Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:
apersson850 skrev:Jo, jag vet att det existerar, men det är ju bara på några obskyra orter som utsändningar går att ta emot. Om man har en mottagare, alltså.
Obskyra orter som hela Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå.

http://www.teracom.se/Sandarinformation ... italradio/
Helkass, Nada-Zero täckning över vattnet ser man på kartan. Funkar inte i båten alltså.

Eftersom det är helt nya band för DAB med dubbelt så hög frekvens som FM så måste man ju bygga ett helt nytt nät över hela Sverige med 6 ggr så många master som FM har idag och det lär nog ta tid. (Finns det ens budget till detta ???)
Jag vet inte vad det där med 6ggr så många master kommer ifrån. Det är idag en mast som förser hela Göteborgsområdet med Dab+ och den drar 2kw (lite mer än en hårtork, alltså) för åtta kanaler. FM-masten drar 60kw per kanal, totalt 240kw för Sveriges radios fyra kanaler. Det finns om inte annat enorma energivinster att göra.

Det är direkt pinsamt att Sverige ligger så långt efter. Ta bara det evinnerliga problemet med att hålla på och ändra frekvens när man kör genom Sverige. Det är ju stenålder.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SagaPer
Fint om dere holder dere til topic (emnet) som gjelder ettermontering av DAB-radio i biler uten DAB-prep.

Det finnes en annen tråd der man kan diskutere om man skal ha DAB-nett i Sverige. I Norge er DAB-nettet ferdig utbygd og dekker nå 98,5% av befolkningen. Man får da 22 riksdekkende DAB-kanaler over hele landet. Jeg skal holde dere oppdatert om hva Volvo kommer med av løsning for biler uten DAB-prep.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev: Jag vet inte vad det där med 6ggr så många master kommer ifrån. Det är idag en mast som förser hela Göteborgsområdet med Dab+ och den drar 2kw (lite mer än en hårtork, alltså) för åtta kanaler. FM-masten drar 60kw per kanal, totalt 240kw för Sveriges radios fyra kanaler. Det finns om inte annat enorma energivinster att göra.

Det är direkt pinsamt att Sverige ligger så långt efter. Ta bara det evinnerliga problemet med att hålla på och ändra frekvens när man kör genom Sverige. Det är ju stenålder.
En FM sändare på 60 kW täcker ju 30.000-40.000 kvadratkilometer så det behövs inte speciellt många.

http://digitalradion.blogspot.se/p/normal.html

Om det är energi som ska sparas är väl Sirius mycket bättre, en enda Satellit på 50 watt täcker Sverige.

Har använt Sirius när jag bilat kors och tvärs USA och det funkar ju kanon.

Eller varför inte använda MBMS som ger Broadcast via mobilnäten, Det har vi redan flera stycken rikstäckande nät. MBMS är ju inte peer-to-peer utan P3 skulle kunna sända via mobilnätet utan att det belastas nämnvärt.
Användarvisningsbild
av Doffen
SagaPer skrev:
Doffen skrev:Trodde nå ikke Volvo leverte biler uten prep lengre... Er du sikker på at den ikke er forberedt? Men skal jo også sies, på lastebiler så er det ikke en gang snakk om DAB ennå ifra fabrikantene.. DAB er stort her til lands, men ikke ute i verden.. Og hit til landet går det lite volum med biler
Om du leser hele tråden så får du forklaring på når biler produsert for Norge fikk standard DAB-prep (fra 2010). I Sverige har det vært et tilleggsvalg å velge DAB-prep. Når denne forberedelsen ble standard i Sverige vet jeg ikke. Jeg vil anta at det er temmelig mange tusen biler der ute som mangler denne forberedelsen for DAB. Følger du med i tråden så får du flere svar. Jeg henger på saken mot Volvo i Norge.
Vel. Var ett svar om at en MY14 mangler DAB prep.. Det synes jeg er underlig.. Men tydeligvis quote som ikke kom med der
apersson850 skrev:
StringerBell skrev:Obskyra orter som hela Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå.
Japp. Är nästan aldrig i någon av dem.

Ja de ligger ju lite avsides placerade i mitt tycke...
Användarvisningsbild
av SagaPer
Samtale 2. mars 2015 med Runa Marita Karlsson Sæther, Volvo Car Norway.

Volvo i Sverige jobber nå med en konkret løsning for ettermontering av DAB-radio i biler som ikke har DAB-forberedelse fra fabrikk. Denne løsningen vil ha en synlig styreenhet for DAB i bilen. Antenne må monteres i tillegg. Jeg spurte flere ganger om det ikke var skjult montering av utstyr. Men det var det altså ikke. Løsningen er planlagt lansert i markedet våren 2016.

Det virker ikke spesielt lovende for oss som vil ha mest mulig original løsning inne i bilen. Skal man først bli nødt til å montere ekstra utstyr som er synlig så kan man også se på andre produkter som for eksempel Dension. Se oversikt over alternativ fra Dension på http://www.autohifi.no.

Jeg holder fortsatt kontakt med AutoHifi angående Dension DAB+U der de venter på oppdaterte konfigurasjonsfiler fra Dension som skal fungere i Volvo.

Holder dere oppdatert.
Användarvisningsbild
av SagaPer
SagaPer skrev:Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig RSE (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

Bild

Bild

Bild
Jeg jobber med å finne ut av hva som mangler i en bil produsert uten såkalt DAB-prep (fra 2008 >). Har hatt konstruktive samtaler med brukerne Morgis og aarnes i http://www.vccn.no og sett på info i VIDA ang deler og kabling etc. Jeg skal komme tilbake med mer utfyllende info om ikke så lenge, men her er noen antagelser ang kabling og komponenter i bilen min:

1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.

2. DAB-antanne nummer to skal ligge under vindu på høyre side bak. Vi antar at denne mangler i min bil. Delenummer 3129 5461 (antenn höger, kompatibel fra chassisnummer 213001 > i V70 chassisnummer 118001 > i XC70)

3. DAB-kit som selges for denne bilen inneholder DAB+ og har antakelig to splitterkabler som går til antenner og fiber. Siden jeg har original SUB i min bil så kan splitter koples til SUB for å legge inn DAB i loopen. DAB-kit til 2008-2011 V70/XC70 = delenummer 3132 8586. I Volvo tilbehørsweb = 3134 6142 (dette kan være nytt delenummer i forbindelse med DAB+).

4. Har man ikke original SUB i bilen så ligger det ikke fiber bak i bilen. Hva gjør man da? Noen som vet mer om dette eller har montert original SUB på tross av at Volvo sir at dette ikke går an?

5. DAB-applikasjon har ingen begrensning på chassisnummer og kommer opp i VIDA som tilgjengelig for min bil. PIE sjekker at applikasjon, delenr 3126 6811, er kompatibel mot chassisnr, ok i VIDA til min bil. Delenummer fra Volvo tilbehørsweb = 3140 8649.

6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?

7. Vi antar at radiodisplay viser DAB som alternativ under MODE etter installasjon av applikasjon. Har du en 2008-2010 med DAB så ta gjerne bilder av radiodisplay der vi ser hvilke valg som kommer opp under de ulike knappene.

8. Har du en bil med DAB-forberedelse men uten ettermontert DAB? Da ønsker jeg at du tar bilder av brakett under baksetet (se bilder over) slik at vi kan se hva som ligger av kabler i en bil MED DAB-prep

Info om DAB-kit hos Volvo: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... /Automatic

Installasjon av DAB-kit: http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 5%20Nordic

Jeg setter pris på om noen vil kommentere disse opplysningene og antakelsene slik at vi kan komme videre med oppgraderingsprosjektet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen