Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Variosboy skrev:
Arese skrev: Du får köra ganska många mil innan du har sparat in 50k högre inköpspris på en D5 :D
Det kallas högre andrahandsvärde! = inget man måste tjäna in.. :wink:

För övrigt skiljer det inte 50k, utan 37k, och i det priset får man för övrigt får en dieselvärmare också.. = en riktig skillnad på ca 17000:-, men okey, vi säger 22000:- så kan man utrusta D5:an med elektrisk motorvärmare, för det ingår väl i FT:n, eller!?!? (minns inte)
Hm, får erkännas att jag höftade prisskillnaden. Kollade i konfiguratorn nu, då kostar FT 299k och motsvarande D5 R-Design 372k. Även om andrahandsvärdet skulle vara något högre i % på D5 så måste du köra bra många mil innan en D5 blir lönsam med tanke på skatt, försäkring och den lilla skillnaden i drivmedelskostnad.

Men pengar är inte allt, D5 är långsammare, bullrigare och ger ett "billigare" intryck. Jag har en D5 på uppfarten men jag föredrar FT-motorn varje dag i veckan.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av FWH
Arese skrev: Kollade i konfiguratorn nu, då kostar FT 299k och motsvarande D5 R-Design 372k.
Men då är det en rejäl kampanj på FT R-design just nu.
av Arese
I know, FT är riktigt prisvärd!
Användarvisningsbild
av rdesign11
De 4 senaste tankningarna har jag följande förbrukning
1,62 l / mil
1,67 l / mil
1,37 l / mil
1,38 l / mil

Det är bara korta sträckor som fram och tillbaka till kontoret (några km åt gången). De 2 sista med lägre förbrukning har jag dock kört 2 längre körningar på ungefär 8 mil.
Sedan har det ju varit vinter och då har ju inte högerfoten varit så tung som den annars kan vara :)
av anderc
rdesign11 skrev:De 4 senaste tankningarna har jag följande förbrukning
1,62 l / mil
1,67 l / mil
1,37 l / mil
1,38 l / mil

Det är bara korta sträckor som fram och tillbaka till kontoret (några km åt gången). De 2 sista med lägre förbrukning har jag dock kört 2 längre körningar på ungefär 8 mil.
Sedan har det ju varit vinter och då har ju inte högerfoten varit så tung som den annars kan vara :)
Vad har du tankat? E85, Blyfri 95 eller blandat?
Min förbrukning ligger nog på runt 1,3 med BF95. Det kändes som det minskade i förbrukning när jag en gång tankade Blyfri 98...(finns nästan bara okq8, där man kan tanka detta.)
Användarvisningsbild
av crumpets
"Ni som kör 2,5 FT och tankar etanol " Var ju frågan så vi kan nog utgå ifrån att siffrorna är etanol.
Användarvisningsbild
av betterlead
Suck, min förbrukning ligger på 1,98 l/mil. Dock 85% stadskörning och ca 3 km per kallstart.
av sandberg
Man ser ju att siffrorna kan variera rätt rejält med andra ord, men man märker att den är extretm känslig för stadstrafiken, då kan den sticka iväg hur mycket som helst känns det som.

Min snittar som sagt under 1,40 på E75 under de tre tankar jag gjort hittills. Förbrukningen ligger nog i nivå med vad jag tänkte mig. Enda nackdelen med E75 är räckvidden. Man tankar ju ofta efter cirka 40-45 mil.
Användarvisningsbild
av erikn
Icke att förglömma kallstarter. Kör man bara 3 km varje gång får man även problemet med ansamling av etanol i oljan. Man bör köra lite längre sträckor ibland för att etanolen ska förångas och användas via vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
av rdesign11
anderc skrev:
rdesign11 skrev:De 4 senaste tankningarna har jag följande förbrukning
1,62 l / mil
1,67 l / mil
1,37 l / mil
1,38 l / mil

Vad har du tankat? E85, Blyfri 95 eller blandat?
Min förbrukning ligger nog på runt 1,3 med BF95. Det kändes som det minskade i förbrukning när jag en gång tankade Blyfri 98...(finns nästan bara okq8, där man kan tanka detta.)
Jag har bara tankat E85. Inte en droppe bensin :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]