Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Momentum skrev:... jag beundrar att du orkar hålla ordning på det hela
Inget större jobb... Jag noterar bara mätarställning och hur mycket jag tankar i en "bildagbok" vid varje tankning, åsså petar jag in det i en Excelfil nå'ngång ibland... 8)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Under 1000 mil med min XC60 D5 awd aut R-design (Polestar) har jag jag haft ett medel på 11,9l/100km om man slår ut det på alla tankarna (verklig förbrukning). Detta är 90% stadskörning. Tung högerfot! :oops: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Under 1000 mil med min XC60 D5 awd aut R-design (Polestar) har jag jag haft ett medel på 11,9l/100km om man slår ut det på alla tankarna (verklig förbrukning). Detta är 90% stadskörning. Tung högerfot! :oops: :mrgreen:
Låg på nästan exakt samma förbrukning med XC70 D5 awd aut som du med din XC60 D5 awd aut, sen hoppade jag över till manuell och sänkte förbrukningen med ca 3 dl/mil med oförändrad körstil. Det kostar att ligga på topp.
av Moody
En lite gammal tråd men iaf.

Har noterat att ganska många är besvikna på färddatorns felvisning så bestämde mig för att kolla hur exaktheten på min egen under en landsvägstripp. Nollställde vid första tankningen och vid andra tankningen visade färddatorn 0,60 l/mil. Räknade ut den verkliga förbrukningen och fick fram...0,60...förstår inte vad ni gnäller om... 8)
Användarvisningsbild
av betterlead
Moody skrev:En lite gammal tråd men iaf.

Har noterat att ganska många är besvikna på färddatorns felvisning så bestämde mig för att kolla hur exaktheten på min egen under en landsvägstripp. Nollställde vid första tankningen och vid andra tankningen visade färddatorn 0,60 l/mil. Räknade ut den verkliga förbrukningen och fick fram...0,60...förstår inte vad ni gnäller om... 8)
De andra kör inte din bil?
av Enzo
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Under 1000 mil med min XC60 D5 awd aut R-design (Polestar) har jag jag haft ett medel på 11,9l/100km om man slår ut det på alla tankarna (verklig förbrukning). Detta är 90% stadskörning. Tung högerfot! :oops: :mrgreen:
Låg på nästan exakt samma förbrukning med XC70 D5 awd aut som du med din XC60 D5 awd aut, sen hoppade jag över till manuell och sänkte förbrukningen med ca 3 dl/mil med oförändrad körstil. Det kostar att ligga på topp.
Var det också en MY10?

Annars hade jag en Granada 2.8 78 manuell (tror jag) som lätt låg på 1,5 liter milen (det var väl 150 hk i den). I jämförelse med den var min XC90 automat snål, för att inte tala om min XC70 06 aut.

Vi kan fortsätta jämföra äpplen och päron, men faktum kvarstår att dagens aktuella D5 med automat inte drar mer än konkurrenterna.
av Steff 99
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
Var det också en MY10?

Annars hade jag en Granada 2.8 78 manuell (tror jag) som lätt låg på 1,5 liter milen (det var väl 150 hk i den). I jämförelse med den var min XC90 automat snål, för att inte tala om min XC70 06 aut.

Vi kan fortsätta jämföra äpplen och päron, men faktum kvarstår att dagens aktuella D5 med automat inte drar mer än konkurrenterna.
Det skiljer väl nära 10% på D5:ans förbrukning mellan MY10 och MY11 det är därför din MY11 upplevs mer jämnställd med andra snåla märken
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Det skiljer väl nära 10% på D5:ans förbrukning mellan MY10 och MY11 det är därför din MY11 upplevs mer jämnställd med andra snåla märken
Wow, vad beror det på när det är exakt samma motor, låda och slutväxel i MY10 och MY11 på min manuella XC70.

Är det bara annan mjukvara i motorn alltså som kapar 10%, om jag köper Polestar får jag den nya mjukvarn och sparar 10% bränsle då ?:-/

Btw. Kolla min färddator i morse när jag tankade, visade 7.4 % fel :(
av Mr T
VolvoB20 skrev: Wow, vad beror det på när det är exakt samma motor, låda och slutväxel i MY10 och MY11 på min manuella XC70.

Är det bara annan mjukvara i motorn alltså som kapar 10%, om jag köper Polestar får jag den nya mjukvarn och sparar 10% bränsle då ?:-/
Diffar det 10% även för den manuella versionen?

Framförallt är det väl programmeringen av automatlådan som skiljer sig. Nu kör jag iofs D3 aut men den lådan beter sig väldigt annorlunda jämfört med tidigare MY.

Den växlar tidigare, slänger på lockupen tidigare, segdrar betydligt mer (i vissa fall låter den varvet sjunka till 1200 varv/min innan den växlar ned). Trots(?) allt detta så känns lådan betydligt mer komfortabel än tidigare versioner.

Sen skiljer det säkert något på motorpogrammeringen men knappast 10%.

//Mr T
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Det skiljer väl nära 10% på D5:ans förbrukning mellan MY10 och MY11 det är därför din MY11 upplevs mer jämnställd med andra snåla märken
Wow, vad beror det på när det är exakt samma motor, låda och slutväxel i MY10 och MY11 på min manuella XC70.

:(
Något intressant är dock att förbättringen är olika stora på V70 kontra XC70

V70 med manuell förbättringen är signifikant tycker jag

(Med reseveration på att Volvo själva har sifforna korrekt)

MY10 D5
Bränsleförbrukning (Blandad)
Sexstegad Geartronic automatlåda 6.9 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 6.4 l/100km
Utsläppsvärde CO2
Sexstegad Geartronic automatlåda 183 g/km
Sexväxlad manuell växellåda 169 g/km

MY11 D5
Bränsleförbrukning (Blandad)
Sexstegad Geartronic automatlåda 6.4 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 5.4 l/100km
Utsläppsvärde CO2