Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av birdmag
Några saker jag funderat på;

V70 i Executiveutförande eller iaf Stolarna från Executive.
Elställbart svankstöd, det finns ju i betydligt enklare bilar.
Elställbar ratt med minne och urklivningsfunktion.
Ytterliggare en sak som vore bekvämt var om det gick att ställa in innerspegeln elektriskt och få den att följa med minnet för förarstolen och ytterspeglarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
En fråga: Med all den utrustning ni efterfrågar, vad är ni beredda att betala för en V 70II
Användarvisningsbild
av Diesel5
Tror inte att alla vill betala den prislappen som skulle bli på bilen.... Fast å andra sidan tror jag att Volvo måste öka utbudet på utrustning för att hänga med i konkurensen och då kan dom väl rimligtvis inte höja priserna så himla mycket trots en högre utrustningsnivå :-S

Något som jag saknar är: Dragkrok á la Audi som enkelt fälls in under stötfångaren när den inte används tillsammans med elkontakten som då sitter betydligt mer skyddad för fukt under färd :-)-)
KKR skrev:En fråga: Med all den utrustning ni efterfrågar, vad är ni beredda att betala för en V 70II
Många funktioner som nämnts kostar inte mer än lite programmeringstid då det rör sig om att tex kunna göra fler/vidare inställningar i bilen.
Sen är det ju ett antal saker som nämts som inte är att betrakta som tillval, utan bara bättre sätt att lösa redan befintliga funktioner/detaljer.

Den sista kategorin saker, den du nänmner och syftar till, alltså rena options utöver det som finns idag.
Tror att alla som nämner en option som redan finns hos ett annat märke är beredd att betala lika mycket som de tar hos de andra.
De funktioner/tilval som är "nya" är väl helt enkelt såna saker som man kan tänka sig att betala för som alla andra options.

Jag själv vet i alla fall saker för i runda slängar 20000 kronor (om jag jämför med andra tillverkar som har dessa) som jag skulle beställt om de fanns!

Sen får du väl inte tänka så snävt att alla som köper en bil vill ha alla saker som nämns i dena tråden, för så är det ju inte. Så totalpriset på en bil stiger kanske inte så hiskeligt i alla fall..
KKR skrev:En fråga: Med all den utrustning ni efterfrågar, vad är ni beredda att betala för en V 70II
En del ska väl ligga som options eller i paketlösningar och därmed ha sitt pris. Annat borde integreras i redan befintlig utrustning = ingen större kostnadsökning för kunden (t.ex. stolsminnet ska även omfatta innerbackspegelns position).

Men en del enkla/billiga åtgärder borde väl kunna integreras helt utan kostnad? För att ge en känsla av premium. T.ex. uppvärmd ratt, kylvätsketemp i färddatormenyn, o.s.v. För på något sätt så marknadför Volvo sina bilar som premium men känslan hos oss kunder är inte riktigt premium med tanke på priset vs. innehållet. Det känns ju lite knepigt att mindre bilar, utan premiumambitioner, har eluppvärmd ratt, eljusterbart svankstöd & eluppvärmda spolarmunstycken, belysning under bagagerumsgolvet etc. men inte Volvo. Även om Volvo har andra fördelar så får man inte glömma lite "bling-bling" oxå! Inte bara vara konservativt käck.
Så nog borde en del enklare saker kunna integreras i befintligt pris för att få ett upplevt köpvärde som motsvarar utrustningen. Ibland så tycker jag att Peugeot är mer utrustad till en billigare penning. Eller att VW är bättre utrustad för samma pris.

M V H
---> M10
av MatsP
Bätte stolsklädsel i standardversionen - Nuvarande syntetmaterial är uselt, speciellt på vintern.
LED varselljus
Digital hastighet i hasighetsmätare
Tempmätare
Fastare fjädring
Bättre ljud i standardstereon
Hjulbultar som inte rostar
av Amli
Diesel5 skrev: Något som jag saknar är: Dragkrok á la Audi som enkelt fälls in under stötfångaren när den inte används tillsammans med elkontakten som då sitter betydligt mer skyddad för fukt under färd :-)-)
Helt klart!! Lösningen som är nu är inte bara hiskeligt ful den är även osmidig.
av Linqid
MatsP skrev:Digital hastighet i hasighetsmätare
Åkte med i en S80 MY10, USA-spec, som hade denna funktion. Gick att se i den högra visaren, dvs som ett val i färddatorn (likt förbrukning, medelhastighet, osv.).

Visserligen inte någon funktion jag direkt saknar, men varför inte.. :)
av RCE
Pris till kund och tillverkningskostnad är ju inte direkt samma sak. De få tusenlappar de skulle gå miste om pga generösare standardutrustning skulle de antagligen ta igen med råge genom att faktist sälja fler bilar istället. Konkurrensen på den internationella marknaden blir bara tuffare för varje år och antalet aktörer är får många. Utanför Sveriges gränser är det inte lika lätt att sälja en Volvo som premiumbil där kunden måste lägga till options för en 50 tusen för att få en något tillfredställande känsla. Trots att jag verkligen gillar Volvo som bil så måste jag nog säga att idag är det mest prislappen som skriker premium, inte själva bilen.

Hur tänke permiuntillverkaren exempelvis när man tog beslutet att lackanpassad nederdel på V70 skall vara ett sätt att lättare sälja momentum-paket? För varje V70 med enbart Kinetic-paket man säljer rullar det en massa bilar med svarta plastdetaljer à la 70/80-tal. Brevid en helt lackanpassad fiat för halva priset torde det inte vara någon lysande reklambil. Kort och gott jag tror inte deta är en vinnande affärsstrategi om man vill öka sin internationella försäljning, särskilt inte när de flesta utom BMW och VW börjat bli allt generösare.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.