Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Amli skrev:
Enzo skrev:BMW är alltid bäst. Framför allt är de ledande inom passiv säkerhet. De kom med whiplashskyddade nackstöd redan 1950, eller vänta, var det bara för några år sedan. För att inte tala om 5-serie touring som uppförde sig oklanderligt i "älgtest". Och deras eminenta resultat i Euro NCAP, 3 stjärnor, för att sedan byggas om och klara 4 stjärnor med nöd och näppe.

Men BMW är så klart alltid bäst, i synnerhet tycker folk det som aldrig kört dem, men som tror att de får en rejsbil om de köper en 5-serie med M-paket.

patetiskt var ordet.
Oj, någon som är lite bitter? ;-// Igen har väl sagt att BMW är världens bästa bil? Vi har bara berömt deras fina känsla och drivlinor.
Jag får inte ens in min dubbelvagn i en S63 AMG men nog tycker jag att det är en finare bil än min ändå. Och Mercedes var inte ens först med trepunktsbältet! Fy och skam... :wink:
Tja, om kravet är att få in en dubbelvagn i en S63 jämfört med en V70, så framstår ju V70 som den bättre bilen i det avseendet, eller hur.

Du ser, till och med du generaliserar och säger att BMW har fina drivlinor, de har även flera usla motorer. Precis som de flesta märken har (utom Alfa Romeo då ;) ).

Är jag bitter? Jaha. Fick du slut på argument?
av Steff 99
Enzo skrev:
Amli skrev:
Enzo skrev:BMW är alltid bäst. Framför allt är de ledande inom passiv säkerhet. De kom med whiplashskyddade nackstöd redan 1950, eller vänta, var det bara för några år sedan. För att inte tala om 5-serie touring som uppförde sig oklanderligt i "älgtest". Och deras eminenta resultat i Euro NCAP, 3 stjärnor, för att sedan byggas om och klara 4 stjärnor med nöd och näppe.

Men BMW är så klart alltid bäst, i synnerhet tycker folk det som aldrig kört dem, men som tror att de får en rejsbil om de köper en 5-serie med M-paket.

patetiskt var ordet.
Oj, någon som är lite bitter? ;-// Igen har väl sagt att BMW är världens bästa bil? Vi har bara berömt deras fina känsla och drivlinor.
Jag får inte ens in min dubbelvagn i en S63 AMG men nog tycker jag att det är en finare bil än min ändå. Och Mercedes var inte ens först med trepunktsbältet! Fy och skam... :wink:
Tja, om kravet är att få in en dubbelvagn i en S63 jämfört med en V70, så framstår ju V70 som den bättre bilen i det avseendet, eller hur.

Du ser, till och med du generaliserar och säger att BMW har fina drivlinor, de har även flera usla motorer. Precis som de flesta märken har (utom Alfa Romeo då ;) ).

Är jag bitter? Jaha. Fick du slut på argument?
Skulle vara kul att få reda på vilka motorer du då syftar på som är "ursla" utav de som BMW producerar till dagens modellprogram !
av Primus
Jag blir helt snurrig av alla som vill klanka ner på BMW. Varför? Vad är det som gör att när man berömmer BMW så lockar det fram så mycker konstiga inlägg? Eller är det att man inte höjer Volvo till skyarna?

Jag instämmer i Steff99:s fråga om vilka BMW motorer som är usla? Vilka???
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att många opponerar sig mot jämförelser med BMW är nog att det skiljer så i pris, och när man gör jämförelser och väger in prisskillnad så kan faktiskt bättre produkter (rent konstruktionsmässigt bättre alltså) vara sämre för att de är dyrare än motiverat!

Så det kanske inte ska tolkas som att folk klagar på BMW, utan att man tycker det är en sned jämförelse!?
av Amli
Primus skrev: Jag instämmer i Steff99:s fråga om vilka BMW motorer som är usla? Vilka???
Jag är också mycket nyfiken på vilka dessa motorer det syftas på...
Variosboy skrev:Att många opponerar sig mot jämförelser med BMW är nog att det skiljer så i pris, och när man gör jämförelser och väger in prisskillnad så kan faktiskt bättre produkter (rent konstruktionsmässigt bättre alltså) vara sämre för att de är dyrare än motiverat!

Så det kanske inte ska tolkas som att folk klagar på BMW, utan att man tycker det är en sned jämförelse!?
Du har nog rätt. Det är nog samma sak i andra änden där folk inte hyllar BMW, utan tycker det är en sned jämförelse. Det är som jag sagt hela tiden, jag förstår inte varför så många Volvo ägare på detta forum envisas med att jämföra sina bilar med just BMW och inte Saab, VW, Toyota mfl. Jag vill tro att det är betydligt många fler som står och väljer mellan en Passat och en V70 än en 5-serie och en V70.
Användarvisningsbild
av Variosboy
det kanske är jobbigt för vissa att inse vilken divission volvo spelar i!? Inte är det sida vid sida ed bmw i alla fall. Snarare som du säger, toyota, vw, saab, osv..
av JHg
Personligen tycker jag att vi hamnat jävligt OT med denna diskussionen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Fast nu är det väl samma låda som används även av andra märken, och visst, sedan kan de säkert anpassa programvaran i den, men jag undrade som sagt vad som var så uselt i själva tekniken (inte teknologin, som ju är fel ord, men jag förstod vad som avsågs).
Inget fel på lådan alls, den är säkert kanon, det som är fel är att mjukvaran tokvarvar motorn och vägrar låsa lockupen. Har man en D5 diesel med över 400 Nm vill man ju utnyttja det massiva vridet och spara bränsle, inte tokvarva som en italiensk motorcyckel.

Åker manuell nu men har kört över bortåt 15000 km med Volvoautomaten också och jag blev galen på att den skulle varva den stackars dieseln som en symaskin.
Användarvisningsbild
av crumpets
JHg: Helt OT är det ju trotsallt inte att prata om vilken division volvon ligger i trotsallt då det är rätt relevant för att jämföra drivlinan med andra tillverkare.

Nu är ju min automatlåda antik, men den är precis som ni beskriver. Växlar ner såfort man tittar på gasen så man känner aldrig något riktigt drag, det finns bara puttra lugnt eller varva en miljard rpm på alldeles för låg växel, inget annat.

Som kommentar på bmwmotorerna är det väl ingen som gör vågen över 316 eller 318i direkt :roll: Tycker personligen att det är helgerån att ens överväga att köpa en fyrcylindrig bimmer men det är ju bara jag.
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:
Inget fel på lådan alls, den är säkert kanon, det som är fel är att mjukvaran tokvarvar motorn och vägrar låsa lockupen. Har man en D5 diesel med över 400 Nm vill man ju utnyttja det massiva vridet och spara bränsle, inte tokvarva som en italiensk motorcyckel.
Tokvarandet vid minsta gasökning är borta, den håller kvar växlarna länge numera, ibland så länge så man undrar "ska det inte växla ner nu?"

Men visst går det mera bränsle än med manuell

Noterade för övrigt att det går precis 110km/h vid 2000 varv på motorn

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]