Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Amli skrev:
perhall skrev:
Det här är ju verkliga tester gjorda av proffs utan någon som helst inblandning av Volvo. Det är första gången någonsin som ADAC delar ut fem stjärnor till en fossildriven bil. Den drar dessutom 15-20 procent mindre än nr 2 (Merca E220CDI). Dessutom visar ju alla andra tester att 1,6DRIVe är riktigt snål. Det tyska testet där C30 vann (auto motor & sport är väl troligen världens ledande motormagasin?) finns även i senaste svenska ams. Att 1,6DRIVe är mycket snål tycker jag är ställt bortom allt rimligt tvivel. Och det gör mig imponerad. Bara en sån sak som att den drar klart mindre än BMW och Audi i verkliga tester, som annars är bra på snåla motorer. /PH
V70II 1.6DRIVe är snål, absolut. Men man jämför alltså med en Merca E22CDI som har 170hk/400Nm (mot Volvons 109hk/240Nm...) och har som prestanda som en D5. Gör istället ett test med en motor i motsvarande storlek och prestanda innan man gör vågen.
Igen, Volvon är grymt snål! Men det är oxå förmodligen den minsta och slöast motorn som finns i storleksklassen. Hade det varit 2.4d som hade dragit 15-20% mindre skulle varit en annan femma. DET hade gjort mig imponerad.
Visserligen. Och den var mycket snålare än Mercan. Men flera av testerna med 109 hk DRIVe har ju även gjorts med konkurrenter med samma effekt - och Volvon har även då vunnit! I de mindre klasserna är det en normal motorstorlek, dock är det ju extremt lite i stora klassen. Men visst borde samma tänkande och effektivitet finnas i en 200 hk motor också! Glad Påsk!/PH
av Amli
perhall skrev: Men visst borde samma tänkande och effektivitet finnas i en 200 hk motor också! Glad Påsk!/PH
Håller med. Men det är förmodligen en fråga om pengar. Det lär komma även om nya D5 är ett steg i rätt riktning. Vi får bara hoppas på att inte konkurrenterna rycker för mycket bara. Man måste ändå ge Volvo en eloge för hur snabbt dom tagit fram hela DRIVe konceptet. Det måste vara unikt i bilbranschen.
Glad påsk!
av perhall
Amli skrev:
perhall skrev: Men visst borde samma tänkande och effektivitet finnas i en 200 hk motor också! Glad Påsk!/PH
Håller med. Men det är förmodligen en fråga om pengar. Det lär komma även om nya D5 är ett steg i rätt riktning. Vi får bara hoppas på att inte konkurrenterna rycker för mycket bara. Man måste ändå ge Volvo en eloge för hur snabbt dom tagit fram hela DRIVe konceptet. Det måste vara unikt i bilbranschen.
Glad påsk!
Både och om konkurrenterna. Bra om Volvo klarar sig bra men duktiga konkurrenter brukar ju bidra till fördelar för konsumenten. Sen är det ju alltid trist att ha en 2,5T-08 eller D5-09 om det kommer nya, mycket snålare alternativ, men på något konstigt sätt så brukar det alltid gå att sälja gamla törstiga Volvo-bilar... minns hur jag lyckades dra iväg min V70 2,5T automat -98 7 000 mil (en extremt törstig bil, vill jag mena) för 150 2003... trodde inte jag skulle få mer än 120.../PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]