StringerBell skrev:Enzo skrev:växlar i princip alltid strax innan 2000 rpm (ja förutsatt att man inte tokgasar) vid vanlig körning och den hamnar ofta i "durrzonen" om man inte ökar farten något. Och bilen går ju bevisligen riktigt snålt.
Låter helt perfekt. Det är förresten så min 17 år gamla bensin-Audi alltid växlade. Växlade upp vid 17-1800. På min Geartronic är motsvarande siffror 2100-2400 vid normalt komma-i-väg-gaspådrag. Helt värdelöst.
Min växlar nog innan 2000 varv 99% av fallen, jag har inget att klaga på när det gäller hur automaten växlar, den kan dra lite längre på växlarna när motorn är kall, men annars ligger den ofta på den växel så att varvtalet är under 1500 varv.
Att lådan skulle växla ner och släppa "lookupen" vid minsta motlut har jag inte upplevt eller skall kanske säga märkt.
Jag har därför väldigt svårt att hålla med i kritiken att gertroniclådan är dålig funktionsmässigt, nackdelen är väl mer att utväxlingen är annolunda och därför drar den mer bränsle.