Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#367863
Perhall skrev:BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
BSR har det nog inte jättekul på Volvosidan längre. Tittar man på deras reklam så riktar de sig nästan uteslutande till VAG kunder numera. Där finns inga fabrikstrimmare på samma sätt.
av Bamse
#367869
perhall skrev:BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
Man kan ju alltid hoppas på att BSR fattar att de måste dumpa priset omgående, just nu lutar jag definitivt åt Polestar (tack vare tidigare nämnda argument). Ett pris kring 9' som bägge ska ha (V70N 07) är just i gränslandet för vad man kan acceptera (åtminstone för mig), BSR måste nog krypa ned mot 4-5000 för att locka (tillbaka) Volvokunderna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#367876
Bamse skrev:
perhall skrev:BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
Man kan ju alltid hoppas på att BSR fattar att de måste dumpa priset omgående, just nu lutar jag definitivt åt Polestar (tack vare tidigare nämnda argument). Ett pris kring 9' som bägge ska ha (V70N 07) är just i gränslandet för vad man kan acceptera (åtminstone för mig), BSR måste nog krypa ned mot 4-5000 för att locka (tillbaka) Volvokunderna.
BSR är för de som åker D5 idag. Polestar ger alldeles för lite extra pållar för att det ska vara befogat att trimma en D5a, för en 2,4d däremot är polestar perfek.

Skulle jag trimma min D5a skulle jag ta BSR 245hk/520 Nm direkt. Speciellt som jag åker manuell. Förövrigt är ju 520 Nm bara 4% över 500Nm som automaten ska vara specad för och 4% är ju ingenting, man behöver ju inte tok-börna pp torr asfalt med bilen. :mrgreen: Visst fasiken måste det finnas 4% marginal på grejerna.
av joschua
#367890
VolvoB20 skrev:
Bamse skrev:
perhall skrev:BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
Man kan ju alltid hoppas på att BSR fattar att de måste dumpa priset omgående, just nu lutar jag definitivt åt Polestar (tack vare tidigare nämnda argument). Ett pris kring 9' som bägge ska ha (V70N 07) är just i gränslandet för vad man kan acceptera (åtminstone för mig), BSR måste nog krypa ned mot 4-5000 för att locka (tillbaka) Volvokunderna.
BSR är för de som åker D5 idag. Polestar ger alldeles för lite extra pållar för att det ska vara befogat att trimma en D5a, för en 2,4d däremot är polestar perfek.

Skulle jag trimma min D5a skulle jag ta BSR 245hk/520 Nm direkt. Speciellt som jag åker manuell. Förövrigt är ju 520 Nm bara 4% över 500Nm som automaten ska vara specad för och 4% är ju ingenting, man behöver ju inte tok-börna pp torr asfalt med bilen. :mrgreen: Visst fasiken måste det finnas 4% marginal på grejerna.
Jag tror nog att BSR har koll på vad växellådorna är specade för. Finns det folk här på forumet som har det så kan man nog vara övertygad om att dom också har den kunskapen.
av Twendor
#367902
VolvoB20 skrev:
Bamse skrev:
perhall skrev:BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
Man kan ju alltid hoppas på att BSR fattar att de måste dumpa priset omgående, just nu lutar jag definitivt åt Polestar (tack vare tidigare nämnda argument). Ett pris kring 9' som bägge ska ha (V70N 07) är just i gränslandet för vad man kan acceptera (åtminstone för mig), BSR måste nog krypa ned mot 4-5000 för att locka (tillbaka) Volvokunderna.
BSR är för de som åker D5 idag. Polestar ger alldeles för lite extra pållar för att det ska vara befogat att trimma en D5a, för en 2,4d däremot är polestar perfek.

