Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ja där kan man inte annat än hålla med, för oss med äldre bilar är Polestar givetvis inget alternativ. Eller om man vill ha aningen mer än bara mjukvarutrim.

/Thomas
av Freddi
Funk skrev: PPC är möjligen utvecklad av BSR, men det är inte den första softloadern...
Givetvis inte, det sitter ju bl. a. ett OBD-uttag i bilen som standard... Det är ju knappast BSR som är framme och skruvar dit alla dessa så att säga så den kommentaren känns lite knasig... :-) Det känns som att BOSCH som gör majoriteten av dagens styrsystem ligger "rätt långt framme" så att säga. :lol:

Det blir lika avigt som att säga att en guldsmed inte är skicklig eftersom det inte är han som har uppfunnit guldet så att säga. :-DD
Funk skrev:Vilket är svårt bl.a på grund av olika mätmetoder.
Ja, om man envisas med att jämföra bilar på två olka geografiska ställen kanske... Ställ upp dem bredvid varandra på motorvägen i stället så spelar nog "teoretiska mätmetoder" mindre roll...
Användarvisningsbild
av Funk
Tja Freddi, du verkar ju ha bestämt dig för att döda den här diskussionen så jag drar mig ur den här tråden...

/Thomas
av Freddi
Funk skrev:Tja Freddi, du verkar ju ha bestämt dig för att döda den här diskussionen så jag drar mig ur den här tråden...

/Thomas

Jag begrep inte argumentationen bara? Om man ska kolla vem somo gjorde den första softloadern till ett system så är ju diskussionen helt avslutad. Det är BOSCH som gör den och därför är de bäst, mycket bättre än Volvo själva som måste köpa in ett styrsystem "för att de inte kan göra styrsystem själva"? Hela den argumentatuionen låter ju helmysko?

Det andra jag inte riktigt begrep (I might just be stupid) är det här med att jämföra prestanda mellan två bilar och att det skulle vara svårt m.a.p. olika mätmetoder... Det är väl "bara" att lägga sig bredvid varandra på motorvägen i 70 km/h och "stämpla" samtidigt och sedan se vad som händer?

Hälsningar från Fredrik som inte medvetet vill döda någonting. ;-//
Användarvisningsbild
av ThomasT
Freddi skrev:
ThomasT skrev: Han menar att de inte har en susning om vad de sysslar med...

Om man vänder på steken så visar väl Volvos utspel med "Polestar" att det går
alldeles utmärkt att trimma bilar? (Givet att man har nå'n som helst koll på hur man ska göra då
förstås. :mrgreen: ) Vidare visar väl Volvos (och många andra tillverkares)
metodik att "trimma sina egna bilar" att trimning inte är helt vansinnigt livsfarligt?
Många biltillverkare tippar ju faktiskt i exakt samma motor i flera modeller och använder
bara olika mjukvara, d.v.s. de "chippar" ju sina bilar de med sett ur ett visst perspektiv.
Jag kanske var lite otydlig. Han ser generellt inga större problem med att ta ut mer effekt ur en motor, utan det var väl tillväga gångs sättet under utvecklingen av trimmet som han kommenterade. När trimfirmorna ändrar en massa parametrar utan ha möjlighet att till 100% studera resultatet(Volvo/Polestar givetvis undantaget då man nog får utgå ifrån att de har ett fullgott motorlabb).

.
av perhall
ThomasT skrev:
Freddi skrev:
ThomasT skrev: Han menar att de inte har en susning om vad de sysslar med...

