Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiKeMaN
#537108
viktore skrev:När jag postade inlägget svor jag tyst för mig själv att någon garanterat skulle försöka ta fokus från att 520d uppenbart inte är lika snabb som D5 till att D5 istället får storstryk av 525d.. :lol:

Tittar du på slutfarten för 402m så skiljer det 6km/h mellan bilarna, när det gäller bilar som inte ens kommer över 150km/h i slutfart så är det en skaplig skillnad.
Kör man 201/402m så är det slutfarten som avslöjar hur mycket pulver bilarna har. Räknar vi bort eventuella förarmisstag så kan tiderna diffa åt olika håll, men den bil som har högst slutfart är den bil som också hade varit snabbast om man fortsatt gasa.

Kollar vi på tiderna 0-160 så skiljer det 2.5s vilket är lång tid i dessa sammanhang. Hade man mätt 520d även till 200km/h kan jag garantera att tidsskillnaden hade varit ännu högre.
Tänk er att två bilar med full gas passerar efter varandra i en bra bit över 100km/h. Räknar man upp 2.5s efter att den första passerat så inser man att den andra bilen är en bra bit efter.

Därmed är det för mig ställt utom all tvivel att med manuell växellåda, ÄR V70 D5 snabbare än 520d. När det i farter över 100 börjar skilja flera sekunder så ligger inte bilarna längre och inhalerar varandras dragkrokar.
Om du sen tycker att D5 är lite lite lite lite lite lite snabbare så får du tycka det, men kom inte och påstå att de är jämnsnabba.

535d är en stabil pjäs där D5 inte har något att hämta. Inte ens med Polestaroptimering har ägaren till den bullriga och osofistikerade skövdedieseln ens en tillstymmelse till sportmössa mot bayerns dieselstolthet.
För att inte tala om kommande M5. Där kan ägare till bilar med undermotoriserade T6 motorer se fram emot blästrad framruta av M5ans bakdäck innan den susar iväg och blir till en flugskit i synfältet. Fast vänta ... det räcker ju med en 550 för att åstadkomma det.

Risken finns att senaste meningar av BMW-fanatiker klassas som verbal pornografi, mod får rycka in om det finnes opassande på ett bilforum 8) ... eller gick jag för långt nu?
Håller fortfarande inte med dig om att D5an är märkbart snabbare än en 520d. Men där lär vi väl inte komma överens trots att jag visar siffror fram o tillbaka så därför är det bättre att konstatera att vi har delade åsikter om hur mycket 0.2 sekunder är efter 402 körda meter. Jag hävdar bestämt att skillnaden mellan en D5 och en 520d märks mer på den som kör, än vilken bil denne har valt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#537118
NiKeMaN skrev:
Variosboy skrev:Hämta min bil idag efter sin tredje service (tre år gammal), och slutsumman nu, tre år senare är totalt 7920:- för de tre tillfällena, vart du fått 14111 ifrån vet jag inte...
För övrigt ser jag det som nära på omöjligt att få Volvon att dra 0.88, det kommer jag inte ens upp i med min tre år gamla bil, vilken är en uråldrig maskin jämfört med dagens.
Är Volvon i testet en automat kanske!?
Hänvisar återigen till Teknikens Värld. Om du har något emot deras siffror så föreslår jag att du tar den diskussionen med dom. Att köra en V70 D5 på dom siffrorna är inte svårt. Fast det borde ju gått att köra billigare. Likadant med BMWn.
Jag körde min V70 2.4d -07 Automat 43000 mil och hamnade runt den snittförbrukningen innan den såldes.

edit: Satt och sökte lite på spritmonitor.de och fann V70 D5or som slukar i sig ända uppåt 1.1 liter per mil!!
Har inget emot deras siffror, det jag har någonting emot är du använder dom helt utan minsta fundering på om dom är sanna eller inte.
Nu när jag presenterat mina verkliga siffror så kanske du skulle tagit en funderare över sanningshalten i siffrorna som presenterats, säger inte att alla är fel bara för att servicekostnaden var det. Men man måste alltid vara skeptisk till EN enda undersökning som underlag när man läger fram sina teorier..
av Steff 99
#537133
3000 milaservicen ca 3500kr, 6000mil ca 6500kr, 9000mil ca 3500kr = ca 13500kr efter dessa servicar
Detta är vad det kostar att serva en V70 D5:a
BMW kostar 0 kr upp till 8.000mil i detta ingår även byte av bromsvätska 1-2 ggr
av NiKeMaN
#537135
Variosboy skrev:Har inget emot deras siffror, det jag har någonting emot är du använder dom helt utan minsta fundering på om dom är sanna eller inte.
Nu när jag presenterat mina verkliga siffror så kanske du skulle tagit en funderare över sanningshalten i siffrorna som presenterats, säger inte att alla är fel bara för att servicekostnaden var det. Men man måste alltid vara skeptisk till EN enda undersökning som underlag när man läger fram sina teorier..
Finns ju fler tidningar som gjort "samma" test, fast med andra bilar.
Se gärna detta test gjort av tidningen Auto Motor och Sport.
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 102002.pdf

