Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:
bmwtomas skrev:Beskriv problemet för verkstaden, spraymunstyckena funkar ej i hög fart, detta finns som servicemeddelande från Volvo, munstyckena bytes till kulmunstycken från xc60, finns eluppvärmda, monterade dessa på min i onsdags, funkar kanon
Det här förvånar mig ständigt - är det bara hos Volvo det är så här illa? - man lämnar in bilen och det finns ett servicemeddelande som verkstaden inte läser!! De borde väl vilja göra kunden nöjd och fixa garantireparationen och Volvo borde väl inte vilja betala för felsökning om de inte orkar kolla servicemeddelanden på verkstaden! Visserligen funkar mina spolare ok men jag har haft detta problem i andra sammanhang... /PH
Det känns som om verkstäderna hos Volvo har en kostnadsjakt, jag har aldrig tidigare möts av påståendet att om de inte hittar felet "så får du stå arbetskostnaden efter som vi inte får ut det av Volvo" detta när bilen har garanti och är mindre än tre månader.
Sådan utalande får mej att överväga om jag överhuvdtaget skall befatta mej med en Volvoåterförsäljare mera.

Som du också skriver verkar det inte som de läser servicemeddelande, jag har haft flera av de felen som diskuterats här i forumet...teknikerns kommentar har hela tiden varit , detta har jag aldrig hört tidigare.
Detta får mej att tappa förtroendet för hela deras serviceorganisation.
Senaste (och kanske sista) gången jag var på Bilia så skickade de en räkning till Volvo på 2*700 för felsökning (man får ju se papperet på vad de gör) för något som tog 5-10 minuter ("det ska låta så här, inga problem seru"). Så de kan ju lugnt va lite generösa om de inte får betalt en annan gång. Sen åkte jag till Upplands Motor och de fixade både felen med både gott bemötande och arbetsglädje.

En del märken har ju mycket sämre betyg än Volvo på eftermarknad. Undrar hur det är där. Min kollega fick betala en ny servopump på en 14 månader gammal Seat med 1300 mil för några år sedan... "garantin är 1 år, punkt"... suck.

PH
av JHg
Finns ett service meddelande om de "dåliga" munstyckerna. Bilar bygda efter vecka 35 2009 har en annan variant av "spray"-munstycket. Min är byggd vecka 34 så de skall byta mina munstycken på måndag (15:e) till den "nya" typen av munstycken. Får se då om de orkar spola högra än 15 cm på vindrutan vid motorvägsfart.
Jag har eluppvärmda munstycken.
av Tobbev
JHg skrev:Bilar bygda efter vecka 35 2009 har en annan variant av "spray"-munstycket. Min är byggd vecka 34 så de skall byta mina munstycken på måndag (15:e) till den "nya" typen av munstycken. Får se då om de orkar spola högra än 15 cm på vindrutan vid motorvägsfart.
Det skulle förklara varför jag inte alls har upplevt några problem med spolarmunstyckena. Min är byggd v42 (om jag kommer ihåg rätt)
Användarvisningsbild
av Falk
JHg skrev:Finns ett service meddelande om de "dåliga" munstyckerna. Bilar bygda efter vecka 35 2009 har en annan variant av "spray"-munstycket. Min är byggd vecka 34 så de skall byta mina munstycken på måndag (15:e) till den "nya" typen av munstycken. Får se då om de orkar spola högra än 15 cm på vindrutan vid motorvägsfart.
Gäller detta även icke uppvärmda?
Jag fick mina spraymunstycken utbytta mot "gammaldags" munstycken med två strålar enligt ett servicemeddelande när jag påpekade problemet. Fattar jag rätt att det finns ett senare utförande av spraymunstyckena som sprutar högre...? Det framgår inte av servicemeddelandet som min verkstad kikade på när de bytte på min bil.
Finns det alltså två typer av spraymunstycken och en typ av gammaldags "kulmunstycken"? Finns det uppvärmda varianter av alla tre?
Det vore intressant att reda ut detta eftersom spraymunstyckena är mycket effektivare att sprida vattnet över hela rutan när de är rätt inriktade och flödar ok.
Om jag får välja tar jag ju hellre de nyare fungerande spraymunstyckena än de kulmunstycken som verkstan nu ersatt mina icke fungerande spraymunstycken med.

Artikelnummer på munstyckena, någon...?
av JHg
Falk skrev:Artikelnummer på munstyckena, någon...?
Skall se om jag kan få detta på måndag...
av Steff 99
Tobbev skrev:
JHg skrev:Bilar bygda efter vecka 35 2009 har en annan variant av "spray"-munstycket. Min är byggd vecka 34 så de skall byta mina munstycken på måndag (15:e) till den "nya" typen av munstycken. Får se då om de orkar spola högra än 15 cm på vindrutan vid motorvägsfart.
Det skulle förklara varför jag inte alls har upplevt några problem med spolarmunstyckena. Min är byggd v42 (om jag kommer ihåg rätt)
Min är byggd V46 och spolarmunstyckena spolade enbart på nederkant av rutan , nu är dom bytta till en annan typ...frågan är om de nya är bättre, de sprutar mer på fyra punkter med ett väldigt högt tryck, det innebär att även främre sidorutorna får en dusch ?:-/
av Tobbev
Steff 99 skrev:
Tobbev skrev:
Min är byggd V46 och spolarmunstyckena spolade enbart på nederkant av rutan , nu är dom bytta till en annan typ...frågan är om de nya är bättre, de sprutar mer på fyra punkter med ett väldigt högt tryck, det innebär att även främre sidorutorna får en dusch ?:-/
Hmm, det tror jag inte jag har sett med mina. Kan inte du spruta när du står still och försöka ta ett kort så gör jag likadant så kan vi jämföra. Eller skall vi göra det i fart tror du? När skulle skillnaden om vi har olika munstycken synas bäst?

/Tobbe
av Steff 99
Hmm, det tror jag inte jag har sett med mina. Kan inte du spruta när du står still och försöka ta ett kort så gör jag likadant så kan vi jämföra. Eller skall vi göra det i fart tror du? När skulle skillnaden om vi har olika munstycken synas bäst?

/Tobbe
Jag skall se om jag kan få till ett bra foto...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]