Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
VolvoB20 skrev:
Soulman skrev:Jag förstår inte diskussionen riktigt. Jag kör en T4 som kostar i grund 249.900 och en D5 343.000kr enligt Volvocars. Vad går jag miste om när jag inte köper en D5?
Jadu, missar och missar..... du kan ju köpa en Harley Davidsson för mellanskillnaden på ca 100.000 kr och glida hela sommaren på den :-)-)

Bild

He he... jaa du. Jag vet knappt nåt töntigare än "att glida runt på en HD". Det ska vara att röka kanske. De överskjutande pengarna kommer väl till pass ändå. Dessutom spar jag in några tusenblappar på skatten och verkar betala ungefär lika vid pumpen. Vill man ha en snål diesel med kraft får man nog snegla lite åt andra märken som har modernare grejer.
av viktore
Soulman skrev: Vill man ha en snål diesel med kraft får man nog snegla lite åt andra märken som har modernare grejer.
Tittar man enbart på automatväxlade alternativ så kan det säkert vara så, men med manuell transmission ligger Volvo i framkant på dieselsidan. I synnerhet med MY12.
av Enzo
Soulman skrev:
VolvoB20 skrev:
Soulman skrev:Jag förstår inte diskussionen riktigt. Jag kör en T4 som kostar i grund 249.900 och en D5 343.000kr enligt Volvocars. Vad går jag miste om när jag inte köper en D5?
Jadu, missar och missar..... du kan ju köpa en Harley Davidsson för mellanskillnaden på ca 100.000 kr och glida hela sommaren på den :-)-)

Bild

He he... jaa du. Jag vet knappt nåt töntigare än "att glida runt på en HD". Det ska vara att röka kanske. De överskjutande pengarna kommer väl till pass ändå. Dessutom spar jag in några tusenblappar på skatten och verkar betala ungefär lika vid pumpen. Vill man ha en snål diesel med kraft får man nog snegla lite åt andra märken som har modernare grejer.
Kör du själv en MY11 eller My12 diesel med automat eftersom du uttalar dig sådär?
av Enzo
kave skrev:
Arese skrev:Efter två V70 FT köpte min fru en 2,4d -10 eftersom hon bytte jobb och därmed pendlar 27 mil om dagen. Vi stod ut med dieseln i tre månader innan XC60 beställdes

Jag skulle själv, vis av denna och andra erfarenheter, valt en bensinare. Ska du ändå ha diesel se till att köpa automatlåda (som vi har i XC60:n).

Mvh
Arese
Detta förstår jag inte, ni totalt vantrivdes med 2.4D (Som är exakt samma som D5) också köper ni en D5 XC60?

Jag säger tvärtom, ska du ha en stark bensinmotor, köp automat, ska du ha en snål diesel, välj manuell.
Volvos automatlådor känns mer optimerade för bensinmotorer. När jag kör min d5 så växlar jag upp oftast före 1900rpm och är oftast snabbast iväg från rödljusen. De gånger jag kört automat så varvar de konstant upp mot 2500 utan särskilt mycket gas.
Nej, 2,4d My10 och D5 My11 är inte alls exakt samma, långt ifrån.
av lirsa
Före min nuvarande bil har jag haft en (alla V70s) D5 MY2007, 2.5T MY2005, 2,4D (polestaruppgraderad 205 HF/450NM) MY2009, alla automat. Har tröttnat rejält på diesel. Seeeeeeeeg körning och illa anpassade automatlådor, speciellt den senaste 2009. Det som mest stör är att alla NM kommer på en och samma gång, ryckig körning och extremt seg vid rödljus. Lägg där till en lite bullrig motor och ingen finess alls.

Jag har nu en MY2010 2.5FT. Visst, det skulle finnas lite övrigt att önska vad gäller automatlådan när du startar från ettan, men i övrigt en helt annan premiumkänsla och en mer aktiv och rolig körning.

