Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne_L
Hej!

Om jag skulle göra det på en momentum så skulle jag tejpa på lackade sidan, jag skulle också rita ut snittt på tejpen för att få det hundra. jag skulle skära med tunnaste kapskivan på en liten vinkelslip. Jag skulle inte skära hela snittet på en gång för att undvika värme. Kanske blåsa med tryckluft för att kyla. Vatten funkar bra att kyla med från utsidan när man svetsar på insidan. Använd inte en såg, det tandar lacken. du kan täcka snittet med en tunn list men det är inte nödvändigt
Kan vara någon annan som har andra åsikter, men jag tror du kan få lika många olika svar, som det finns användare på forumet.
Användarvisningsbild
av hollan
SverreK skrev:Halloj

Funderar på att montera själv, men känner mig tveksam till att skära i stötfångaren. Har en momentum så den är nerlackad. Någon som kan tipsa hur man skall göra detta bäst? Vilket verktyg? Tejpa någon sida? SKall man lägga på något som skyddar snittet??

Tacksam för tips
/Sverre
på jobb andvänder jag en tryckluftsdriven sticksåg hemma har jag andvänt en vanlig eldriven sticksåg jag sågar från utsidan blir hur bra som helst sen drar jag med en vanlig snickar kniv så det blir jämt
av SverreK
Janne & Hollan, Tack för tips...

Blir nog en kombination från er båda. Tejpa och sticksåg. Är för dålig på kapmaskin... Skall försöka få tag på ett fint blad till sticksågen.
Något listtips? Det lät bra... Vill ju inte att lacken skall fläkas upp med tiden.

/Sverre
av Ni77
Prova med en bågfil. Använde jag iaf. Är ju fintandat blad på dom. Snitsade till lite sedan med en vanlig morakniv. PS: Sågade en liten bit innanför markeringen för att inte skada lacken,blev hur bra som hellst.DS
av SverreK
Så börjar då stora monteringsdagen närma sig... Lite smånervöst, men jag är vid gott hopp och har en polare till hjälp så jag slipper skrapa stötdämpare m.m.... MEN:

Beställde begagnat drag från en exakt likadan bil från skroten och plockade upp paketet. Såg kanonfint ut. Hyfsat billigt också trots frakt. 1435 SEK allt som allt inklusive kablage och box. Men efter undersökning så hittade jag bara EN bult. Ringde firman och fick förklaringen att man skall montera nya bultar då de gamla kan vara sträckta. Godtog givetvis förklaringen och ringde Volvo för att köpa en bultsats till monteringen. Visst inga problem, PRIS 468 SEK. För fyra bultar. Vad i h-e.... Är det bultar av titan? Antar att det kanske följer med en massa annat bröte som jag kan tänkas behöva.

Är det någon som vet vad som ingår i satsen? Finns det någon alternativ sats med kanske bara bultar? Enligt monteringsanvisningen så verkar det bara vara drag, 4 bultar och två metallbleck modell större (de var medskickade). I monteringsanvisningen står det också att man skall ta isär avgasröret, och vid återmontering montera ny packning och skruvar. Behöver man skruva isär avgasröret eller går det lirka loss strålningsskyddet ändå? (Min bil = 2WD 5 cyl diesel)

/Sverre
Användarvisningsbild
av hollan
nä man behöver inte såga itu röret det går att komma åt ändå detta gäller endast bilar med dubbla rör
bilar med enkelt rör som din d3 behöver du inte alls bekymmra dej över avgasröret alls
av Janne_L
Det viktiga med bultarna är att det 10.9 kvalitet minst, det är vad man föreskriver i entreprenadmaskiner. Volvo kan ha spec på 12.9 tom. Blöt järn som du handlar på standardställen,är 8.8.

Vore jul att veta ungefär hur många som använt sig av tråden...
av SverreK
hollan skrev:nä man behöver inte såga itu röret det går att komma åt ändå detta gäller endast bilar med dubbla rör
bilar med enkelt rör som din d3 behöver du inte alls bekymmra dej över avgasröret alls

Tack hollan. Livet känns genast lite lättare :)

Janne: Blir nog till att slanta upp ändå. Det där med olika stålhårdhet begriper jag mig inte på samt att jag inte vet dimensionen på bulten. Iofs kan jag ju ta med det exemplaret jag har och visa upp.

/Sverre
av Johnny83
Måste poängtera en sak.
Guiden som skaparen har skrivit är riktigt bra, men det finns en orsak till att man måste såga av (2pipigt) skruva loss (1 pipigt) avgassystemet. skruvarna till draget skall nämligen momentdras+ vinkeldras. jag skulle vilja se den som lyckas dra detta på korrekt vis utan att ta bort avgasröret, det är omöjligt. Jag skulle inte våga använda min dragkrok om jag visste att jag inte dragit skuvarna på korrekt vis. minns jag inte helt fel så är det 80 nm + 60 grader dem skall dras. Detta går ej att utföra med en lednyckel/blocknyckel ><.
Rätta mig om jag har fel :)
av SverreK
Stämmer att bultarna skall moment respektive vinkeldras. Dock med 90 Nm plus 60 grader enligt den anvisning jag har skrivit ut. Men är det där specialverktyget nödvändigt? Man ser ju inte ut att få någon kraft med det så litet som det verkar vara. Är det så trångt där man skall komma åt och dra.

/Sverre
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Vilken mjukvara har ni?

Tycker ändå det är nice att den t&[…]

Slog om till 12000 mil idag. I år blir det i[…]

Balans ljudsystem