Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v70 d5 awd och frågade säljaren igår om det går att omprogrammera lådan. Hoppas.....[/quote]

Pratade med säljaren idag och han gav mig ett positivt besked :D . Dom tar hem en mjukvara från Volvo som på måndag ska matas in i min bil. Trodde personligen inte det skulle gå men det är skönt att ha fel åt det hållet :mrgreen:[/quote]

Du måste genast uppdatera oss på efter uppgraderingen[/quote]

Lämnade in bilen förra måndagen för uppdatering av lådan, passade även på att "polestaroptimera".
Programmering av lådan funkade inte som tänkt men enligt Volvo skulle det gå. Så just nu väntar vi på ett svar från Volvo varför.
Polestaroptimeringen i sig gjorde att lådan beter sig på ett annat sätt än tidigare. Växlar snabbare och känns jämfört med tidigare lite "sportigare".

Återkommer när jag fått besked från Volvo ang. sportläget .
av Arese
Frugan fick sportläget installerat i sin XC60 i fredags. Tog en tur i helgen och måste säga att bilen blir otroligt mycket rappare med sportläget i. Bara man andas på gasen bär det iväg ordentligt och även moderat gaspådrag ger växling vid 3500-4000 varv. Mappningen av gasresponsen och lådan är verkligen annorlunda.

Tyckte dock att normalläget var något förändrat med lite mer vankelmod kring vilken växel som ska ligga i vid långsam körning. Väldigt tidig uppväxling och varvtal kring 1100-1200 varv, gav ytterligare vibrtationer och behov av nedväxling även vid lätt gaspådrag vilket jag upplevde som väldigt störande.

Jag tog bara en kort provtur så jag är inte helt klar i mina observationer men är det någon som känner igen sig i detta?

Mvh
Arese
Arese skrev:Bara man andas på gasen bär det iväg ordentligt och även moderat gaspådrag ger växling vid 3500-4000 varv.
:shock: :shock: :shock: 1,5 l/m eller :shock: :shock: :shock: vid "moderat" pådrag brukar jag peta i nästa kugge vid 1500-2000 rpm, motorn har ju så bra vrid.

Fick hon även ekonomiläge installerat, dvs om man inte drar över spaken i mauella läget ?:-/
av Arese
Sportläget är nog inte tänkt som "normalläge" utan vid lite busigare körning eller inför omkörningar. Bör inte användas för att minimera bränsleåtgång. Men det tror jag inte syftet är heller.....

Osäker om normalläget blivit mer ekoorienterat, men det var det redan innan tycker jag. Som jag skrev upplever jag att det känns lite annorlunda. Ibland sker uppväxling redan kring 1400-1600 varv så nog tycker jag att det prioriterar sparsamhet. I viss mån på bekostnad av komfort.

Mvh
Arese
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.