Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoAWD skrev:Är övertygad om att du kommer bli nöjd. Den här vintern är ju dessutom AWD helt makalöst skönt. Kan som en parantes nämna att jag under dagen lyckats hålla dieselförbrukningen på 0.76 i snitt. Det i stockholmsköer och innerstadstrafik. :)
Visst är AWD helt underbart, faktum är att jag byter in en fyrhjulsdriven Volvo mot den nya som nu är beställd och att vara utan AWD efter denna och förra vintern finns inte på världskartan. Har även en 2.5FT och det spinner, spinner, spinner och det är alltid spännande att ta de första kurvorna när man kommer från fyrhjulsdrivet eftersom det går ganska precis rakt fram jämfört med vad man är van vid.

0,76 låter lovande, snittar runt litern med den nuvarande som rullar under precis samma förhållanden som din nya V70.
VolvoAWD skrev:Jag har summum med ganska få tillval. Extra 12v-uttag i bagaget, avst.bar airbag fram, eluppvärma spolarmunstycken, high perf. stereon, tidur till värmaren. Mmm, det är nog allt tror jag. Ja, förutom mattor och sånt då :)
Här var det momentum, metalliclack, Volvo on Call, HGV-pkt II, borttagning av emblem, nyckelavstängning krockkudde passagerarsida, high perf. stereo, elektriska barnsäkerhetslås, delbart drag, lastrumsmatta i plast, fästpaneler, bärkassehållare, skyddsgaller i stål samt vinterdäck på Naos-fälg. Kändes lagom och jag tror/hoppas att inget vitalt missades.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Vad bilen kostade för 2 år sedan är ju ointressant, det är nypriset nu som är intressant. Om den kostade 500k då ny men 400k ny nu så är det ju 400k att jämföra med. 95k i värdeminskning från 400k ger ju en värdeminskning på 24% på 2,5 år.

Jag köper inte bilar till de priserna begagnat i alla fall.
Nej, men som vanligt skulle väl folk vilja ha 400 i inbyte för en sån där ... ;) och sedan köpa samma begagnad för 220.

Men en ny sådan kostar ju som sagt inte 400 heller, snarare 440.

Sedan så kan man inte räkna med att tillfälliga kampanjer ska påverka priset i all framtid.
av Enzo
XC90_Executive skrev:
Enzo skrev:Jo, men priset är nog inte helt fel för det. Den där hade väl ett listpris på närmare 500 ny skulle jag tro. Så 200 under listpris på 8000 mil är nog vad man får räkna med.
Kan ta ett exempel. S80 V8 awd Executive, nypris ca 800 000kr. Två år (och 2500mil) senare när den byttes in såldes den för 369 000kr!

Dvs, man kan inte jämföra nypris etc då, utan man får gå efter förutsättningarna som råder när den ska säljas senare!
Nej, men då pratar du även en ganska extrem bil.

Men låt oss ta diskussionen lite vidare. Vad vore rimligt pris för den där relativt maxutrustade awdn då? 75 tusen?
Jag antar att man i praktiken får den för 295. Låt oss säga att den inte hade haft en del av extrautrustningen, plocka bort 35 tusen för 4c, lucka och lite annat jox. Hade 260 tusen då låtit som ett uselt pris?

En snabb sökning på Blocket hittar den billigaste AWD Summum 08 under 10K mil för 265, privat, med betydligt mkt mindre utrustning och då utan garantier.

OK, de kanske inte får 265 där heller, men frågan är återigen, vad hade varit ett rimligt pris för den där enligt "expertisen"? Jag är självklart medveten om att den där typen av "onödig" extrautrustning tappar mkt av sitt värde snabbt. Men jag tror nog ändå att runt 30 extra, för allt det där, plus fördelen av att handla av en handlare med den garanti man ändå får, inte alls är orimligt.
av Steff 99
Detta är Volvos största problem, att man kampanjar ned sina nybilpriser och självklart påverkar det beg bilar.
Därför är det ganska dålig ekonomi att köpa en fullutrustad Volvo eftersom risken är att de sjunker 50% på mindre än två år.
Skall man vara ett "premiummärke" så gäller det att hålla upp priset på sina sk. top of the line modeller.
Volvo gör precis tvärt om man dumpar priset med dolda rabatter, precis detta vi talar om en V70D5 AWD 15-18% rabatt,
Den som köper en till "fullpris"och är ovetande om dessa rabatter är ju lätt lurad, då blir det nog bara Volvo en gång o aldrig mer.
av Lövet
Och då kostade den ny netto? *trumvirvel*

För min egen del är jag beredd att betala ungefär 60-65% av nettot efter 2 år. 50% efter 3 år.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:Detta är Volvos största problem, att man kampanjar ned sina nybilpriser och självklart påverkar det beg bilar.
Därför är det ganska dålig ekonomi att köpa en fullutrustad Volvo eftersom risken är att de sjunker 50% på mindre än två år.
Skall man vara ett "premiummärke" så gäller det att hålla upp priset på sina sk. top of the line modeller.
Volvo gör precis tvärt om man dumpar priset med dolda rabatter, precis detta vi talar om en V70D5 AWD 15-18% rabatt,
Den som köper en till "fullpris"och är ovetande om dessa rabatter är ju lätt lurad, då blir det nog bara Volvo en gång o aldrig mer.
Fast V70 är väl på inget sätt top of the line, det skulle väl snarare vara XC90 eller för tillfället XC60 och V60!?!? OCh där kampanjar man väl inte lika starkt som på V70, eller?
av Lövet
XC90 säljs med R-design gratis. Fast det är nog inte så konstigt, den modellen är ju pensionsmogen nu.
V60 säljs exempelvis med Momentum+17" i T3 utförande för 259'. Har också funnits kampanj på 2,0T.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Jag fick 315K för min XC70 D5 Summum med manuell låda som var uttagen juli -08 när jag sålde den strax före jul.
Trycket och priserna på begmarknaden är extremt imponerande. Grymt drag där. Bara att gratulera.

Jag hade nog lagt till 28.000 till och tagit den där sprillans nya V70II D5 AWD Automaten med nya snåla snabba dubbelturbodieseln och 0 mil på mätaren och fullla garantier istället för en 3 år gammal bil med 185 hk D5an som kom 2006, dessutom utan garantier och med uppkommande servicar, reparatioer och däckbyten på väg.

Men det är ju jag det.....

Man skulle kunna köpa en lagerbil, backa årsmodellen till -09 och skruva fram mätaren från till 0 till 5000 mil och kunna sälja den med vinst :mrgreen:
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]