Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
sorsj skrev:5 rader av totalt 264 i tråden: är det inte lite märkligt?
Inte märkligt. Kombi-aspekter skapar ingen kontrovers, det gör däremot motor- kvalitets- och komfortaspekter.
av Vanilla
En god vän bytte i våras från S80 2.5T -08(-09?) till BMW 520d Touring -11. Han körde dem parallellt under några månader och vi kunde jämföra dem ganska grundligt.

BMW:n är ju ett strå vassare på det mesta förutom vad gäller motorn. BMW dieseln kan inte på något sätt(förutom förbrukningen naturligtvis!) mäta sig mot femman i S80:n eller mot min egen V70 2.5FT -10.

Men BMW:n är stor nog för att fungera som familjefraktare, relativt givande att köra, riktigt komfortabel (nästan som V70/S80), går verkligen att utrusta precis som man vill och är faktiskt ett riktigt vettigt köp ekonomiskt med rimlig utrustning.

Polarn har haft var annan Volvo, var annan BMW de senaste fem bilarna i 400-450tkr-klassen och saknar verkligen S80:n. Motorvalet till BMW:n styrdes enbart av nya arbetsgivarens bilpolicy och förtar tyvärr en stor del av glädjen med nya bilen.
av improwise
sorsj skrev:5 rader av totalt 264 i tråden: är det inte lite märkligt?
Inte speciellt med tanke på att tråden främst handlar om motorer, och så vida man inte ska lasta in dem i kupen så är nog kombiegenskaperna lite utanför den diskussionen. Men starta gärna en ny tråd om just det, för frågeställningen i sig är ju inte ointressant.

Kombiegenskaper är dessutom lättare att bilda sig en egen uppfattning om i bilhallen tycker jag, iaf så mycket som krävs för mitt inköpsbeslut.
Senast redigerad av 1 improwise, redigerad totalt 0 gånger.
av improwise
Vanilla skrev:En god vän bytte i våras från S80 2.5T -08(-09?) till BMW 520d Touring -11. Han körde dem parallellt under några månader och vi kunde jämföra dem ganska grundligt.

Polarn har haft var annan Volvo, var annan BMW de senaste fem bilarna i 400-450tkr-klassen och saknar verkligen S80:n. Motorvalet till BMW:n styrdes enbart av nya arbetsgivarens bilpolicy och förtar tyvärr en stor del av glädjen med nya bilen.
Tack för dina kommentarer som uppskattas! Som jag tolkar dig skulle din vän hellre haft D5an då än 520d? Inser att det så klart är svårt att jämföra rakt av, speciellt mellan en kombi och en sedan, men jag gissar att vikt, storlek osv är rätt jämförbara.

Måste erkänna att jag själv börjar fundera mer och mer på en större motor, även om det får ske på bekostnad av lite utrustning (som egenföretagare bestämmer jag det eg. helt själv men med mindre än 1000 mil per år så finns ju en rimlighetsgräns också)
av Vanilla
improwise skrev: Tack för dina kommentarer som uppskattas! Som jag tolkar dig skulle din vän hellre haft D5an då än 520d?
Nja, möjligen en 5-serie med D5:an då! :-)-)

Vad han menar är att 520d inte gör bilen rättvisa och faktiskt delvis förstör upplevelsen av en fin bil. En liten bensin-sexa, typ 525, hade nog varit bättre för samma pengar, eller ännu hellre en större motor.

Har inte kört V70 D5 mer än kortare sträckor. Den är kraftfull och har mycket mer karaktär än 520d, men enligt min uppfattning når inte den heller upp till 2.5FT. (Ja, jag är partisk!)
Användarvisningsbild
av Blackhawk
Personlig er jeg meget fornøyd med kvalitet og komforten
i både Volvo V70/S80 og BMW 5-serien, jeg tror allikevel
det kan være smart å skifte litt merke nå og da. Selv har
jeg tidl. hatt Volvo S60, og nå en Volvo S80 (2010) - neste
gang blir det nok BMW 5-serie for min del:

BildBild
BildBild

Selv om jeg synes S80'en er minst like fin som BMW 5-serie,
så må jeg virkelig innrømme - at BMW virkelig har gjort en
strålende jobb med nyeste 5-serie; spesielt at flere detaljer
er hentet fra 7-serien, gør 5-serien virkelig lekker etter
min mening. Den skaper virkelig et "må ha" -begjær.

Er nesten så jeg blir litt besviken over meg selv, og allerede
nå tenke på neste bil (siden S80'en bare er 1.5 år), men er man
bilgal så er man bilgal... :oops:
av hirre
Kör/kört BMW ett tag nu, men just 520d är ju inget annat än en billig-i-drift familjefraktare med lite mer statussymbol. Just i den här jämförelsen är Volvon mycket bättre förutom förbrukningen... BMW har ju specifikt gjort 520d för att folk som vill ha lite Volvo-känsla men äga BMW-status ska kunna överväga mellan de två. 5-serien blir annars mer "BMW-normal" när du går upp i motorstorlek, 525 o.s.v... Men ska man ha komfort ska man köpa volvo, BMW kommer inte bli lika bra på komfort som Volvo för då måste de ge upp "sportigheten", fjädring etc etc, det är fysikens lagar...

http://www.smartson.se/test/bil/bmw-520 ... 70-20d.htm

Sen finns det viktigare saker att jämföra, t.ex. FWD vs RWD...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har alla BMW aktiv styrning (hastighetsberoende utväxling)?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5