Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu tycker jag man ska hålla isär två helt skilda saker.

--------------------

Bilar med konstant 4wd, tex Quattro och Subarun ger grymt bra stabilitet om man brassar 150 km/h i snöstorm eller ligger med fullt uppställ genom kurvorna på en snöig rallyväg.

Eftersom kraften fördelas ut på på alla hjulen hela tiden behöver inga system gå in och koppla in någon bakaxel tex ala haldex. Den är ju redan inkopplad 100% av tiden. Där regerar bilar med kontinuerlig AWD enlig mig.

-------------------

Framkomlighet är ju ofta något helt annat, där är funkar det ju oftas bäst med en massa system som låser diffar, bromsar spinnade hjul, fördelar kraft aktivt osv.

-------------------

Visst finns det ju några fordon som klara båda disiplinerna med det är få. Utpräglade terrängfordon får ju knappast någon bra tid på en rallyslinga.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Gamla Audi-quattrossar hade ju det bästa av två världar där. Konstant 4WD och inkopplingsbar "riktig" diffspärr på bakhjulen. Ibland var det bättre förr.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:Nu tycker jag man ska hålla isär två helt skilda saker.

Visst finns det ju några fordon som klara båda disiplinerna med det är få. Utpräglade terrängfordon får ju knappast någon bra tid på en rallyslinga.
Jag tycker du ska börja med att hålla isär de olika systemen till att börja med. De olika namnen, Quattro, Symmetrical Awd, Xdrive och allt vad det heter är enbart marknadsnamn och inget annat. Vad som sen sitter i bilen och hur tillverkaren har valt att anpassa ett visst system till hur de vill att bilen ska uppföra sig en annan sak, tillsammans med viktfördelning etc.

Men låt oss för resonemangets skulle anta att du med Quattro menar Torsen så anser jag att Volvo lyckats bättre om man talar stabilitet och uppförande på vägen. Åtminstone med Haldex Gen 4. Eller menar du att din bil är instabil i ex snömodd i högre farter? Jag hinner då aldrig reagera på att bilen skulle ge minsta tendens till slirning på framaxeln.

Audibilar med torsen är väldigt understyrda, något de försöker råda bot på genom att trixa med en elektrisk styrning av Torsen diffen numera för att föra över så det inte är 50/50 mellan fram och bakaxel utan mer bakhjulsdrivning. Lite likt Haldex i det avséendet.
Subaru har olika system om det är 4cyl eller 6cyl resp om det är manuell eller automat. Jag tycker de ligger närmast Volvo körmässigt. Möjligen har det också med viktfördelning att göra.

Det där med konstant 4wd som man alltid återknyter till är ju också helt fel. Mig veterligen säljs det ingen personbil som kan låsa alla tre diffarna för att få konstant 4wd. Oftast används någon form av diff eller annat mellan axlarna och på varje axel som tillåter varvtalsskillnad. Eller menar du att en 2wd är konstant tvåhjulsdriven?
av Lövet
Om du i din fyrhjulsdrivna Volvo ändå har 95% driv på framhjulen, vilken släpper greppet först. Volvon eller Audin som har 50% av drivningen fram? Det är nog vanligen det man tänker på med "konstant fyrhjulsdrift", inte huruvida man kan spärra drivningen helt som i en gammal Geländewagen. ;) När Haldex väl börjar driva bak (vilket de numera iofs gör VÄLDIGT fort) så är redan greppet förlorat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Inte alltid. Enligt Haldex egna websidor kan den programmeras på ett sådant sätt att den även blir fyrhjulsdriven i förväg, när datorsystemet som styr kopplingen får in information som gör att den finner det troligt att fyrhjulsdrift kan vara bra att ha. Exempelvis om den ser rattutslag, gaspådrag, nerväxling och blinkers samtidigt, så kan man anta att omkörning står för dörren och då kan det vara bra att dra åt kopplingen i förväg. Likaså om bilen står stilla och ska köras iväg, eller om man har tryckt in knappen för HDC, eftersom man då kan anta att förhållandena är besvärliga.

