Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:En bränsledriven värmare har inbyggd termometer o går upp till max 1 timme om det är som aldra kallast.

o som komentar på hur snabbt ded blir vart i en 1,8f så upplever jag att det tar en himmla tid i jämförelse med en den volvo 5:a

& sen sist så är jag ganska säler på att instruktionsboken för en 1,8F säger 2 timmas motorvärmare vid-10 & 3 timmar vid -20
I manualen står:
När temperaturen förväntas bli lägre än -10C och bilen är tankad med bioetanol E85 bör motorvärmare användas för att underlätta en snabb start av motorn.
Så det står tyvärr inga tider.

.
ThomasT skrev:
CarMan skrev:En bränsledriven värmare har inbyggd termometer o går upp till max 1 timme om det är som aldra kallast.

o som komentar på hur snabbt ded blir vart i en 1,8f så upplever jag att det tar en himmla tid i jämförelse med en den volvo 5:a

& sen sist så är jag ganska säler på att instruktionsboken för en 1,8F säger 2 timmas motorvärmare vid-10 & 3 timmar vid -20
I manualen står:
När temperaturen förväntas bli lägre än -10C och bilen är tankad med bioetanol E85 bör motorvärmare användas för att underlätta en snabb start av motorn.

.
Då finns det olika versoner av boken...
CarMan skrev:
ThomasT skrev:

I manualen står:

.
Då finns det olika versoner av boken...
Jo, det kan nog vara så.

Synd att jag inte har tillgång till eluttag, skulle vara nice.

.
CarMan, du har rätt i att moderna bränsledrivna motorvärmare har en termostat. Jag har själv haft en Volvo Flygmotor 091B i en bil, men jag resonerade mer rent generellt. Bränsledrivna motorvärmare har ju existerat sedan slutet på 50-talet, för att inte tala om försvarets blåslampedrivna apparater som är ännu äldre. Men dom var avsedda i första hand för tunga fordon. Har även funnits och finns (?) gasoldrivna värmare på entreprenadmaskiner.
När dom blev vanliga i personbilar med timer, som det ofta var från denna tiden, så var körtiden 2 timmar. Och det var dom som ingick i min tankegång, tillsammans med dom moderna.
Har för mig att det är Calix som gör Volvos motorvärmare. Följande hittade jag på deras hemsida:

"Hur länge skall motorvärmaren vara inkopplad innan bilen skall användas?
Inkopplingstiden skall anpassas efter utetemperaturen, rekommenderade tider är:

Vid + 10°C ca 1h
Vid 0°C ca 1h
Vid - 10°C ca 2h
Vid - 20°C ca 3h"

Problemet för mig är att jag även har en kupéfläkt och den vill jag inte elda med på full effekt (över 1000W) i två till tre timmar, där räcker det med 30 minuter. Är det någon som hittat en bra lösning för detta, dvs att man låter motorvärmaren gå två-tre timmar men kupéfläkten bara i 30 minuter? jag har ju ett separat 220-uttag inne i kupén på passagerarsidan.
Då är mitt tips att du köper ett nexa fjärruttag (för utomhusbruk) som du sätter i kupéuttaget i bilen, då kan du ha motorvärmaren på i exvis 3 timmar, och så får du själv starta kupévärmaren med fjärr 30 minuter innan du ska ha bilen.

Annars lär det ju bli en timer som väntar X antal minuter innan den startar från det att uttaget får ström.. Har inte sett någon färdig lösning på det, men det kräver ju inte värst mycket komponeneter om man vill bygga det själv..
Racetwin2 skrev: Problemet för mig är att jag även har en kupéfläkt och den vill jag inte elda med på full effekt (över 1000W) i två till tre timmar, där räcker det med 30 minuter. Är det någon som hittat en bra lösning för detta, dvs att man låter motorvärmaren gå två-tre timmar men kupéfläkten bara i 30 minuter? jag har ju ett separat 220-uttag inne i kupén på passagerarsidan.
Du skulle ju kunna sätta en vanlig mekanisk 230V timer mellan kupé värmaren och uttaget inne i bilen.

Det enda kluriga är att ställa in den rätt eftersom varje dag för att få önskad funktion då den tar "tickar" när strömmen är på motorvärmaren.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)