frågor.. Ena stunden är det si å nästa stund är det så.. Fram å tillbaka, upp å ner hit å dit! ?:-/
av Steff 99
Man skall nog se detta som en eftermarknadsprodukt, om man är lite eftertänksam så är Polestar AB ett eget bolag som säljer effektoptimering till Volvosåterförsäljare.
Sedan att de har ett sammarbete med Volvo är en helt annan sak.
Över hela Europa säljer liknande företag effektoptimeringar till en mängd andra bilmärken , så som Audi och BMW.
En del säljs via bilåterförsäljare
Vad återförsäljarna i respektive land erbjuder för garantier till sina kunder ser inte vi här i Sverige.
Jag var i kontakt med Heico i Tyskland i våras eftersom de via Volvos återförsäljarnät i Tyskland säljer effektuppdatering till flertalet av Volvos modeller med fulla "fabriksgarantier".
Men garantin gäller enbart tyska kunder som köper bil i Tyskland för att garantin skall gälla.
Därför tyckte jag att det var bättre att vänta o se om Polestar kom med sin optimering.

Så att påstå att detta med Polestar är unikt för Volvo är att inte veta..det förekommer överallt som eftermarknadsprodukt, vilket det också är.

Om en optimering höjer värdet är väl tveksamt, men man kanske kan få några kronor extra, men en D5.a tappar ofta lite mer än en D3 så det går väl jämt ut i slutändan.
Det är alltid de som köper den dyraste modellen som tappar mest oavsätt märke.
av oldtimersmc
8900kr för att gå från 175 hkr till 195 hkr 2.4D my10 känns inte så lockande
Användarvisningsbild
av Momentum
Nu finns redan Polestar för vissa motorer även för MY12.......i
Men bara för D5:or inte D3:or just nu
Det är löjligt uppenbart hur det finns färdigt även för D3:or (de som har samma motor som D5) men att man avstår att släppa det just nu
av Steff 99
Det hade varit mer "löjligt" eller säg affärsmässigt fjasko om man hade släppt det till D3:an nu, vem skull i såfall köpa en D5, som standard har mindre hästkrafter än en D3 med Polestar och på toppen till ett högre pris.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vore ju rimligare att de inför en annan trimnivå på Polestar till D3. 200 pållar exempelvis.
av Steff 99
Om det är rimligare eller som nu att man inte tillhandahåller alls är ett affärsmässigt beslut som tagits förmodligen.
Men valet finns alltid att välja en D5, påslaget med rabatt på en nybil är inte så högt om man räknar vad man får i effekt.
Tittar man på "Heico" som istället har ett högt pris, kostar i storleksordninge 18-20k för en uppdatering till tyska marknaden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det förstår ju jag också att det tagit ett beslut. Men jag skulle inbilla mig att man skulle kunna sälja 163 -> 200 hk till en 2,4 liters D3 och samtidigt sälja nya D5 och dessutom 215 -> 230 uppdatering till en D5.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]