Om man vänder på steken så visar väl Volvos utspel med "Polestar" att det går
alldeles utmärkt att trimma bilar? (Givet att man har nå'n som helst koll på hur man ska göra då
förstås. :mrgreen: ) Vidare visar väl Volvos (och många andra tillverkares)
metodik att "trimma sina egna bilar" att trimning inte är helt vansinnigt livsfarligt?
Många biltillverkare tippar ju faktiskt i exakt samma motor i flera modeller och använder
bara olika mjukvara, d.v.s. de "chippar" ju sina bilar de med sett ur ett visst perspektiv.
Jag kanske var lite otydlig. Han ser generellt inga större problem med att ta ut mer effekt ur en motor, utan det var väl tillväga gångs sättet under utvecklingen av trimmet som han kommenterade. När trimfirmorna ändrar en massa parametrar utan ha möjlighet att till 100% studera resultatet(Volvo/Polestar givetvis undantaget då man nog får utgå ifrån att de har ett fullgott motorlabb).

.
BSR har ju säkert mycket sämre utrustning än Volvo. Men man får säga att de ändå har lyckats bra, få klagomål och vad det verkar bra produkter som gör att drivlinan håller länge.../PH
av Freddi
perhall skrev:BSR har ju säkert mycket sämre utrustning än Volvo. Men man får säga att de ändå har lyckats bra, få klagomål och vad det verkar bra produkter som gör att drivlinan håller länge.../PH

Säkerligen är det så. Man måste ju anta att biltillverkarne själva har massor med utrustning som inga trimfirmor sitter inne på, men man kan ju ändå inte komma ifrån funderingen... Hur kommer det sig att en biltillverkare (oavsett vilken det är) alltid (mer eller mindre) uppdaterar mjukvaror i samband med service? Det måste ju innebära att mjukvarorna ständigt är mer eller mindre illa genomarbetade, eller hur ska man tolka det?

Det känns ju som att även biltillverkarna hittar en mängd buggar som de anser är såpass "gova" att de känner sig nödbedda att rätta till dem, och i ljus av detta vete katten vem man ska lita på... :D
Hur kommer det sig att stora biltillverkare av "premiumbilar" släpper ut bilar på marknaden som har mjukvaror som måste uppgraderas hela tiden?

Mysko...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Freddi skrev:Hur kommer det sig att en biltillverkare (oavsett vilken det är) alltid (mer eller mindre) uppdaterar mjukvaror i samband med service?
Det gör de väl inte? Vad jag vet kostar det pengar för mjukvaruuppdatering, i alla fall utanför fabriksgarantin.
av perhall
StringerBell skrev:
Freddi skrev:Hur kommer det sig att en biltillverkare (oavsett vilken det är) alltid (mer eller mindre) uppdaterar mjukvaror i samband med service?
Det gör de väl inte? Vad jag vet kostar det pengar för mjukvaruuppdatering, i alla fall utanför fabriksgarantin.
Inte med Volvo längre.... service 2.0: uppdatering av mjukvara ingår./PH
av perhall
Freddi skrev:
perhall skrev:BSR har ju säkert mycket sämre utrustning än Volvo. Men man får säga att de ändå har lyckats bra, få klagomål och vad det verkar bra produkter som gör att drivlinan håller länge.../PH

Säkerligen är det så. Man måste ju anta att biltillverkarne själva har massor med utrustning som inga trimfirmor sitter inne på, men man kan ju ändå inte komma ifrån funderingen... Hur kommer det sig att en biltillverkare (oavsett vilken det är) alltid (mer eller mindre) uppdaterar mjukvaror i samband med service? Det måste ju innebära att mjukvarorna ständigt är mer eller mindre illa genomarbetade, eller hur ska man tolka det?

Det känns ju som att även biltillverkarna hittar en mängd buggar som de anser är såpass "gova" att de känner sig nödbedda att rätta till dem, och i ljus av detta vete katten vem man ska lita på... :D
Hur kommer det sig att stora biltillverkare av "premiumbilar" släpper ut bilar på marknaden som har mjukvaror som måste uppgraderas hela tiden?

Mysko...
Det är ju både och... man kan ju tycka att det är dåligt att de släpper ut bilar med ofärdig mjukvara... eller så kan man se det som att bilen förbättras med tiden... och ju nyare bil desto mer beror bilens egenskaper på mjukvara... /PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]