Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
KKR skrev:
Amli skrev:
Jag håller med till 100% gällande beroendet av fossila bränslen. Det är bara så tröttsamt med denna predikan kring etanol som vissa här håller som framtidens super bränsle. Inte en enda av dessa personer kan svara på varför ingen annan biltillverkare satsar på det om det nu vore så överlägset. Eller något land för den delen... " Jo, det finns i USA" säger någon... Ja, men där finns å andra sidan allt...
Nu tog du väl i lite i alla fall. Vad jag vet så satsar Volkswagen,Citroen, Peugeot, Renault,Dacia, Fiat, Ford och Skoda, förutom de svenska märkena i Europa på etanol. Det finns säkert fler. Sedan finns det ju fler på andra kontinenter.
Kanske lite ;-// Satsar ovanstående fabrikat på bränslet brett i Europa eller erbjuder dom modeller i Sverige? Det är stor skillnad.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nja, det vet jag inte. Det är väl mest Sverige som satsar på etanol. Övriga Europa, inte minst sydeuropa, satsar väl på snåla dieslar. Tyskland satsar väl på biogas/naturgas. Men jag tror nog att de sneglar på vad som händer i Sverige inför framtiden
av erc
Trångsyntheten är cementerad hos vissa... :)

Att man i svensk pressinformation inte omnämner E85 alls vid en produktlansering är anmärkningsvärt. De flesta sålda bilar med ottomotorer i Sverige kan köras på E85. Volvo har en stor skara E85-kunder - som förmodligen är högst önskvärda S60-kunder.

Samtidigt ska vi komma ihåg att huvudparten av de nya S60 som kommer säljas i Sverige blir tjänstebilar under sina första tre år. Med kommande regelförändringar kommer den snåle/kostnadsmedvetne tjänstebilsföraren välja en miljöklassad snåldiesel.

Jag skulle gissa att E85 har en ljusare framtid i småbilssegmentet. Mindre bilar med billiga E85-anpassade ottomotorer kommer vara ett vanligt inslag i trafiken-

Är själv nöjd med min V70 2.0F som uteslutande körts på E85 (i Sverige). Nackdelen är usel räckvidd vilket gör att jag med all säkerhet kommer snegla på en snåldiesel när det är dags att byta om ett år.
Användarvisningsbild
av StringerBell
erc skrev: Med kommande regelförändringar kommer den snåle/kostnadsmedvetne tjänstebilsföraren välja en miljöklassad snåldiesel.
En stor andel av dessa förare vill ha lite mer tryck under huven än vad en snåldiesel kan leverera. Varför inte 230 biogashästar? Givet västkust-val.
av erc
StringerBell skrev:
erc skrev: Med kommande regelförändringar kommer den snåle/kostnadsmedvetne tjänstebilsföraren välja en miljöklassad snåldiesel.
En stor andel av dessa förare vill ha lite mer tryck under huven än vad en snåldiesel kan leverera. Varför inte 230 biogashästar? Givet västkust-val.
Med tanke på hur enormt många 2.0F som sålts tror jag vi kan konstatera att väldigt många skiter i huruvida bilen tar sig från noll till hundra på 9, 10, 11 eller 12 sekunder - eller om bilens toppfart är 190, 200 eller 210 km/h. Helt övertygad om att snåldieslarna kommer ta betydande marknadsandelar.:)

Men visst kommer de effektsugna sakna ett miljöalternativ i S60. Återstår att se vilka gas- och/eller E85-anpassningar som görs för vissa marknader.
av DrY
Ford, GM, PSA och Renault satsar på etanol och gör på sikt alla sina modeller E85-kompatibla. VW, Mercedes och BMW är tveksamma. Fiat satsar framför allt på gas.

Med den hätska debatten och det enorma hatet mot etanol som råder i Sverige och delar av Europa just nu, så är det förståeligt att bilfabrikanterna ligger lite lågt. Tänk på att 50-60 % av bränslepriset utgörs av skatter - så vad opinionen och därmed politikerna tycker är helt avgörande för om ett bränsle ska finnas på marknaden eller vara stendött. Ingen bilfabrikant vågar satsa fullt ut och lägga 10 års utvecklingspengar på att optimera en bil för t.ex. etanol om det inte finns några garantier att bränslet finns kvar på marknaden under tillräckligt lång tid - och i tillräckligt många länder: Sverige är för litet för att ensamma driva en marknad.

