Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Guru skrev:
Steff 99 skrev: Håller inte med alls om detta, jag kör mycket av den typens körning, landsväg, säg 60 mil och avslutar med 15 mil i ren stadskörning, så går snittförbrukningen på färddatorn garanterat upp och kvarvarande körsträcka ändrar sig i samma hastighet som hjulen snurrar på en spelautomat.
Snittförbrukningen kan gå från exv. 6,5 till 7,5 på mindre än 10 mil. sedan vid pumpen är den verkliga förbrukningen upp emot 9,0
Både ja och nej för mig. Kvarvarande körsträcka ändrar sig otroligt fort, åt båda hållen. Snittet har på 700 mils körning alltid varit 5,5±0,6 l/100km trots sommar/vinter, stad/landsväg. Måste vara jag som kör väldigt jämnt eller så är DRIVe snål i alla lägen. :D

Att det sen inte stämmer mot pumpen är en annan sak... ?:-/
Nu måste du hålla isär saker och ting. vid beräkning av kvarvarande sträcka använd förbrukningen under de senaste 3 milen.

Medleförbrukning däremot beräknas på sträckan sedan du nollställde senast som ju kan vara flera tusen mil och du glömt trycka på knappen.
Guru skrev: Kvarvarande körsträcka ändrar sig otroligt fort, åt båda hållen. Måste vara jag som kör väldigt jämnt eller så är DRIVe snål i alla lägen. :D
Du kör i shälva verket väldigt ojämt eftersom siffran ändras fort åt båda hållen. Din förbrukning över senaste 3 milen hoppar upp och ned, då blir det så.
perhall skrev:När jag kör DRIVe drar den alltid mellan 7,0 och 7,5...

Jag tror seriöst att Guru inte håller inne Reset-knappen tills den nollas. Det tar väl ca 2 sek. Kan det vara så?
PH
Helt rätt, har kanske nollat den 1 gång totalt.
0,70-0,75 - är inte det väldigt högt för en DRIVe, även om den körs i Stockholm? Var ute på massa kundbesök idag i en V70 2,4D automat MY10 och nollade färddatorn först. Detta var i princip bara stadskörning och när jag körde den (lugnt) drog den 0,69 enligt färddatorn. En av personerna jag träffade hade en ny D3a och han sa att den låg på 0,53.
XCThord skrev: Var ute på massa kundbesök idag i en V70 2,4D automat MY10 och nollade färddatorn först. Detta var i princip bara stadskörning och när jag körde den (lugnt) drog den 0,69 enligt färddatorn.
Men vad drog den i verkligheten, färddatorn visar alltid för lite
XCThord skrev:0,70-0,75 - är inte det väldigt högt för en DRIVe, även om den körs i Stockholm? Var ute på massa kundbesök idag i en V70 2,4D automat MY10 och nollade färddatorn först. Detta var i princip bara stadskörning och när jag körde den (lugnt) drog den 0,69 enligt färddatorn. En av personerna jag träffade hade en ny D3a och han sa att den låg på 0,53.
Jo, men jag kör nästan alltid ganska snabbt, särskilt när jag har en motorsvag bil. För min del drar nog en DRIVe nästan som en D3. Men egentligen handlade mitt inlägg om att det är omöjligt att Guru alltid ligger på 0,55. Och det visade ju sig också bero på att han (hon?) aldrig nollställt färddatorn./PH
VolvoB20 skrev:
XCThord skrev: Var ute på massa kundbesök idag i en V70 2,4D automat MY10 och nollade färddatorn först. Detta var i princip bara stadskörning och när jag körde den (lugnt) drog den 0,69 enligt färddatorn.
Men vad drog den i verkligheten, färddatorn visar alltid för lite
Nej inte alltid =) Jag bokför alltid i mobilen vad bilen har dragit vid pumpen och vad färddatorn har för siffror.

En (1) gång så fick jag fram: 6.8(Färddatorn) 6.66(vid pumpen)

Ingen stor skillnad men den visa mer än vad den dragit :D
perhall skrev:Och det visade ju sig också bero på att han (hon?) aldrig nollställt färddatorn./PH
Han! Fast hon har nog aldrig gjort det heller. Tror knappt hon har tankat över huvudtaget... :D
Menar ni att ni alltid nollar färddatorn vid varje tankning?
Är lite sugen på att ta reda på hur tänket bakom snittförbrukningen i färddatorn är. Alltså hur räknas det fram, vilka parametrar mäts och med vilken noggrannhet. Lite körigt denna veckan dock, får återkomma i ämnet om ett tag. Förutsatt att jag får tag i rätt personer...
Guru skrev:
perhall skrev:Och det visade ju sig också bero på att han (hon?) aldrig nollställt färddatorn./PH
Han! Fast hon har nog aldrig gjort det heller. Tror knappt hon har tankat över huvudtaget... :D
Menar ni att ni alltid nollar färddatorn vid varje tankning?
Är lite sugen på att ta reda på hur tänket bakom snittförbrukningen i färddatorn är. Alltså hur räknas det fram, vilka parametrar mäts och med vilken noggrannhet. Lite körigt denna veckan dock, får återkomma i ämnet om ett tag. Förutsatt att jag får tag i rätt personer...
Beräkningsgrunden är öppningstiden för spridarna och bränsletryck, sen fördelas det på den körsträcka man har under samma tid som spridarmätningen pågått...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]