Men i slutändan är det upp till systemintegratören, alltså i detta fall Volvo, hur man vill utnyttja de funktioner som Haldex erbjuder. Så hur det verkligen fungerar i Volvobilar vet jag inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Om du i din fyrhjulsdrivna Volvo ändå har 95% driv på framhjulen, vilken släpper greppet först. Volvon eller Audin som har 50% av drivningen fram? Det är nog vanligen det man tänker på med "konstant fyrhjulsdrift", inte huruvida man kan spärra drivningen helt som i en gammal Geländewagen. ;) När Haldex väl börjar driva bak (vilket de numera iofs gör VÄLDIGT fort) så är redan greppet förlorat.
Exaktamente...... när det finns en mellandiff så bilen kan driva alla hjulen hela tiden så är det 4-hjulsdrift för mig, Audi Torsen Quattro, Subaru Symmetrical 4wd, BMW iX osv. Jag upplever dessa stabilare då kraften är fördelad på alla hjulen vid all normal körning, även däcken slits ju helt jämt runt om tack vara detta.

Annars är det on-demand 4wd tycker jag i alla fall.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Eller menar du att en 2wd är konstant tvåhjulsdriven?
Jag brukar i alla fall inte kalla mina övriga bilar för enhjulsdrivna. Eller partiellt tvåhjulsdrivna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det är klart att en bil som är normalt framhjulsdriven är tvåhjulsdriven. Den driver ju alltid med två hjul, upp till vad den minsta friktionen under de två hjulen medger.
Har den dessutom differentialspärr driver den upp till vad den högsta friktionen under de två hjulen medger, men det är fortfarande tvåhjulsdrift.

En fyrhjulsdriven bil med konventionella och öppna differentialer på tre ställen, alltså fram, mellan och bak, kan faktiskt i speciella situationer vara sämre än en fram- eller bakhjulsdriven. Det räcker ju att ett av de fyra hjulen står på en isfläck på en fyrhjulsdriven bil, för att den ska bli stående, om det för övrigt går så tungt att den inte kommer iväg med den friktion som erbjuds. För den fyrhjulsdrivna bilen kan det vara vilket hjul som helst som står på isen, men är den framhjulsdriven ökar åtminstone sannolikheten att det är ett hjul som inte är inblandat i framdrivningen.

Även utan differentialbromsar finns det givetvis friktion i drivlinan, och den i sig kan ju vara tillräcklig för att man ska komma ur sitt predikament. Men möjligt är det. Däremot, med en bil med fyrhjulsdrift vid behov, där denna extra drivning kopplas in med en koppling typ Haldex, har man då per definition samma förhållande som med en mer eller mindre spärrad differential mellan axlarna. Alltså blir en sådan bil inte stående för att ett hjul står utan friktion. Finns det drivning på antingen båda framhjulen, eller båda bakhjulen, så rör det på sig.

För övrigt tycker jag att man ska skilja på de två situationerna när man står stilla och ska komma igång, respektive hur bilen uppträder när den har landsvägsfart på halt underlag. Det mest terränggående hjulfordon jag har kört hade fem låsbara differentialer, men den var rätt bökig på landsväg om man spärrat hela uppsättningen. Däremot var förstås förmågan att starta på snart sagt vilket underlag som helst svår att överträffa, utan att tillgripa larvfötter.
av Steff 99
Nu är väl Haldex ett bra alternativ till vanliga bilar , där man kan köra bilen som en vanlig bil med köregenskaper som fungerar på normala vägar till 95% men man har hjälp med AWD då man kan ha behov.
Att köra en terrängbil med diffar och mellandiffar som är låsbara innebär väldigt ofta att bilen kan förlora mycket av åkkomforten.
Jag hade en Subaru för många år sedan, när man låste 4WD så var bilen nära nog omöjlig att svänga runt på asfalt.
Jag hade även en Chevy Blazer som var poppis på -70talet den var ingen höjdare när man använde diffar o detta på vanlig väg, men i lervälling funkade det ganska bra.
Men som sagt Haldexen är en kompromiss som merparten som åker AWD klarar sig med på den biltypen som detta finns.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat