Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det är inga problem att bygga en bil som går på E85 & CNG. men om den desutom ska gå på valfri mängd BF95 så blir det problem.

Tyckte själv att jag förklara ganska tydligt varför det inte går att köra på 3 bränslen.

Men E85 är inte mycke att sträva efter, det sliter så himla mycke på motorerna (men om ni nu måste köra på E85, så se till att inte överskrida servicarna det minsta, serva heldre före! & när ni kör så se till att bilen blir varmkör ordentligt varje gång.)
av MattiasD
Många anser tvärtom - att etanol sliter mindre på motorerna. Har du länk till en undersökning som styrker att slitaget ökar?
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla som hemma konverterar är bombsäkra på att det inte sliter på motorenr a& ska alltid ha en länk till en undersökning. (hur många motortilverkare lägger ut sina data på en hemsida?)

Själv så vet jag bara vad Volvo talar om för mig & vad dom visar händer & vad dom själva gör för att förhindra att det händer.

Om vi titar på oljan så är färgen ljud o fin, men egenskaperna är ju "trasiga" vevhusventilationen ser ut som skit & den utspädning man får i oljan gör att lager slits, då E85 inte avdunstar i låga tempraturen. Bränslet smärjer desutom ventilerna & ventilsätena dåligt, så även dessa slits trots att man här bytt till hårdare matrial.
Sen skapar ren E85 galvansika strömmar som öterupp famförallt elektroniken i tankarmaturen...

Men jag hittar för stås på, för jag har ingen länk... (hag har inga länker till nått annat jag skriver här på forumet heller)
Användarvisningsbild
av sveax
Nu tycker jag du överreagerar Carman. Jag tycker du skriver sakligt i vanliga fall. Men nu tycker jag du gick över gränsen. Det enda jag hört är att man skall byta olja oftare, särskilt om man kör mycket kortkörningar med E 85. Sedan var det tankarmaturen på V 70 2,0F som en viss serie hade problem med, men det var endast den modellen och det skall de ha löst nu.
av MattiasD
De personer som konverterar sin bil själv säger alla att slitaget inte ökar. Det här är personer med stort motorintresse och jag kan inte se varför de skulle ljuga. Det finns ingen studie som visar motsatsen heller. Ökat slitage, liksom att etanol skulle vara aggresivt mot slangar, får nog anses som myter. Jag tar hellre en klunk etanol än en klunk bensin :wink:
Användarvisningsbild
av philipsguy
Detta med att det inte bör/går att köras på E85 var en överraskning för mig.
I detta tidiga pressmeddelande http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... rna-262316 skrivs det ju om "90 gröna mil".
I denna Volvoannons http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 4321346.abskriver man också om de 90 gröna milen, när den är publicerad framgår inte.
I denna artikel http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... il-1.18168 står det att Volvo "avråder" från E85 pga att serviceintervallet blir mindre.

Misstänker att nyhetsartiklarna bygger på marknadsföringsmaterialet som de fått tillskickat sig och vad jag förstår nu så har detta ändrat sig under resans gång...
På AFV:s egen hemsida så framgår ju tydligt att det är gas eller bensin som gäller, inga ord om etanol där: http://www.afv.nu/kopa-aga-gasbil.php

I mina ögon så rasade V70 AFV ner till den gamla V70 Bifuel-nivån som jag har 3 års erfarenhet av, dvs det gäller att besöka pumpen varannan dag om samvetet ska vara rent...
Användarvisningsbild
av philipsguy
Svensson1 skrev:Hej

Läste om spekulationerna angående Volvo AFVs bagagerum, jag har barnvagn och det är inga problem alls att få in i min gasbil.
Okej att golvet är högre men ser inte det som ett problem, kan faktist tycka att det är rätt bra. Blir lagom höjd när man ska lyfta in saker, tex väskor, lådor eller liknande. Allting beror ju på hur man gör det, allt kan bli jobbigt om man har inställningen att det kommer bli jobbigt. Se det positivt ist och tänk på vad man faktist gör för miljön!! :D :D :D
Om du lasta långa tyngre saker brukar ett plant "golv" vara eftersträvansvärt, hur mycket skiljer golvet vid bakstolarna från bagagegolvet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag överderv inte & jag har rätt på varje punkt (tankarmaturen på fexifuel biler går på växelström för att få dom att hålla längre)

men ni gör hur ni vil med era bilar, jag diskuterar inte detta i denhär tråden.
Användarvisningsbild
av Nexus6
philipsguy skrev:Om du lasta långa tyngre saker brukar ett plant "golv" vara eftersträvansvärt, hur mycket skiljer golvet vid bakstolarna från bagagegolvet?
Eftersom golvet är platt så skiljer det lika mycket där som där bak misstänker jag, det blir en klack på c:a 12 cm... Så om man skall köra glasskivor eller annat fragilt så får man palla upp någonting på de fällda baksätena eller skruva på takräcket.

När det gäller tidigare diskussion kring bränslet köper jag att man inte skall köra på E85, men det blir en del krångel för mig om det är 70 liter i tanken vid leverans från återförsäljaren. Speciellt då representant från samma återförsäljare en vecka innan stått och förklarat för mig varför jag inte skall köra på E85. Volvo eller inte, återförsäljaren har gjort en liten blunder enligt mig, men det är ju bara att tanka bensin nästa gång så borde ju problemet vara ur världen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]