Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Er nå på min 4. sesong med mine piggfrie (friksjonsdekk) Har vel til nå kjørt 30 000 km på dekkene, og kommer til å kjøpe nye piggfrie til sesong 5. Og her nord i norge ha man all slags føre etter veiene, eneste store svakheten er våt is, da er piggdekk bedre.
Orwar skrev:Har efter att ha haft dubbdäck på de två senaste bilarna bestämt mig för att köra dubbfritt. Valet står mellan Nordiska eller de sk centraleuropeiska. Största farhågan är att de senare ska ha lite svårt att ta sig upp och ner för vår branta backe när det är snö och is. I övrigt passar de ju kanon för vinter i västsverige med mestadels våta motorvägar.. Någon som haft tillfälle att prova båda typer och märkt någon skillnad?
Har Michelin Lattitude Alpin på min. Riktigt nöjd. Körde Michelin Maxi Ice dubbfritt innan.

På torra och blöta väger går de exkat lika bra som sommardäcken, lika stabila och bra, där var de nordiska Maxi-ice lite "slirvigare".

På snö är det nog lika bra båda två.

På blankis var nog Maxi-ice något lite bättre.

Dessutom tror jag Alpin kommer att hålla mycket längre.
VolvoB20 skrev:
Orwar skrev:Har efter att ha haft dubbdäck på de två senaste bilarna bestämt mig för att köra dubbfritt. Valet står mellan Nordiska eller de sk centraleuropeiska. Största farhågan är att de senare ska ha lite svårt att ta sig upp och ner för vår branta backe när det är snö och is. I övrigt passar de ju kanon för vinter i västsverige med mestadels våta motorvägar.. Någon som haft tillfälle att prova båda typer och märkt någon skillnad?
Har Michelin Lattitude Alpin på min. Riktigt nöjd. Körde Michelin Maxi Ice dubbfritt innan.

På torra och blöta väger går de exkat lika bra som sommardäcken, lika stabila och bra, där var de nordiska Maxi-ice lite "slirvigare".

Förmodar att du har en AWD, jag har fått Michelin maxi-ice till min nya V70, sämsta vinterdäcket jag någonsin åkt med.
Var ute idag åkte efter ett antal bilar och skulle upp för en backe, de framför bara försvann.
Vad som hände med mej var att jag fick backa ner totalt omöjligt att komma upp.
En av bilarna framför var en Mercedes E-klass med halvslitna Nokian WR inte ett släpp.
Jag har haft problem även i mitt kontorsgarage inomhus (kallgarage) då det är lite snöslask i en uppfart ..där spinner det och jag har svårt att komma upp.

Har kollat när de är tillverkade och det var 2009, jag skall åka till Bilia på måndag och ha ett annat märke vägrar att åka på den "skiten"
Hade Nokian WR själv på min BMW 530d innan de var helt super , den gick som en AWD med dom på.

Frågan är om Michelin Alpin är bättre ?
av Orwar
Har för mig att Michelin fick ganska duktigt på tafsen i Teknikens världs test i höstas? Men intressant att höra om skillnaderna där VolvoB20, verkar stämma rätt bra med det jag läst mig till.

Känns nog som att det lutar åt Continental centraleuropeiska!
Steff 99 skrev:Förmodar att du har en AWD, jag har fått Michelin maxi-ice till min nya V70, sämsta vinterdäcket jag någonsin åkt med.
Var ute idag åkte efter ett antal bilar och skulle upp för en backe, de framför bara försvann.

Fan vad konstigt ?:-/ ?:-/ ?:-/ , jag har iofs AWD men ändå. Med maxi-ice som jag hade innan kändes det som sommar året runt. Låg alltid och brände i vänsterfilen och köde om allt och alla även i värsta snöstorm. Blev nog aldirg omkörd på alla vinterar.

Som sagt har ju AWD, men även med 2000 kg fullastat släp bakom kunde man acca som en djävla raket i nysnön.

Jag verkligen längtar tillbaka till den maxi-ice jag hade.