Tror 2.4D var den sista dieseln jag ägde, jag är inte alls förtjust måste jag säga. Att jämför D5 med 2,5T som ngn gjorde här i tråden, hur tänkte den personen där?
av Soulman
Enzo skrev:quote]

Nix. Åker däremot med i olika Volvodieslar och mina intryck som passagerare stämmer väl med vad som beskrivs i tråden. Mina egna referenser kommer från VAG gruppens dieslar som med CR-teknik är mycket sofistikerade, snåla och tysta samt varvar högt innan orken tryter. Volvo kanske kör med gammal beprövad PD fortfarande?

Kör du själv en MY11 eller My12 diesel med automat eftersom du uttalar dig sådär?
Den här forumteknologin suger rövsmör när man inte kan citera på ett begripligt sätt! :-(O)
Senast redigerad av 1 Soulman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Många förväxlar bra punch i lågvarvsområdet med prestanda. Det är en del av prestandan men bara en del så det beror på hur man kör.

I vanlig vardagskörning så är dieselvridet bra att ha tillhands. Och det är ju där de flesta kör 90% av tiden. Framförallt med automatlåda så man bättre kan utnyttja vridet utan att behöva tänka på växlandet. Jag vet flera som bytt till diesel som säger att "den stcker direkt när man trycker på gasen" och det stämmer på ett sätt. Den har massivt vrid/effekt direkt från låga varv.

Dock tror jag att priset är avgörande i många fall. Och om det är tjänstebil eller ej.

Jag har precis beställt en Bi-Fuel. Den är 1.800!!! kr billigare än samma utrustade D5 per månad för mig netto som tjänstebil. Till detta kommer att jag kör billigare per mil på gas än diesel och jag har 231-hästarsmotorn i Bi-fuelen så prestandan är det inget fel på. Jag räknade inte ens hem en diesel med min nuvarande 2,5FT som tjänstebil när jag bytte förra gången. 700 kr/månad skilde det då. Detta trots att den inte hade samma lika stor reducering i förmånsvärde som gasbilen har. Jag drar även husvagn och 2,5FT:n fungerar hur bra som helst för att dra en stor & tung vagn.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en D5 men inte med den skillnaden i månadskostnad. Privat så tror jag nästan att kalkylen går ihop snabbare med en diesel. Då är begagnatvärde och andra saker viktigare.
av Soulman
dst02 skrev:Va e de för töntigt med att åka HD???
Det kanske inte du tycker - men jag gör det. JAg har varken mc eller kort för det men skulle jag välja den vägen skulle jag hellre köra scooter än HD. Det är väl nåt med vad den signalerar kanske - livsstilen, kläderna, att den inte är så snabb så måste den låta en massa istället. Jag vet inte. Det är inte jag helt enkelt. Men det fina är ju att det finns ju en hoj för alla smaker och det är ju bra så.

Rätt mycket OT nu, men jag hade en på jobbet som kittade sin HD med sadelväskor. Med fransar på. Sen köpte han en jacka. Med fransar på. Sen hittade han nåt till handtagen. Med just det - fransar på. All respekt för att han var överlycklig - men det är inte min grej.
Senast redigerad av 1 Soulman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
lirsa skrev:Före min nuvarande bil har jag haft en (alla V70s) D5 MY2007, 2.5T MY2005, 2,4D (polestaruppgraderad 205 HF/450NM) MY2009, alla automat. Har tröttnat rejält på diesel. Seeeeeeeeg körning och illa anpassade automatlådor, speciellt den senaste 2009. Det som mest stör är att alla NM kommer på en och samma gång, ryckig körning och extremt seg vid rödljus. Lägg där till en lite bullrig motor och ingen finess alls.

Jag har nu en MY2010 2.5FT. Visst, det skulle finnas lite övrigt att önska vad gäller automatlådan när du startar från ettan, men i övrigt en helt annan premiumkänsla och en mer aktiv och rolig körning.

Tror 2.4D var den sista dieseln jag ägde, jag är inte alls förtjust måste jag säga. Att jämför D5 med 2,5T som ngn gjorde här i tråden, hur tänkte den personen där?
Automatlådorna har väl varit ett rätt trist kapitel fram till MY10, efter det är det rätt stor skillnad..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]