Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:
joschua skrev:det är nog rätt många som väljer bil delvis beroende på hur bilen ser ut- så dom flesta är nog posörer. tycker inte det är konstigare att välja en xc70 pga av den är snygg jämfört med att välja en v70 med tex 18 tum ( som ju egentligen är fullständigt onödigt på biltypen dock väldigt snyggt). en basutrustad v70 på vinterplåtfälgar försvinner ju bland alla taxibilar - det gör inte xc70:n. har man väl väldigt specifika behov av tex 4wd och enbart tittar på max funktion tror jag inte volvo är förstahandsvalet.
Gällande TAXI look, så verkar det som taxiåkarna kör XC70 i parti och minut, det har ni väl inte kunnat undgå att se... :roll:

Men alla väljer bil efter sitt sätt o se det och tycke och smak, i princip finns det väl inget som är rätt eller fel.
Men jag skulle ALDRIG köpa en snikutrustad bastad.... :cry:
Ja, att välja XC70 för att slippa smälta in bland alla taxibilar låter ju lite udda. Ser man till nyare taxibilar skulle det inte förvåna mig om det är fler som kör XC70 än V70, åtminstone i Göteborg.

Föredrar du XC70 och kan leva med att den saknar viss utrustning som många ser som självklar på en bil i denna klassen idag så välj XC70. Personligen tycker jag den ser tråkig ut med halogenljus, 16"-hjul och den tråkigare inredningen men så länge du, som är den som ska använda bilen, inte bryr dig så välj den du föredrar. Lycka till!
Tråkiga 16 -tummare är ju ett icke-problem för mig, det är ju bara att slänga på större fälgar någon gång i framtiden om man blir sugen.

Desto tråkigare är att bilen har sämsta stereon som låter skräp, inte klarar USB eller MP3 år 2010 år ju skrämmande, och inte finns det en chans att eftermonter heller så en sådan bil skulle jag alldrig köpa beggad.
På tal om I-lands problem och med Haiti i färsk minne känns det som att jag klarar mig utan backsensor :oops:
Tycker att alla vi som har förmånen att ta ut tjänstebil och köra nya bilar år efter år ska vara tacksamma och förstå att det är inte har den förmånen.

Trevlig Helg :D

Edit: BTW om jag nu ville skryta med en XC som inte är en "riktig" XC, -skulle jag verkligen starta den här tråden då?
Nä, förmodligen skulle jag ha hållt en låg profil, valt att ta bort motoremblemen och kört under radarn.
Appel skrev:Posör, jo antagligen... Jag har faktiskt kört lite grusväg, rätt sakta dock för att inte riskera att det skulle stritta några stenar på lacken. Dock har jag passerat några trottoarkanter med lätthet :D
Bilmissbruk :D :D :D Grusväg, 4wd och dubbelturbo som du har kräver ju 100 blås i ingången på böjarna, breda ställ, mycket motstyrning och så styr du med gasen med 4 hjulsspinn. Dubbelkolla i backspegeln så dammolnet bakom bilen är lika stort som efter Björn Waledgård i Safarirallyt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
Appel skrev:Posör, jo antagligen... Jag har faktiskt kört lite grusväg, rätt sakta dock för att inte riskera att det skulle stritta några stenar på lacken. Dock har jag passerat några trottoarkanter med lätthet :D
Bilmissbruk :D :D :D Grusväg, 4wd och dubbelturbo som du har kräver ju 100 blås i ingången på böjarna, breda ställ, mycket motstyrning och så styr du med gasen med 4 hjulsspinn. Dubbelkolla i backspegeln så dammolnet bakom bilen är lika stort som efter Björn Waledgård i Safarirallyt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:-)-)

Försök o göra detta med en framhjulsdriven kärra

//Goose
jiha skrev:På tal om I-lands problem och med Haiti i färsk minne känns det som att jag klarar mig utan backsensor :oops:
Tycker att alla vi som har förmånen att ta ut tjänstebil och köra nya bilar år efter år ska vara tacksamma och förstå att det är inte har den förmånen.

