Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerrDödén
perhall skrev:MY04 började tillverkas v 9 2003
Jösses, det måste vara någon form av oslagbart rekord? :-O)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvo släppte väl pressrealasen om sin sekventiella asymmetriska tvin-dieselturbo i okt/nov 2008, sen kunde man beställa den i april 2009 som MY-10 och jag hämta ut min 2010a som en av de första V70/XC70 modellerna med den motorn i maj -09
Användarvisningsbild
av JagulareN
Tror inte det kommer bli några större förändringar utvändigt på MY12 (om det nu blir någon facelift överhuvudet taget inför my 2012). Tror volvo kommer satsa mer på att göra om & förbättra förarmiljön & ergonomin invändigt.
Vilket kan behövas för att hålla jämna steg med sina tyska & japanska konkurenter. Utvändigt blir det nog max a la xc60 baklampor & nya stötfångare fram & bak. Vilket hade varit väldigt snyggt.

Man ska nog inte hoppas allt för mycket på S60 lampor, grill & front. Det räcker att man går tillbaks till senaste facliften på s40/v50 vilket var väldigt diskret utvändigt. Trots att både C30 & C70 fick a la XC60 & Nya S60 fronten fick inte S40/V50 den. Förmodligen för att volvo ansåg att S40/V50 inte riktigt skulle passa med denna lite mer låga & runda fronten till denna i övrigt lite mer fyrkantiga model. Frågan är hur bra en liknade S60 front skulle passa på V70 som är väldigt fyrkantig i övrigt. Men vem vet man kanske skulle vänja sig om det blir ett riktigt stort facelift. Då jag tycket nya S/V60 är grymt snygg.

Dock vet jag att senaste saab 9-5 faceliften blev allt för misslyckad då man gjorde fronten alldeles för rund & mjuk till bilens övriga former.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
personligen tycker jag inte att S/V60 är speciellt snygga i fronten. R-designen är lite bättre men annars ser den ut som en förvånad insekt framifrån...
av perhall
En sak som borde komma är ju S/S, åtminstone på T4 eftersom nya Focus med samma motor har S/S... och Volvo snackar ju om att få ned förbrukningen med 5% per år. Nu ligger visserligen T4 bra till men det vore snyggt att få ned den från 7,0 i EU-mix till 6,7 eller nåt sånt (har en känsla av att S/S ger stort genomslag i EU-mixen, men begränsat i verklig körning...)/PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev:En sak som borde komma är ju S/S, åtminstone på T4 eftersom nya Focus med samma motor har S/S... och Volvo snackar ju om att få ned förbrukningen med 5% per år. Nu ligger visserligen T4 bra till men det vore snyggt att få ned den från 7,0 i EU-mix till 6,7 eller nåt sånt (har en känsla av att S/S ger stort genomslag i EU-mixen, men begränsat i verklig körning...)/PH
Ja, T4 har ju redan Start/Stopp på V60 manuell låda. Dock inte S/S med Powershift.
av sandberg80
Start/Stop känns är ju bara nån bluffgrej. Hur mycket gör det för snittåkaren? Hur ofta måste startmotorn bytas ut?
av Steff 99
Bluff är det inte , kör man mycket i stadstrafik så funkar det ganska bra, beroende på hur bra man trimmat tekniken .
Men bor man på landet så har det väl ingen effekt alls.
av Tobbev
För mig kommer säkert S/S hjälpa till en del med förbrukningen, då jag kommer köra Frölunda -> Järntorget -> Allén -> Gårda till mitt nya jobb. För er som inte bor i götet så är det en hel del potentiella rödljus etc på den sträckan.

Till mitt nuvarande jobb på Volvo skulle det förmodligen inte göra någon nytta alls (förutom vid ett rödljus).

Mycket av det jag kör varje år är till och från jobbet.
av Steff 99
Tobbev skrev:För mig kommer säkert S/S hjälpa till en del med förbrukningen, då jag kommer köra Frölunda -> Järntorget -> Allén -> Gårda till mitt nya jobb. För er som inte bor i götet så är det en hel del potentiella rödljus etc på den sträckan.

Till mitt nuvarande jobb på Volvo skulle det förmodligen inte göra någon nytta alls (förutom vid ett rödljus).

Mycket av det jag kör varje år är till och från jobbet.
Kör du rätt väg så får du bra 2 rödljus!
Men då måste du köra Oskarsleden förbi hamnen och sedan ned på E6 vid gasklockan mot Malmö och ta av Gårda/Ullevi avfarten...snabbaste vägen från Frölunda!!!
Vägen Järntorget /Allen tar längre tid även om det är kortare. :mrgreen:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 40

Hej! Har en S80 -07:a som börjat trilskas. Va[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC