Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#552180
Maccie skrev:Har nu kört dryga 200 mil med min nya XC70 D5 AWD Aut Polestar MY11. Några fler observationer.

Fram till dagens utflykt (mer nedan) så visade färddatorn ett snitt på 0,79. Enligt mätning pump (Spritmonitor) har den hittills snittat 0,847. Vi har kört ganska mycket i stan och bilen är ju knappt inkörd, så...

Idag drog familjen på en 15 mils utflykt t.o.r. Någon mil totalt var stadskörning, annars 70-90-110-vägar. Jag kör rätt lugnt och mest farthållare +10 över aktuell gräns. När vi kommit en bit på vägen låg färddatorn på 0,65 och visade att jag kunde köra 1080 km på tanken (se bif bild) och då hade jag väl 65 av 70 liter kvar i tanken. Hade tanken varit full hade jag väl kommit över 1100-strecket, minst. När vi kom hem efter utflykten visade färddatorn 0,66 i snitt. Bra, tycker jag! Största dieseln i Volvos sortiment (225 hk med Polestar) i den tunga XC70 med AWD. 18-tumsdäck också!

Så till automatlådan. Har hört en del gnäll på geartronicen, särskilt äldre varianter. För egen del kan jag bara säga att jag tycker att den växlar som i smör. Helt ryckfria växlingar, enda som märks är att varvräknarnålen hoppar ner och motorljudet sjunker något. Men kanske är MY11 så mycket bättre, vad vet jag?

Intressant bild, jag har funderat på hur min drive förhåller sig till de större motorerna med automat i varvtal. Min lilla drive ligger på ca 2150 varv i 110, allså en ganska marginell skillnad.
Jag uppfattade föresten också automaten i 2011'orna som mycket mjuk och trevlig.

Intressant bild, jag har funderat på hur min drive ligger i förhållande till d3


Intressant bild, 110km/h och ca 2000 varv, jag tyckte först min drive är något högvarvig som ligger på 2150 varv i 110 men det är allså en marginell skillnad på den å en d3/d5

Bild
#552199
Hej,

Jag minns inte exakt körförhållandet när jag tog fotot.

Om det var så att jag precis slagit på farthållaren, eller det var ett uppförslut just då, kan det ju hända att varvtalet var högre än normalt. Ska kolla nån annan gång.

Nån annan med en nyare D5, kanske särskilt en XC70 AWD Aut, som har järnkoll på varvtalet vid stadiga 110 km/h?

F.ö. kan noteras att jag slagit siffran med råge. Nu är min rekordnotering att färddatorn visar 1280 km kvar till tom tank (bilden visar 1250, var lite långsam att knäppa).

Bild
#552229
D5an är på tok för lågt växlad. Har kört 1000 mil med husvagn och hästsläp på 2 ton bakom och jag kör 99.99% på 6an. Utan släp så borde det finnas två växlar till. Motorn är ju så vridstark.
#552268
Nu har jag kollat. Det är som på något fotografi tidigare i tråden. När min hastighetsmätare visar 110 km/h pekar varvräknaren på 2050 r/min.
Min gamla manuella, femväxlade 854 Turbo har vid motsvarande hastighet ett varvtal på 2700 r/min. Men det är ju bensinmotor.
#552273
Ok, då kommer vi in på nästa tävlingsmoment! :-)

Jag har alltså lyckats få min XC70 D5 AWD Aut att visa 1280 km kvar till tom tank (fö även Polestar-optimerad, så 225 hk).

Någon som fått bättre med motsvarande bil?

Vad har ni nått?
#552276
Vad färddatorn står på när man tankat beror bra på slumpen.
Jag har sett på både min tidigare D5:a MY10 och nuvarande att det har varit som högst 1350km och inget ovanligt att det står1200km, däremot har jag aldrig lyckats att komma längre än ca 90 mil innan bränslet är slut på någon av bilarna.
Som jag skrivit tidigare är färddatorn "fake", sitter där bra för att alla andra har en.
Där har Volvo något att arbeta på... :roll:
#552284
Hej,

Siffrorna jag nämner har jag avläst efter ca 3-5 mils körning efter tankning. Att man inte når mer än 90 mil på tanken beror väl dock på att man i realiteten har svårt att pressa ner verklig blandad förbrukning till mer än 0,70-0,80 över så mycket körning. Men tankar man fullt och öppnar med en bits snålkörning borde man kunna hålla sig till de 0,55 l/mil som ca 1300 km till tom tank indikerar.

Det kan väl ändå vara så att just denna funktion inte är helt pålitlig.

Snittförbrukningsfunktionen tycker jag dock varit rätt stabil hittills. Verkar konsekvent visa 0,05 mindre än verklig förbrukning vid pump (tex 0,70 l/mil istället för 0,75 verklig). För optimistisk, men i alla fall konsekvent. Och då kan den ju användas, bara att plussa på 0,05 i huvudet.
#552291
Lite olikheter i utväxlingen på olika bilar.....

Modell km/h1000rpm
XC70 D5 A 50,8
XC70 D5 M 51,3
V70 D5 A 52,4 (AWD)
V70 D5 M 55,4
V70 D5 A 54,5
V70 D3 M 62,0
V70 D3 A 56,6

Modell rpm vid 110km/h
XC70 D5 A 2165
XC70 D5 M 2144
V70 D5 A 2099 (AWD)
V70 D5 M 1986
V70 D5 A 2018
V70 D3 M 1774
V70 D3 A 1943

Modell km/h 2000 rpm
XC70 D5 A 101,6
XC70 D5 M 102,6
V70 D5 A 104,8 (AWD)
V70 D5 M 110,8
V70 D5 A 109,0
V70 D3 M 124,0
V70 D3 A 113,2
#552301
Enligt vad jag har läst ska räckvidden baseras på de senaste 30 km körning. Så det största värdet på räckvidden borde man väl då få genom att köra försiktigt några mil, och sen tanka.

Men annars håller jag med om att det verkar som om färddatorerna har blivit sämre än vad de var för 18 år sedan, när jag köpte min 850. Den har visat samma resultat som jag får om jag mäter sträckan och håller reda på hur mycket jag tankar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]