Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandberg
Får jag bara flika in en sak. Det är inte elektroniken i sig som gör lådan adaptiv, det lär väl ligga i mjukvaruprogrammeringen av lådan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:Automatlådan idag är adaptiv dvs inget fast program. Lådan vänjer lite vid din körstil.
Problemet är ju att jag kör inte likadant hela tiden, så bilen hinner inte vänja sig, det är därför jag saknar knappen där man själv kan välja S/C/E

Varför i hela friden finns tex Four-C när man kan välja dämparnas hårdhet när en så basic sak som att välja program i lådan saknas.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
len skrev:Automatlådan idag är adaptiv dvs inget fast program. Lådan vänjer lite vid din körstil.
Problemet är ju att jag kör inte likadant hela tiden, så bilen hinner inte vänja sig, det är därför jag saknar knappen där man själv kan välja S/C/E

Varför i hela friden finns tex Four-C när man kan välja dämparnas hårdhet när en så basic sak som att välja program i lådan saknas.
Idag kan man ju välja mellan normal och sport!
av Steff 99
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:

Det är ju bara på D5 och T6 den möjligheten finns.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:

Japp, men efter ha kört automatarna är det Ekonomi-läget som jag saknar.
av Enzo
VolvoB20 skrev: Japp, men efter ha kört automatarna är det Ekonomi-läget som jag saknar.
Tja, jag upplever nog normalen som ett ekonomiläge, mycket lägre varv kan jag inte se skulle funka i praktiken. Den växlar i princip alltid strax innan 2000 rpm (ja förutsatt att man inte tokgasar) vid vanlig körning och den hamnar ofta i "durrzonen" om man inte ökar farten något. Och bilen går ju bevisligen riktigt snålt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Enzo skrev:växlar i princip alltid strax innan 2000 rpm (ja förutsatt att man inte tokgasar) vid vanlig körning och den hamnar ofta i "durrzonen" om man inte ökar farten något. Och bilen går ju bevisligen riktigt snålt.
Låter helt perfekt. Det är förresten så min 17 år gamla bensin-Audi alltid växlade. Växlade upp vid 17-1800. På min Geartronic är motsvarande siffror 2100-2400 vid normalt komma-i-väg-gaspådrag. Helt värdelöst.
av Steff 99
StringerBell skrev:
Enzo skrev:växlar i princip alltid strax innan 2000 rpm (ja förutsatt att man inte tokgasar) vid vanlig körning och den hamnar ofta i "durrzonen" om man inte ökar farten något. Och bilen går ju bevisligen riktigt snålt.
Låter helt perfekt. Det är förresten så min 17 år gamla bensin-Audi alltid växlade. Växlade upp vid 17-1800. På min Geartronic är motsvarande siffror 2100-2400 vid normalt komma-i-väg-gaspådrag. Helt värdelöst.
Min växlar nog innan 2000 varv 99% av fallen, jag har inget att klaga på när det gäller hur automaten växlar, den kan dra lite längre på växlarna när motorn är kall, men annars ligger den ofta på den växel så att varvtalet är under 1500 varv.
Att lådan skulle växla ner och släppa "lookupen" vid minsta motlut har jag inte upplevt eller skall kanske säga märkt.

Jag har därför väldigt svårt att hålla med i kritiken att gertroniclådan är dålig funktionsmässigt, nackdelen är väl mer att utväxlingen är annolunda och därför drar den mer bränsle.
av Novis01
sandberg80 skrev: Prisskillnaden är ändå ganska rejäl, skiuljer ju 25 000:- mellan D5 och D3. Och en Drive går ju inte att få med automat heller för den delen
Tar man hänsyn till erbjudanden som tex. "Business Acitve" så blir skillnaden mellan D3 & D5 35.000:-

För att återknyta till rubriken så kan jag meddela att efter 13552 km har snittförbrukning på 0,79 l/mil (äkta siffror, tankade liter/körda km). I detta ingår användning av värmare ca: 15 ggr.
av mellanslag
2,4D ÅM-10 ett år på fredag 2450mil 0,61l/m visat, 0,67 uppmätt. Pendlar 6 mil per dag. Mycket farthållare i 80 tempo någon omkörning för nöjet med 195/460 skull. Förbrukningen är exakt samma som före Polestar men allt är mycket roligare.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]