- tor 09 jun 2011, 21:31
#537108
viktore skrev:När jag postade inlägget svor jag tyst för mig själv att någon garanterat skulle försöka ta fokus från att 520d uppenbart inte är lika snabb som D5 till att D5 istället får storstryk av 525d.. :lol:Håller fortfarande inte med dig om att D5an är märkbart snabbare än en 520d. Men där lär vi väl inte komma överens trots att jag visar siffror fram o tillbaka så därför är det bättre att konstatera att vi har delade åsikter om hur mycket 0.2 sekunder är efter 402 körda meter. Jag hävdar bestämt att skillnaden mellan en D5 och en 520d märks mer på den som kör, än vilken bil denne har valt.
Tittar du på slutfarten för 402m så skiljer det 6km/h mellan bilarna, när det gäller bilar som inte ens kommer över 150km/h i slutfart så är det en skaplig skillnad.
Kör man 201/402m så är det slutfarten som avslöjar hur mycket pulver bilarna har. Räknar vi bort eventuella förarmisstag så kan tiderna diffa åt olika håll, men den bil som har högst slutfart är den bil som också hade varit snabbast om man fortsatt gasa.
Kollar vi på tiderna 0-160 så skiljer det 2.5s vilket är lång tid i dessa sammanhang. Hade man mätt 520d även till 200km/h kan jag garantera att tidsskillnaden hade varit ännu högre.
Tänk er att två bilar med full gas passerar efter varandra i en bra bit över 100km/h. Räknar man upp 2.5s efter att den första passerat så inser man att den andra bilen är en bra bit efter.
Därmed är det för mig ställt utom all tvivel att med manuell växellåda, ÄR V70 D5 snabbare än 520d. När det i farter över 100 börjar skilja flera sekunder så ligger inte bilarna längre och inhalerar varandras dragkrokar.
Om du sen tycker att D5 är lite lite lite lite lite lite snabbare så får du tycka det, men kom inte och påstå att de är jämnsnabba.
535d är en stabil pjäs där D5 inte har något att hämta. Inte ens med Polestaroptimering har ägaren till den bullriga och osofistikerade skövdedieseln ens en tillstymmelse till sportmössa mot bayerns dieselstolthet.
För att inte tala om kommande M5. Där kan ägare till bilar med undermotoriserade T6 motorer se fram emot blästrad framruta av M5ans bakdäck innan den susar iväg och blir till en flugskit i synfältet. Fast vänta ... det räcker ju med en 550 för att åstadkomma det.
Risken finns att senaste meningar av BMW-fanatiker klassas som verbal pornografi, mod får rycka in om det finnes opassande på ett bilforum 8) ... eller gick jag för långt nu?