Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#497091
Håller med Andreas. Det är inte säljaren som sätter priset. Det är den faktiska köparen (Marknaden).
av Steff 99
#497201
Ett bra sätt att se vad den verkliga prisnivån ligger är att gå in på KVD och titta på vad priset blev på avsluten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#497298
Steff 99 skrev:Ett bra sätt att se vad den verkliga prisnivån ligger är att gå in på KVD och titta på vad priset blev på avsluten.
Fast bilarna där är oftast i lite sämre skick än genom andra säljkanaler. Typ, budfirman som säljer av en stock bilar som inte direkt pedant-sköts av brukarna.
av Lövet
#497303
Bilarna på KVD befinner sig i samma skick som vilket inbyte på Bilia som helst. Det är samma bilar, det handlar bara om hur leasingavtalen är skrivna.

Däremot säljer KVD stundtals och försäkringsbolag och kronofogden. Dessa ska man vara vaksam på.
av perhall
#497310
KVD: De är i samma skick som när de byts in. Men de är inte rekonditionerade och har inte fått omlackade stötfångare, nya bakdäck etc. Och ingen garanti i priset (utöver ev. fabriksgaranti). Och ibland dags för service. Och, ej att förglömma, så tillkommer inropsavgiften på 3500-4000./PH
av Steff 99
#497394
Många köper sin bil privat på "Blocket" där är garantierna än sämre än på KVD så därför menar jag att KVD är en bra referens för att se vad marknaden är villig att betala för en viss model, speciellt användbart är det om man skall ha en Volvo som är 3-4 år, eftersom det är leasingbilar som man säljer och främst då volymbilar så som V70, A4, Passat, Saab.

Om nu någon tror att KVD bilarna är sämre än handlarnas bilar, så ack vad lurade ni blir, samma typ av bilar 90% leasingbilar, vad handlaren gör är att lämna in bilen på rekonditionering för 1200-1500kr det är det som skiljer och sedan lämnar man också 3-6 månaders beg-garanti
Användarvisningsbild
av kave
#497413
Steff99: Vad är skillnaden i obefintlig garanti och konsumentskydd hos KVD eller samma brist vid köp av privatperson?
Oftast går bilar billigare på blocket än på kvd. Särskilt bilar som varit ute länge.
av Steff 99
#497423
kave skrev:Steff99: Vad är skillnaden i obefintlig garanti och konsumentskydd hos KVD eller samma brist vid köp av privatperson?
Oftast går bilar billigare på blocket än på kvd. Särskilt bilar som varit ute länge.
På KVD får du en bra beskrivning på hur bilens skick är, köper du privat så får du inte veta något om bilen innan du är på plats och själv bildar dej en uppfattning.
Uppfyller inte KVD bilens beskrivningen kan du låta köpet gå tillbaka, försök det med en privat köpt bil.
Men risken finns alltid när man köper via auktionssajt eller privat det får man inte glömma.

Men det var inte det saken gällde, det var att skaffa sig en bild av prisläget av den bil man vill köpa, då hänvisade jag till KVD eftersom det finns en mängd avslut på deras hemsida och därmed ser man den verkliga prisbilden.
Det är vad köparen betalat.

På blocket ser du bara vad säljare begär inte avslutet, precis som på handlarnas annonser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#497452
Hur har KVD lyckats värdera denna bilen till 10.000 kr ?:-/ . Om man får 10.000 för denna så har verkligen priserna rusat upp :D :D :D

21 år gammal Saab 9000 -90

30379 mil, Vit, Solid, Manuell, Textil, 5 sittplatser,
1:a trafik sv. 891220.
Körförbud / 2005-08-23

Motor Osäker funktion
Växellåda Reparationsobjekt
Bromsar O Osäker funktion/bör serv. Ej testade
Servicebok Nej
Servicehistorik Finns bara instruktionsbok.
Inredning 2 Under normalt skick (mil/ålder)
Väsentliga anm/fel: Reparationsobjekt - utrustning och tekniska funktioner är ej testade. Går ej att få i växel. Koppling slut. Fordonet ej lyft - underrede ej testat. Dragkrok fastrostad.
Övriga anm/noteringar: Ventiltick motor. Pendlande tomgång. Alla motorfästen spräckta. Förarstol går ej att justera. Oljeläckage motor. Grumligt vatten i expansionskärl. Höger backspegel går ej att justera.
Väsentliga anm/fel: Det har rökts i bilen.
Övriga anm/noteringar: Rost runt hela bilen, stora rosthål i nederkant högersida. Sidoruta höger bak krossad. Flertal bucklor, stenskott, rostangrepp, skav och repor runt om bilen. Delvis omlackerad, viss nyansskillnad syns. Invändigt flertal märken, småhål, fläckar och repor samt några lösa/trasiga inredningsdetaljer. Fläckig klädsel. Mögelfläckar finns. Stort hål vid vänster C-stolpe med fukt/mögel.
Xtra Bilgaranti: Kan ej tecknas
Bas Bilgaranti: Kan ej tecknas

av perhall
#497454
Steff 99 skrev:Många köper sin bil privat på "Blocket" där är garantierna än sämre än på KVD så därför menar jag att KVD är en bra referens för att se vad marknaden är villig att betala för en viss model, speciellt användbart är det om man skall ha en Volvo som är 3-4 år, eftersom det är leasingbilar som man säljer och främst då volymbilar så som V70, A4, Passat, Saab.

Om nu någon tror att KVD bilarna är sämre än handlarnas bilar, så ack vad lurade ni blir, samma typ av bilar 90% leasingbilar, vad handlaren gör är att lämna in bilen på rekonditionering för 1200-1500kr det är det som skiljer och sedan lämnar man också 3-6 månaders beg-garanti
Det är precis samma bilar från precis samma ställen, LeasePlan-tjänstebilar A4 V70 etc. Men handlaren fixar ju till dåliga däck, bucklor etc. och oftast finns det ju en hel del sånt på KVD-bilar, även om ganska få bilar ute hos handlare skulle gå helt utan anmärkning genom KVD:s test. /PH
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]