Trevlig Helg :D

Edit: BTW om jag nu ville skryta med en XC som inte är en "riktig" XC, -skulle jag verkligen starta den här tråden då?
Nä, förmodligen skulle jag ha hållt en låg profil, valt att ta bort motoremblemen och kört under radarn.
Du har helt rätt när det gäller dig! Men det hindrar inte att det kan finnas något lite allmänt löjligt med bilar som har små motorer men uppfattas vilja se ut som om de har mer under skalet än de har. Idag såg jag en vit 520d touring med M-paket (kombon nämndes tidigare i tråden). Bara förvånande att emblemet inte valts bort... för nån vecka sen körde jag fast, det hade nog sett lite löjligt ut om jag haft en xc70 bland alla A4 allroad etc som lätt kom loss... /PH
Visst kan man köpa en bil enbart utifrån utseende och det kommer att finnas en eftermarknad för dessa bilar också även om det inte är största motorn, AWD, mm, men nu hade du ju förmånsbil så inbytespriset påverkar knappast dig såvida du inte har någon klausul som restvärde (finns hos vissa företag).
Välj den bil som du gillar och fungerar för dig. För vår del så valde jag till slut en "Business-modell" av V70II, vill inte ha nedlackade trösklar, bryr mig inte "High Performance stereo" då jag enbart lyssnar på radio i bilen, däremot så har den "stylats :wink:" med stänkskydd fram/bak och en dragkrok. Så hade jag gillat XC utseendet så varför inte en med enbart FWD.
Att köpa en fullbestyckad bil med tillbehör utifrån att "ekonomin" blir bättre vid inbyte och mera lättsåld, om jag inte behöver grejorna köper jag inte.
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev: Vad jag vet så gäller "grönalistan" som jag också skrev, men du kanske har andra uppgifter??
Vad tror du den listan baseras på då? Priser som ingen betalar?

När du lanserar en rabatterad modell så sänker den andrahandsvärdet över hela linjen.
Om du läser istället för att tycka så fattar du kanske vad jag skriver .
Gröna lista baseras på ett snittpris på nettoinbyte hos handlare, där finns också värdet på olika paket och options.
Utifrån det inbytespriset och ca priset får man handrahandsvärdet i procent.
Då får man ett snittvärde för varje bilmodell.
Sedan begriper säkert flertalet att det kan diffa från alla listor, beroende på vad du själv betalade och vad du sedan själv får för den bil när du byter in alt. säljer den.

Du kan ju tappa noll kr. om du köpt väldigt rätt och säljer dyrt.
Men det säger väl ändå inget om en bils andrahandsvärde då är det ju ditt ekonomiska resultat vi talar om och det är ingen hjälpt med i denna diskussion.
Här är det intressanta vad snittvärdet blir på en XC70 FWD och en V70 efter exv. 3 år.
Vilket är bästa köp!
Det här med andrahandsvärdet och hur bra det ser ut att vara visar ju hur smart det är att göra specialeditioner som nettoprissätts: en V70 Classic lär ju ha ett MYCKET bättre andrahandsvärde jämfört med listpris än en E-klass förra modellen som reades ut med 150 000 i rabatt/PH
Steff 99 skrev:
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev: Vad jag vet så gäller "grönalistan" som jag också skrev, men du kanske har andra uppgifter??
Vad tror du den listan baseras på då? Priser som ingen betalar?

När du lanserar en rabatterad modell så sänker den andrahandsvärdet över hela linjen.
Om du läser istället för att tycka så fattar du kanske vad jag skriver .
Gröna lista baseras på ett snittpris på nettoinbyte hos handlare, där finns också värdet på olika paket och options.
Utifrån det inbytespriset och ca priset får man handrahandsvärdet i procent.
Då får man ett snittvärde för varje bilmodell.
Sedan begriper säkert flertalet att det kan diffa från alla listor, beroende på vad du själv betalade och vad du sedan själv får för den bil när du byter in alt. säljer den.

Du kan ju tappa noll kr. om du köpt väldigt rätt och säljer dyrt.
Men det säger väl ändå inget om en bils andrahandsvärde då är det ju ditt ekonomiska resultat vi talar om och det är ingen hjälpt med i denna diskussion.
Här är det intressanta vad snittvärdet blir på en XC70 FWD och en V70 efter exv. 3 år.
Vilket är bästa köp!
Ta tänk igenom detta lite till så kommer du fram till att ovanstående ger en rätt dålig indikation på andrahandsvärde - så som dom flesta tänker på begreppet i alla fall :). Du kan ju inte jämföra med vad du INTE betalat.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]