Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joschua skrev:
Twendor skrev:
tunnis skrev:Problemet är ju bara att Polestar inte har något trim till D3 (2,4l)

Jag vet för jag har pratat med Polestar och Brabil och Bilia ... och enligt killen på Polestar var det ytterst tveksamt att det kommer så länge Volvo säljer D5.
Volvo har D3-awd = 2.4 liter.(163 hk-420 nm 5 syl)
Volvo har D3 =2.0 liter.(163 hk-400 nm 5 syl)
Polestar leverer ingen trim til disse, men har for 2.4D-awd(My10) samme motor som D3-awd.
Mvh Twendor
fattar jag dig rätt att polestar INTE trimmar en 2011 D3 AWD ?
Det stämmer att Polestar EJ trimmar 2011 D3 AWD, så för min del blir det BSR efter semestern :roll:
Halloj,
Ny här, men snubblat in ett par gånger, så det var väl dags att regga sig :)
len skrev:
perhall skrev:En liten del av sanningen är nog att Bilia aldrig köper andrasortering, däck från annat tillverkningsland, gamla däck, utgående modeller etc. - vilket småverkstäder gör och de informerar ofta(st?) om det och ger bra priser.PH
För några år sedan skulle jag ha 4 nya Nokian till xc90, 235/65-17. Bilia 3100, Däckia 2600 (priserna monterat). Köpte på nätet för 1400:-/st. In i skyffen vid service. Byte kostade 650:- på Bilia! 4000:- i ren "förtjänst" . Nokian tillverkar bara i Finland så alla kommer från samma källa. (Dom är ju märkta made in Finland..).
Och dackonline tjänar ju någon krona oxå, så nog är det marginaler på däck... Men det är ju detta att man ska tjäna både på jobbet och prylarna.. :mrgreen:
Värt att veta är att det nästan aldrig är Nokians nordiska däck (Hakka-serien) som säljs online.
Dvs. det är helt andra däck (med annat mönster och gummiblandning) än de du köper i butik/verkstad i Sverige/norden.

Med andra ord; Nokian H/V/Z är inte samma däck som Nokian Hakka H/V/Z.

Hakka-serien är som sagt nordiska däck och är bl.a. anpassade för den grövre asfaltsbeläggningen samt det lite mer regniga klimatet här, vilket man t.ex. kan se på att det bara är två längsgående vattenrännor på de europeiska däcken jämf. med de tre/fyra på Hakka-däcken.

Ang. D3 AWD vs D5 AWD så behöver det inte vara exakt samma komponenter i övrigt, det kan mycket väl skilja på t.ex. tänd- & avgassystemet m.m. Det kan även skilja på D3 AWD jämf. med MY10 2.4D.
Förändringar & uppdateringar sker löpande och det kan ändras mitt under en årsmodell.
Ang. 2.4 vs 2.4i, jag vet att det var mycket som var lika, men jag har aldrig haft ork, tid eller möjlighet att jämföra alla ingående komponenter.

Tror inte ens en Volvohandlare som vill kan läsa in en polestar MY10 2.4D mjukvara på en MY11 D3 AWD, då jag misstänker att motorbeteckningen skiljer sig, och om inte annat finns det inget som hindrar Volvo/Polestar från att begränsa vilka motornr som mjukvaran går att lägga in på.

Som slutsats, att det är likadant block behöver inte det betyda ett skvatt, men visst är Volvo ett vinstdrivande företag, de försöker naturligtvis ta så mycket betalt som möjligt samtidigt som de försöker tillverka produkten så kostnadseffektivt som möjligt, och varför skulle de göra något annat?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt