VolvoB20 skrev:Orwar skrev:Har efter att ha haft dubbdäck på de två senaste bilarna bestämt mig för att köra dubbfritt. Valet står mellan Nordiska eller de sk centraleuropeiska. Största farhågan är att de senare ska ha lite svårt att ta sig upp och ner för vår branta backe när det är snö och is. I övrigt passar de ju kanon för vinter i västsverige med mestadels våta motorvägar.. Någon som haft tillfälle att prova båda typer och märkt någon skillnad?
Har Michelin Lattitude Alpin på min. Riktigt nöjd. Körde Michelin Maxi Ice dubbfritt innan.
På torra och blöta väger går de exkat lika bra som sommardäcken, lika stabila och bra, där var de nordiska Maxi-ice lite "slirvigare".
På snö är det nog lika bra båda två.
På blankis var nog Maxi-ice något lite bättre.
Dessutom tror jag Alpin kommer att hålla mycket längre.
Förmodar att du har en AWD, jag har fått Michelin maxi-ice till min nya V70, sämsta vinterdäcket jag någonsin åkt med.
Var ute idag åkte efter ett antal bilar och skulle upp för en backe, de framför bara försvann.
Vad som hände med mej var att jag fick backa ner totalt omöjligt att komma upp.
En av bilarna framför var en Mercedes E-klass med halvslitna Nokian WR inte ett släpp.
Jag har haft problem även i mitt kontorsgarage inomhus (kallgarage) då det är lite snöslask i en uppfart ..där spinner det och jag har svårt att komma upp.
Har kollat när de är tillverkade och det var 2009, jag skall åka till Bilia på måndag och ha ett annat märke vägrar att åka på den "skiten"
Hade Nokian WR själv på min BMW 530d innan de var helt super , den gick som en AWD med dom på.
Frågan är om Michelin Alpin är bättre ?