- tis 06 dec 2011, 10:46
#595298
Nu tycker jag man ska hålla isär två helt skilda saker.
--------------------
Bilar med konstant 4wd, tex Quattro och Subarun ger grymt bra stabilitet om man brassar 150 km/h i snöstorm eller ligger med fullt uppställ genom kurvorna på en snöig rallyväg.
Eftersom kraften fördelas ut på på alla hjulen hela tiden behöver inga system gå in och koppla in någon bakaxel tex ala haldex. Den är ju redan inkopplad 100% av tiden. Där regerar bilar med kontinuerlig AWD enlig mig.
-------------------
Framkomlighet är ju ofta något helt annat, där är funkar det ju oftas bäst med en massa system som låser diffar, bromsar spinnade hjul, fördelar kraft aktivt osv.
-------------------
Visst finns det ju några fordon som klara båda disiplinerna med det är få. Utpräglade terrängfordon får ju knappast någon bra tid på en rallyslinga.
--------------------
Bilar med konstant 4wd, tex Quattro och Subarun ger grymt bra stabilitet om man brassar 150 km/h i snöstorm eller ligger med fullt uppställ genom kurvorna på en snöig rallyväg.
Eftersom kraften fördelas ut på på alla hjulen hela tiden behöver inga system gå in och koppla in någon bakaxel tex ala haldex. Den är ju redan inkopplad 100% av tiden. Där regerar bilar med kontinuerlig AWD enlig mig.
-------------------
Framkomlighet är ju ofta något helt annat, där är funkar det ju oftas bäst med en massa system som låser diffar, bromsar spinnade hjul, fördelar kraft aktivt osv.
-------------------
Visst finns det ju några fordon som klara båda disiplinerna med det är få. Utpräglade terrängfordon får ju knappast någon bra tid på en rallyslinga.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.