Men som sagt, Alpine känns lite hårdare och går därför ännu bättre på asfalt, ösregn och slask, men på riktig isgata är de snäppet halare.
av perhall
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:

Förmodar att du har en AWD, jag har fått Michelin maxi-ice till min nya V70, sämsta vinterdäcket jag någonsin åkt med.
Vad som hände med mej var att jag fick backa ner totalt omöjligt att komma upp.
En av bilarna framför var en Mercedes E-klass med halvslitna Nokian WR inte ett släpp.
Jag har haft problem även i mitt kontorsgarage inomhus (kallgarage) då det är lite snöslask i en uppfart ..där spinner det och jag har svårt att komma upp.

Har kollat när de är tillverkade och det var 2009, jag skall åka till Bilia på måndag och ha ett annat märke vägrar att åka på den "skiten"
Hade Nokian WR själv på min BMW 530d innan de var helt super , den gick som en AWD med dom på.

Min uppfattning är att det inte är så bra traktion i V70II, och inte i V70N heller för den delen, så den har ibland svårt att ta sig loss. Inte som gamla Saab 900:or med 165:or... jag har med flera nyare Volvo (1998 o framåt: S80, V70, V40) upplevt bilen som rätt "lätt" över framhjulen... tycker att min V70II ibland far omkring oroligt med 50% NF5 fram på snöiga skogsvägar... vad säger ni andra?
av Orwar
Kan nog hålla med. Hade en V70N tidigare och jag var inte speciellt imponerad över framkomligheten. Kändes som du säger ganska lätt på något vis.

V70II är beställd, men med AWD förväntar jag mig att den kommer gå bra. Har haft en A4 Quattro de senaste åren och den är ta mig fan ostoppbar!
quote]

Min uppfattning är att det inte är så bra traktion i V70II, och inte i V70N heller för den delen, så den har ibland svårt att ta sig loss. Inte som gamla Saab 900:or med 165:or... jag har med flera nyare Volvo (1998 o framåt: S80, V70, V40) upplevt bilen som rätt "lätt" över framhjulen... tycker att min V70II ibland far omkring oroligt med 50% NF5 fram på snöiga skogsvägar... vad säger ni andra?[/quote]

Du kan ha rätt i detta , men jag har kört V70N och även V70II runt 50.000mil i olika väg lag och med olika vinter däck men det är först nu med
dessa Maxi Ice det känns som om de flyter ovanpå slask och saltblandad snö, de kommer inte ner, greppkänslan är mer som ett sommardäck är i snö.
Men på torr och packad snö, barmark och blött väglag känns dom hel ok.
Steff 99 skrev:Du kan ha rätt i detta , men jag har kört V70N och även V70II runt 50.000mil i olika väg lag och med olika vinter däck men det är först nu med
dessa Maxi Ice det känns som om de flyter ovanpå slask och saltblandad snö, de kommer inte ner, greppkänslan är mer som ett sommardäck är i snö.
Men på torr och packad snö, barmark och blött väglag känns dom hel ok.
Hur breda däck kör du ?
Jag tror (som någon av er varit inne på) att de flesta bilar idag levereras med rätt breda vinterdäck. 205 och uppåt. Kanske egentligen för breda för att de skall vara bra? Samtidigt tror jag inte smala vinterdäck skulle sälja särskilt bra ens med säkerhet som argument.....

Jag hade faktiskt iaf mer problem med min gamla V70N än jag haft med mina V70II. Men V70N är också mycket mer oprecis i styrning och mjukare satt i fjädring och dämpning vilket bidrog till den svävande känslan när man körde i mycket slask. Som ni skriver så kändes det som bilen planade ovanför allt och aldrig riktigt nådde ner och hittade grepp.

Nu har jag inte hunnit testa de Conti Winter contact som jag har nu tillräckligt för att ge en bra bild men i de snöoväder och slask som varit i västsverige hittills så har de fungerat utan att ge känslan av att sväva ovanpå slasket. Det är 205/60 R16 om jag inte minns fel.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak