- ons 25 feb 2015, 14:05
#952277
Det är direkt pinsamt att Sverige ligger så långt efter. Ta bara det evinnerliga problemet med att hålla på och ändra frekvens när man kör genom Sverige. Det är ju stenålder.
VolvoB20 skrev:Jag vet inte vad det där med 6ggr så många master kommer ifrån. Det är idag en mast som förser hela Göteborgsområdet med Dab+ och den drar 2kw (lite mer än en hårtork, alltså) för åtta kanaler. FM-masten drar 60kw per kanal, totalt 240kw för Sveriges radios fyra kanaler. Det finns om inte annat enorma energivinster att göra.StringerBell skrev:Helkass, Nada-Zero täckning över vattnet ser man på kartan. Funkar inte i båten alltså.apersson850 skrev:Jo, jag vet att det existerar, men det är ju bara på några obskyra orter som utsändningar går att ta emot. Om man har en mottagare, alltså.Obskyra orter som hela Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå.
http://www.teracom.se/Sandarinformation ... italradio/
Eftersom det är helt nya band för DAB med dubbelt så hög frekvens som FM så måste man ju bygga ett helt nytt nät över hela Sverige med 6 ggr så många master som FM har idag och det lär nog ta tid. (Finns det ens budget till detta ???)
Det är direkt pinsamt att Sverige ligger så långt efter. Ta bara det evinnerliga problemet med att hålla på och ändra frekvens när man kör genom Sverige. Det är ju stenålder.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •