Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
#442023
Att jag reagerade på att V70 2,5FT drog så mycket är att min V50 T5 ligger på en snittförbrukning på 0,82 :D
av lirsa
#442025
Nu kankse jag jämför äpplen med päron här iom att jag jämför lite äldre årsmodeller och därmed andra motorer.

Hade en V70N 2005 2.5T automat som jag snittade 0,9 med (80% motorväg och 20% stad). Bytte i måndags till en V70II 2009 2.4D som jag Polestaroptimerade till 205 HP/450NM och jag kan ärligt säga att jag tycker 2.4D är vassare på alla håll och kanter på allt över 50 km/h. Visst en anings segare låda jämfört med bensinaren. Men helt klart idiotvass när du trycker till och skall om på t ex en 70/90-väg.

Så argumentet att bensinare ägenerellt är vassare håller inte riktigt längre tycker jag. Vad gäller förbrukning så ligger jag lite för högt, men det var jag medveten om iom att dte är gamla motorn på MY2009. Som sagt 80% motorväg med farthållaren på 120 km/h och 20% mindre vägar ger mig en snittförbrukning på 0,75 l/100 km. På färdatorn då, har inte hunnit med att tanka den än :).
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#442113
Jag ligger nu mellan 1,14 och 1,17 verklig förbrukning med E85. Då är 70% färd till och från jobbet på 70 och 90-vägar och en hel del köer. Färddatorn visar nästan alltid högre än verklig förbrukning för mig. Kör jag motorväg konstant på 115 km/h på GPS:en ligger jag på 1,07 med E85. Och jag kör inte med ägg mellan fot och pedal :)

Det tar ett tag att vänja sig att du kan slänga i sexans växel redan i 70-80 km/h. Det är tricket för att få ned förbrukningen på sikt med 2,5FT. Och att köra hetsig stadskörning är rena svarta hålet. Jag kan lätt komma upp mot två liter milen med lite hetsig körning i stadstrafik. Turbon att tacka för det..... :D
av perhall
#442236
lirsa skrev:Nu kankse jag jämför äpplen med päron här iom att jag jämför lite äldre årsmodeller och därmed andra motorer.

Hade en V70N 2005 2.5T automat som jag snittade 0,9 med (80% motorväg och 20% stad). Bytte i måndags till en V70II 2009 2.4D som jag Polestaroptimerade till 205 HP/450NM och jag kan ärligt säga att jag tycker 2.4D är vassare på alla håll och kanter på allt över 50 km/h. Visst en anings segare låda jämfört med bensinaren. Men helt klart idiotvass när du trycker till och skall om på t ex en 70/90-väg.

Så argumentet att bensinare ägenerellt är vassare håller inte riktigt längre tycker jag. Vad gäller förbrukning så ligger jag lite för högt, men det var jag medveten om iom att dte är gamla motorn på MY2009. Som sagt 80% motorväg med farthållaren på 120 km/h och 20% mindre vägar ger mig en snittförbrukning på 0,75 l/100 km. På färdatorn då, har inte hunnit med att tanka den än :).
Nu jämför du en 210 hk bensin och en 205 hk diesel, båda med rätt lika karaktär (2,5T är ganska jämn i humöret, 2,4D/205 är rätt kul på höga varv).

D3 är en bil med extremt tidigt register och 163 hk, 2,5FT har väldigt tidigt register för att vara bensin + dieselutväxling, och 231 hk. Klart att 2,5FT är snabbare om man kör på.../PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ L[…]

Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]