Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
#485531
andreas_lofgren skrev:
Arese skrev: Varför skulle en D5:a Polestar värderas högre än en D3 Polestar egentligen givet att det är samma bil?
Återigen. För att det inte registermässigt är samma bil. Den chippade bilen kommer alltid att värderas lägre pga att så många värderingar (exempelvis inbyten och inlösen) baseras på registeruppgifter.
Men bägge bilarna är ju "chippade"!? I såfall är ju inte orginal D5 nåt annat än en "chippad" D3.....
#485532
Enzo skrev:Jag tror det är brottsligt att sälja en bil under falsk flagg.

Det var knappast svaret va?

Jag har ju redan en D5 awd Polestar, så jag skulle aldrig komma i det läget. Men hur ska man veta att det inte är en D3 awd + polestar?
av Lövet
#485541
Arese skrev:
andreas_lofgren skrev:
Arese skrev: Varför skulle en D5:a Polestar värderas högre än en D3 Polestar egentligen givet att det är samma bil?
Återigen. För att det inte registermässigt är samma bil. Den chippade bilen kommer alltid att värderas lägre pga att så många värderingar (exempelvis inbyten och inlösen) baseras på registeruppgifter.
Men bägge bilarna är ju "chippade"!? I såfall är ju inte orginal D5 nåt annat än en "chippad" D3.....
NEJ. De är registrerade som olika modeller.
av Arese
#485546
Men Andreas är inte en D5 Polestar chippad (läs igen ovan)?

En D5 är ju en chippad D3 även om Volvo väljer att kalla den D5. Inget annat än effekten skiljer ju. På samma sätt så skiljer inget annat än effekten mellan en D3 och en D3 Polestar även om man väljer att inte byta modellbeteckning. Om någon sedan tycker det är kul att betala extra för att det står D5 istället för D3 i regbeviset på en Polestar uppgraderad vagn så kan de ju få göra det även om de betalar mer för samma sak....
av Enzo
#485565
Arese skrev:Men Andreas är inte en D5 Polestar chippad (läs igen ovan)?

En D5 är ju en chippad D3 även om Volvo väljer att kalla den D5. Inget annat än effekten skiljer ju. På samma sätt så skiljer inget annat än effekten mellan en D3 och en D3 Polestar även om man väljer att inte byta modellbeteckning. Om någon sedan tycker det är kul att betala extra för att det står D5 istället för D3 i regbeviset på en Polestar uppgraderad vagn så kan de ju få göra det även om de betalar mer för samma sak....
Men återigen, finns det D3 MY11 Polestar med 225 hk då?

Som det ser ut idag så är ju enda möjligheten att få en XC70 med 225 hk utan att bli olaglig att trimma en D5 med Polestar.
av Arese
#485591
Enzo skrev:
Arese skrev:Men Andreas är inte en D5 Polestar chippad (läs igen ovan)?

En D5 är ju en chippad D3 även om Volvo väljer att kalla den D5. Inget annat än effekten skiljer ju. På samma sätt så skiljer inget annat än effekten mellan en D3 och en D3 Polestar även om man väljer att inte byta modellbeteckning. Om någon sedan tycker det är kul att betala extra för att det står D5 istället för D3 i regbeviset på en Polestar uppgraderad vagn så kan de ju få göra det även om de betalar mer för samma sak....
Men återigen, finns det D3 MY11 Polestar med 225 hk då?

Som det ser ut idag så är ju enda möjligheten att få en XC70 med 225 hk utan att bli olaglig att trimma en D5 med Polestar.
Om du orkat läsa resonemanget från början skulle du vetat att det var under den förutsättningen diskussionen fördes.......
av Lövet
#485668
Vilka metoder som Volvo använt för att få fram effekten är ointressant. Det som är intressant är att de är, och kommer förbli, registrerade som olika modeller. En chippad D3 är inte en D5 även om de har samma effekt. De kommer värderas olika.

Vill ni gå runt och lura er själva att ni kommer få igen pengarna på Polestaruppgraderingen så visst. Men råd inte andra att göra det för så fort ni har med ett försäkringsbolag eller bilhandlare att göra kommer ni bli plågsamt påminda.
#485681
andreas_lofgren skrev:Vilka metoder som Volvo använt för att få fram effekten är ointressant. Det som är intressant är att de är, och kommer förbli, registrerade som olika modeller. En chippad D3 är inte en D5 även om de har samma effekt. De kommer värderas olika.

Vill ni gå runt och lura er själva att ni kommer få igen pengarna på Polestaruppgraderingen så visst. Men råd inte andra att göra det för så fort ni har med ett försäkringsbolag eller bilhandlare att göra kommer ni bli plågsamt påminda.
Hur vet du att man inte får tillbaka pengarna eller en del av mer kostnaden, Hur vet du hur detta bedöms har du erfarenhet av bilar med Polestar som är inbytta ?
Options har normalt även ett inbytesvärde även i "gröna listan"och man vet också om det är efterfrågat eller inte, när inbytespriset sätts.

Om man säljer privat så beror det väl om köparen värdesätter polestar eller inte, precis som man säljer en bil med dragkrok, en köpare tycker att det är värt x- antal tusen andra vill inte ha bilen för man kan tro att den dragit tunga släp
av Lövet
#485690
Polestar, även om de så gärna vill hävda annat, kommer att jämställas med en vanlig chippning vid inbyte och försäkringsärenden. Jämförelsevis sålde Saab i slutet av 90-talet en originalchippning av sin 2.0t med 190hk istället för 150hk original. Samma upplägg som Polestar dvs reggning och officiell support.

Den utrustningen värderas till 0kr extra idag. Finns inget som tyder på att Polestar skulle behandlas annorlunda.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]