Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det är riktigt att för att skatteverket ska registrera in en modell så måste den särskilja sig på ett väsentligt sätt.

MEN, om det är exakt den frågan som förklarar Volvos agerande i det här fallet vet jag ärligt inte. Det var dock förklaringen jag fick av Bilia.

Men alla Volvo köpare ska dock vara glada över att Volvo överhuvudtaget reggar in paketutrustningen hos Skatteverket. De flesta tyska märken gör det inte vilket innebär att det blir svindyrt förmånsvärde hos dessa eftersom de istället använder stora rabattsatser för att få ner priset. Rabatten sänker dock inte förmånsvärdet :(
Användarvisningsbild
av AndersP
Oj det blev jobbigt det här
tur för mig att det gick att beställa en bizniz med alla de extra pryttlar jag ville ha. det rann iväg rätt duktig. minst 40 lax extra
Hade biznizen inte gått att konfa som jag ville ha den, hade jag nog köpt en en bizniz iallafall för att få det schyssta priset och hoppat alla extrautrustning
Affären var helt privat.
Kanske är jag ett undantag, men i min mattebok har Volvo tjänat lite extra på mig. Plus att jag är en mycket nöjdare kund, trots 40 laxen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev: Bil1 är en Summum för 350.000kr, på denna bil erhålls 10% rabatt, förmånsvärde ska då beräknas på 350.000 och nettot blir 315.000

BIl2 är en Summum Business för 315.000 med samma utrustning. Förmånsvärdet beräknas då på 315.000

För att variant 2 ska godkännas som egen modell så måste den särskilja sig som variant. Ett sätt att göra detta är att begränsa tillvalen. Så har jag fått det förklarat av Bilia i alla fall.
Jaha man lär sig något nytt varje dag.

Så ni menar alltså på allvar att skatteverket skulle tvärvägra om Volvo kommer in och säger:

Hej, i dagens pressade läge har vi tagit fram en ny modell (Summum Busienss) med väsentligt mindre utrustning och ett listpris som därigenom är 35.000 kr lägre, kan ni registrera denna modellen.

Skatteverket godkänner ju modeller som ligger mycket näramre än så i pris. Kinteitc tex skiljer ju bara 15000 kr och där har ju skatteverket inte haft några problem alls.

Och varfför gick det att välja till optioner tidigare under året på (summum business), men inte nu helt plötsligt. Om det berodde på skatteverket hade det ju inte funkat i sommaras heller.

Och om skatteverket skulle ha ändrat sig nu att Business Summum bilar inte får ha optioner för att få det lägre förmånsvärdet så innebär ju det att alla som han beställa innan september och valde någon option kommer att bli upptaxerade nu då ???

Allt detta låter mycket skumt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Infon vi fått på jobbet är att det är skatterelaterat, exakt vad
som gäller där har jag ingen riktig aning om, men förändringen gjordes
i absolut första hand för att nå ut till fler tjänstebilsförare, privatkunder i
all ära, men ca 80% av svenssons väljer oftast Kinetic/Momentum eller köper bilen
när den kommer ut till begagnatförsäljningen, flertalet nya Volvos som rullar ut är
tjänstebilar, därav att man satt priset 7 1/2 Basbelopp.
Gurra: vill du ha Baslådan så går ju faktiskt det, men vill du ha bilen till "tjänstebilspris"
så får du tyvärr leva med en avskalad variant, svårare än så är det inte.
Se det positivt, hade inte Business varianten funnits så hade flera utav er här köpt en
mycket dyrare bil idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jensen skrev:Infon vi fått på jobbet är att det är skatterelaterat
Men fortfarande är det ju skumt, om nu skatteverket inte accepterar att det inte ens får finnas möjligheten att välja till tex sub så kommer ju alla hundratals som valde business summum innan september då möjligheten fanns att upptaxeras till Summum då ????

Men men... man, jag har själv drabbats av skatteverket ändrat regler i efterhand så man upptaxerats huxflux utan att själv kunna påverka situationen så jag blir inte helt förvånad.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:
Men fortfarande är det ju skumt, om nu skatteverket inte accepterar att det inte ens får finnas möjligheten att välja till tex sub så kommer ju alla hundratals som valde business summum innan september då möjligheten fanns att upptaxeras till Summum då ????
Nej det är nog inte så skumt. Det kom ju en ny prislista 1:a september. Förmånsvärdet räknas ju på den prislista som gällde när bilen var ny. Om din arbetsgivare exempelvis köper en begagnad bil åt dig,av 2008 års modell, som förmånsbil så räknas ju inte förmånsvärdet på vad din arbetsgivare betalade för bilen utan på prislistan som gällde när bilen var ny 2008. Med andra ord: De som bäställde en bil före 1:a september betalar förmånsvärde efter den prislistan och de som beställde efter 1:a september betalar förmånsvärde efter den prislistan.
Senast redigerad av 3 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Och om skatteverket skulle ha ändrat sig nu att Business Summum bilar inte får ha optioner för att få det lägre förmånsvärdet så innebär ju det att alla som han beställa innan september och valde någon option kommer att bli upptaxerade nu då ???

Allt detta låter mycket skumt.
Nja, uppenbarligen hade man initialt godkänt fria options, och vi som har "fria" Business betalar förmånsvärde för de options vi valt till. Jag tror att skattmasen därefter uppmärksammat att modellerna är för lika, och ifrågasatt att Volvo har i stort sett två identiska modeller där den ena av dem får en förmånsvärdesrabatt men inte den andra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:Nja, uppenbarligen hade man initialt godkänt fria options, och vi som har "fria" Business betalar förmånsvärde för de options vi valt till. Jag tror att skattmasen därefter uppmärksammat att modellerna är för lika, och ifrågasatt att Volvo har i stort sett två identiska modeller där den ena av dem får en förmånsvärdesrabatt men inte den andra.
Gött då att skatteverket låter er behålla ert låga förmånsvärde trots att man helt plöstsligt ändrat sig om att fria optioner ska resultera i mycket högre förmånsvärden helt plötsligt. Skatteverket brukar ju annars ha en elak förmåga att bara upptaxera när man hittar på sådana här förändringar.
Användarvisningsbild
av Guligan
Japp, men hade det inte varit fria optioner på Business Summum hade jag istället tagit en "vanlig" Summum.
Priset på den hade faktiskt blivit billigare än på Business Summum då mitt företag har bra ramavtal. Det må låta lite knäppt men företaget leasar en dyrare bil för att jag skall få lägre förmånsvärde...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]