Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Jag är 100% säker att det inte är lackskyddet som har runnit, då det antingen läggs på med maskin, eller MF-pad. Det läggs på i en sån liten mängd att det aldrig kan rinna. Däremot är det förmodligen någon avfettning eller liknande som har legat länge på ytan och gjort att det blivit missfärgat.
Ok, men då måste den svarta vinylglansen man lagt på för att dölja det vara rena skämtet i kvalite och vidhäftning. Varför blev man annars svart om man råkade nudda bilen och varför sköljdes den av vid första rengskurenj ?:-/ ?:-/ ?:-/
På bilden med vindrutetorkaren så tycker jag det ser ut som antingen polermedel eller lackskydd som torkat in. Det kan du tvätta bort med t.ex. alkalisk avfettning eller sprit som är avsedd för ändamålet. Angående kofångaren så är det lite svårare att avgöra. Min gissning är att det är något listmedel som helt enkelt inte satt sig på ytan utan rinner av vid regn. Det skulle också kunna vara så som XC90_Executive säger att avfettning har torkat in och i så fall är det mycket möjligt att plasten är förstörd. Man ska inte använda listmedel som innehåller färgämne eller silikon.
XC90_Executive skrev:Jag är 100% säker att det inte är lackskyddet som har runnit, då det antingen läggs på med maskin, eller MF-pad. Det läggs på i en sån liten mängd att det aldrig kan rinna. Däremot är det förmodligen någon avfettning eller liknande som har legat länge på ytan och gjort att det blivit missfärgat.
Nu vet jag inte hur Ditec fungerar... Men kikar man på PPS, eller "Perma 5" som den också kallas så skulle man ju kunna få liknande grejor vid applicering av Steg 1. Tänkte om Ditec använder något liknande...?
Kave. Håller med dig helt och hållet, jag pular inte med detta själv utan väntar tills de är tillbaka
XC90_Executive skrev:Mitt plastskydd på ovansidan av bakkofångaren (XC60 R-design) ser likadant ut som din plast. Jag måste underhålla med Vista någon gång i månaden. Idag när jag gjorde en riktig dundertvätt med både petrolium- och alkalisk avfettning så det skyddet försvann helt blev den riktigt jäklig. Blir nog 4-5 omgångar vista.
Det var ju i det läget jag absolut INTE ville hamna, jag har alltid varit extremt tveksam till knotterplasten på XC modellerna och därför aldrig utsatt dem för tex avfettning och de därför hållit sig djupsvarta i 2 år nu.

Att behöva kladda med en massa medel var 4:e vecka för att det ska se bra ut är ju rena öknen och kan ju knappast klassas som ett stryktåligt material, snarare superömtåligt.
VolvoB20: Jag har pga påkörning av taxi fått bytt bakre kofångaren mot en ny. Den är inte på något vis svartare än övrig plast på bilen efter styvt tre år. Jag har aldrig bilen i garage. Fördelen med den svarta plasten tycker jag är att det inte gör lika mycket om den skulle bli repig En lackad yta som får rejäla repor börjar ju snart rosta.
kave skrev:VolvoB20: Jag har pga påkörning av taxi fått bytt bakre kofångaren mot en ny. Den är inte på något vis svartare än övrig plast på bilen efter styvt tre år. Jag har aldrig bilen i garage. Fördelen med den svarta plasten tycker jag är att det inte gör lika mycket om den skulle bli repig En lackad yta som får rejäla repor börjar ju snart rosta.
Jag tror det beror lite på hur man ser på sin bil. En repa på en lackad yta lackas om, och en repa på en plastkofångare lagas/byts ut. Om du frågar mig.......

/Martin
VolvoB20 skrev:Så nu har jag visat upp bilen och de ska försöka fixa den. Dock hade de inte tid innan augusti så jag får väl åka omkring och se gammal och solblekt ut hela semestern.

De skulle försöka få bort lackkonserveringen som runnit över all svart plast (riktigt hur visst man inte), sen skulle man lägga på någon svart vinylglans med bättre vidhäfning än orignalvarianten.

Dock var man inte säkra på om der skulle funka har man otur så är det väl förstört en gång för alla.... det är det jag hatar med all skrovlig plast, man kan ju varken polera, vaxa, slipa, laga eller lacka om den som man kan göra med vanlig lack. Alltså helt galet att montera sådan skräp på en XC modell.

Ska ta några bilder och lägga upp när jag får möjlighet.

Gnäll inte på plasten, gnäll på de som gjort fel istället, du skall nog vara glad för den typ av plast det sitter där och hur det ser ut (skrovlig mm) då den maskerar alla eventuella repor riktigt bra. Att köra en XCxx bil med plast längst ner i lite terräng ger ju mindre synliga repor och skador än att göra samma sak med en R-Design som har lackad yta hela vägen ner.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]