Även där vinner BMWn. Men även dom konstaterar försiktigt att D5an är LITE LITE snabbare. Men varför jagar vi tiondelar upp och ner vad gäller 0-100 eller 0-402m? Det är knappast det som man är ute efter. 520d är dock det självklara alternativet till en D5a. Denna tidning fick dock en skillnad på ca 350-400:- per månad i totalkostnad istället för som TV hade enbart 4:-....
av NiKeMaN
#537137
Steff 99 skrev:3000 milaservicen ca 3500kr, 6000mil ca 6500kr, 9000mil ca 3500kr = ca 13500kr efter dessa servicar
Detta är vad det kostar att serva en V70 D5:a
BMW kostar 0 kr upp till 8.000mil i detta ingår även byte av bromsvätska 1-2 ggr
Ang service Volvo V70 D5:
Stämmer ganska bra med Teknikens Världs siffror då...
3000 mil - 3641:-
6000 mil - 5249:-
9000 mil - 5221:-
= 14111:-
av Malmstroem
#537141
NiKeMaN skrev:Håller fortfarande inte med dig om att D5an är märkbart snabbare än en 520d. Men där lär vi väl inte komma överens trots att jag visar siffror fram o tillbaka så därför är det bättre att konstatera att vi har delade åsikter om hur mycket 0.2 sekunder är efter 402 körda meter. Jag hävdar bestämt att skillnaden mellan en D5 och en 520d märks mer på den som kör, än vilken bil denne har valt.
Varför titta på de minst relevanta siffrorna i hela testet?

Jag köper en hyfsat stor motor för att få bra omkörningsacceleration. Enligt TV så gör Volvo V70 D5 70-130 km/h på 8,9 sekunder, medan BMW 520d behöver 10 s. Jag skulle vilja hävda att den skillnaden märks när du ska ta dig om en långtradare och får möte.

Visst är BMW trevliga bilar, men om du vill ha hyfsad utrustning och jämför relativt likvärdiga prestanda så har jag svårt att se hur BMW kan anses billigare. När man som jag kör relativt lite, så är nästan alltid den dyrare bilen den som blir dyrast i längden.

Jag valde / väljer mellan en X3 20d och en XC70 D5. Här är prestanda relativt likvärdiga -- om något så har XC70 bättre omkörningsacceleration. Snikutrustade så är X3 definitivt billigast att äga. Hyfsat fullutrustade så är jag hyfsat säker på att XC70 blir billigare. Det som dock gör att det med stor sannoliket blir en XC70 är att bagageutrymmet på X3 är rätt litet...
av NiKeMaN
#537149
Malmstroem skrev:Varför titta på de minst relevanta siffrorna i hela testet?

Jag köper en hyfsat stor motor för att få bra omkörningsacceleration. Enligt TV så gör Volvo V70 D5 70-130 km/h på 8,9 sekunder, medan BMW 520d behöver 10 s. Jag skulle vilja hävda att den skillnaden märks när du ska ta dig om en långtradare och får möte.

Visst är BMW trevliga bilar, men om du vill ha hyfsad utrustning och jämför relativt likvärdiga prestanda så har jag svårt att se hur BMW kan anses billigare. När man som jag kör relativt lite, så är nästan alltid den dyrare bilen den som blir dyrast i längden.
Om 27 meter (100 km/h i 1 sekund) är skillnaden för dig om du klarar en omkörning eller inte så hoppas jag innerligt att jag aldrig möter dig i trafiken. Teknikens Värld har även testat D5an ett halvår tidigare än föregående test och fick då resultatet 9.2 sekunder 70-130...... http://www.teknikensvarld.se/files/1003 ... -kombi.pdf

Anyway. Jag säger ju också att D5an är något piggare än 520d. Men inte så man får en WOOOOW känsla och genast måste börja jämföra D5an mot 525d.
av NiKeMaN
#537155
Malmstroem skrev:En långtradare är väldigt sällan längre än 24 meter...
25.25 är nog maxlängden om du kör med lastbil, dolly och semi..... Men ändå.

Vad det har med saken att göra har jag ingen förståelse för alls förutom att du har slut på argument? :-)-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#537158
Nu är de rätt ofta faktiskt 25,25 meter, men det känns lika oväsentligt som några tiondelar för att köra några hundra meter.

Attans, jag var för långsam.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]