Titta bakåt på historien så får ni se: Svenska incitament pendlar enormt från år till år. Det enda som är stabilt är att dieselsubventionerna sakta ökar varje år - de är nu uppe i 9 miljarder om året. Tyska skatterabatterna på biodiesel skulle finnas från 2005 till 2020, men togs bort redan 2008, tyska subventionerna till fossil diesel är kvar, engelska gassubventionerna togs bort efter bara 2 år, engelska subventionerna till diesel är kvar.
av Lövet
Med tanke på att diesel beskattas med över 6,50 kronor per liter - vad är det för subventioner du pratar om? Du har väl inte förväxlat det med etanol som beskattas med 0 kr? Där kan man prata subvention...
av erc
andreas_lofgren skrev:Med tanke på att diesel beskattas med över 6,50 kronor per liter - vad är det för subventioner du pratar om? Du har väl inte förväxlat det med etanol som beskattas med 0 kr? Där kan man prata subvention...
Äpplen, päron och mangos förvisso... Men nog är det väl moms på E85-bränslet? Så riktigt nollbeskattad är det inte.

Kan möjligen vara RME han är inne på.
av Lövet
Ordet subvention används ibland felaktigt av etanolfetischisterna till att beskriva skillnaden i beskattning mellan diesel och bensin (som i nuläget är ungefär en krona till dieselns fördel). Därför är jag mycket nyfiken på vad han menar egentligen.

Allt som är värt att veta angående beskattning av drivmedel kan man hitta på http://www.spi.se
av DrY
Om man kallar utebliven skatt från etanolbränsle för subvention så måste man i konsekvensens namn också kalla utebliven skatt från dieselbränsle för en subvention. ;-) Och jag undanber mig invektiv bara för att jag lyfter fram fakta som inte passar alla. Försök hålla en anständig diskussionsnivå!

Diesel beskattas med 4,399 kr/l (Jag håller nog regeringen och skatteverket för säkrare källor, men samma siffra står även på SPIs hemsida). Vid pump blandas 5 % biodiesel (0 kr skatt) in och energiskatten är alltså 4,12 kr/l + moms på skatten = 5,15 kr/l . Snarare bör man dock säga: 146 kr/GJ eftersom skatten baseras på Energiskattedirektivet och är alltså en energiskatt - inte en literskatt.

Bensin (som är alla transportenergislags likare) beskattas med 5,52 kr/l => 5,24 kr/l vid pump (innehåller 5 % skattefri etanol). Med moms på skatten blir detta 6,555 kr/l = 208 kr/GJ.

Totalt innebär detta att dieseln subventioneras med drygt 9 miljarder årligen (statsbudgeten, utgiftsområde 22). En ganska rejäl subvention för ett bränsle som funnits på marknaden i över 100 år och borde ha förmåga att stå på egna ben vid det här laget. Till detta kommer skattebefrielse för etanoldelen i bensin och biodieseldelen i diesel - tillsammans ca 1,2 miljarder kr - ungefär hälften av varje till bensin resp diesel (energimyndighetens statistik).
-----------------------------------------------------------------
Höginblandade biobränslen (biogas, ren biodiesel, etanolen i E85 och E95 (bussbränslet)) skattesubventioneras med ca 0,6 miljarder årligen (statsbudgeten 2009 + energimyndighetens statistik: 65% av biobränslena går till låginblandning). Till detta kommer subventioner för förmånsvärde på själva bilen: 40 % för gasbilar och 20 % för E85-bilar - tillsammans mellan 1,5 och 2 miljarder/år (varierar lite mellan åren och statistiken skiljer inte ut Prius - 40 % rabatterat). Därutöver utgörs 14 % av passagerna i trängselskattezonen av miljöbilar registrerade före 2009 - dvs en subvention på max 0,9 miljarder (statistiken skiljer inte ut miljöbilspassager för bilar som redan nått maxtaket på 3 passager per dag och som inte skulle behöva betala för den 4e passagen i vilket fall).

10.000-lappen/fordonsskattebefrielsen gäller för samtliga bränsleslag och har de facto gått till ungefär lika många diesel/bensinbilar som biobränslebilar - så den kan vi både ta med eller bortse från. Detsamma gäller de få kommuner som har kvar P-befrielse för miljöbilar- de gäller lika för alla bränslen.

Summa summarum: 3,1-3,6 miljarder utebliven skatt per år för biobränslen - och kraftigt minskande eftersom både förmånsrabatten och den kvarvarande trängselskatterabatten försvinner om 2 år.

Att jämföra med dieseln: 9,3 + 0,6 (B5-inblandningen) miljarder utebliven skatt per år - och ökande.

Frågan är varför ett bränsle som är så mainstream som diesel, fortfarande år 2010 ska åtnjuta en subvention på över 9 miljarder om året.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front