Skulle jag trimma min D5a skulle jag ta BSR 245hk/520 Nm direkt. Speciellt som jag åker manuell. Förövrigt är ju 520 Nm bara 4% över 500Nm som automaten ska vara specad för och 4% är ju ingenting, man behöver ju inte tok-börna pp torr asfalt med bilen. :mrgreen: Visst fasiken måste det finnas 4% marginal på grejerna.
Også hos Bsr får man jo garanti på Optimeringen, ihvertfall i Sverige. Tror ikke de går utover tålegrensen for motor, gear og drivverk?
av Amli
#367903
VolvoB20 skrev: Skulle jag trimma min D5a skulle jag ta BSR 245hk/520 Nm direkt. Speciellt som jag åker manuell. Förövrigt är ju 520 Nm bara 4% över 500Nm som automaten ska vara specad för och 4% är ju ingenting, man behöver ju inte tok-börna pp torr asfalt med bilen. :mrgreen: Visst fasiken måste det finnas 4% marginal på grejerna.
Undrar då just hur körbarheten blir med 520Nm och manuell låda. Spontant känns det som det knappt borde gå att använda de lägre växlarna men det kanske blir bättre eftersom man knappast behöver växla så mycket?
Användarvisningsbild
av supersonic
#367908
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Skulle jag trimma min D5a skulle jag ta BSR 245hk/520 Nm direkt. Speciellt som jag åker manuell. Förövrigt är ju 520 Nm bara 4% över 500Nm som automaten ska vara specad för och 4% är ju ingenting, man behöver ju inte tok-börna pp torr asfalt med bilen. :mrgreen: Visst fasiken måste det finnas 4% marginal på grejerna.
Undrar då just hur körbarheten blir med 520Nm och manuell låda. Spontant känns det som det knappt borde gå att använda de lägre växlarna men det kanske blir bättre eftersom man knappast behöver växla så mycket?
Inga problem med körbarheten, eller det är inga problem i alla fall i den Audi A6 3.0 TDI -07 jag också kör, då denna har manuell växellåda och är trimmad (600 Nm). Det är i och för sig en dyrare växellåda än Volvos. Det går utmärkt med manuell låda, man måste absolut inte ha automat. Har kört många bilar genom åren! :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#367944
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Skulle jag trimma min D5a skulle jag ta BSR 245hk/520 Nm direkt. Speciellt som jag åker manuell. Förövrigt är ju 520 Nm bara 4% över 500Nm som automaten ska vara specad för och 4% är ju ingenting, man behöver ju inte tok-börna pp torr asfalt med bilen. :mrgreen: Visst fasiken måste det finnas 4% marginal på grejerna.
Undrar då just hur körbarheten blir med 520Nm och manuell låda. Spontant känns det som det knappt borde gå att använda de lägre växlarna men det kanske blir bättre eftersom man knappast behöver växla så mycket?

Funkar säkert mycket bra med både manuell och aut.

Då är det nog klurigare med FWD, lätt att det bara spinner och man inte kommer ur fläcken :mrgreen:
av perhall
#368011
FWD och mycket effekt är verkligen rätt hopplöst utom över 130, då funkar det (V70/S60 T5 förra mod t ex)

Det är nog så att kanske 50 procent av dem som köper begagnat inte kan tänka sig en trimmad alls. 30 procent kan tänka sig vilken trimfirma som helst, ytterlgiare 20 procent en Polestar. Beror lite på bilens ålder. När bilen passerat 12-14 000 mil så har ju fördelarna med Polestar jämfört med t ex BSR upphört, men för första ägaren är de viktiga! Och de som köper en trimmad bil med 14 000 mil är nog inte så rädda för ökat slitage...
PH
av XLR8MF
#368028
Bamse skrev:
perhall skrev:BSR kanske har det tufft nu. Först etanolkonverteringen som säkert inte har sålts mycket - dels blev ju bensin förmånligare igen, och dels var det ju främst kanske för Saab, som ingen riktigt satsar på längre... dessutom har en stor del av Volvokunderna gått till Polestar...
Man kan ju alltid hoppas på att BSR fattar att de måste dumpa priset omgående, just nu lutar jag definitivt åt Polestar (tack vare tidigare nämnda argument). Ett pris kring 9' som bägge ska ha (V70N 07) är just i gränslandet för vad man kan acceptera (åtminstone för mig), BSR måste nog krypa ned mot 4-5000 för att locka (tillbaka) Volvokunderna.
Håller helt med. 9000 för BSR känns inte relevant längre med Polestar på marknaden. Ett BSR pris på 5000 känns som en nivå då de skulle vara intressanta. Marginalkostnaden på färdig programvara är 0 förutom PPC. Så om Volvo marknaden är halvt förlorad så varför inte dra in stålar på färdiga mjukvaror genom ett rimligare pris?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]