Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Craile skrev:209.000:- För en Cadillac BLS standard var inge super pris som ni länkade till.

Gav mindre för min fullutrustade fabriksnya 180hk diesel!!!
Med bla Helskinn , Navigator , stora bose ljudsystemet m.m m.m........

Det e klart dom rabatterar ut dom när det finns en likadan saab o köpa.....MEN för 100 tusen mer......HAHAHA
Då är valet lätt!!!

BLS snyggare fräschare och tystare!
Man förstår att du gav mindre för din bil. Det finns ju en anledning till att dom rear ut dom. Men du har ju onekligen fått väldigt mycket för pengarna! Du kommer å andra sidan inte få så mycket för den när du väl säljer den tyvärr.
Användarvisningsbild
av SvenB
Baggis skrev:Lite kul med ett forum där såpass mycket OT tillåts, hehe! Ska spä på bränslebrasan med detta:

Ser inte att någon alls av er ser en poäng i att etanolen kan vara ett första "övningssteg" bort från fossila ändliga bränslen? För vad ser ni som nu förespråkar fossila dieselbilar för framtid för dessa och då menar jag inte på kort sikt, typ några år, utan längre? Oljan kommer att ta slut, förr eller senare, så vi har en jätteomställning framför oss. När diskussionen för-emot oljebaserade resp icke-oljebaserade bränslen förs så faller delen att de oljebaserade bränslena kommer att ta slut helt bort, vilket känns väldigt märkligt.

Så vad är då det "rätta" enligt er att göra i dagens läge? Är det att "vänta och se" ifall elbilar e.d på sikt kommer som en lösning på dilemmat? Eller att de får igång algbaserad bränsleproduktion i stor skala? Eller kanske syntetisk diesel av svartlut e.d? Eller nått annat? Det synes mig som att diskussionerna förs utifrån ett för snävt perspektiv, mer den egna plånboken och några års tidsperspektiv max, än vad som bör hända på världsbasis och längre tid ifall vi ska kunna fortsätta med transporter på ett sätt som liknar dagens.

För min del känns det som att etanolen är en av de saker vi kan ta till för att minska på oljeberoendet, dessutom här och nu, i väntan på e.v ännu bättre alternativ. Dagens bensin/diesel känns så "fossil" och gammaldags så att säga, haha! Jag tror också mycket på det finska "oljebolaget" St1:s avfallsetanol som kan lokalproduceras och därmed inte bara slipper att transporteras långt utan även tar till vara sådant som inte annars hade haft något bruk. Men om man till varje pris ska kväva dagens etanol så kväver man ju per automatik även sådan utveckling.
Vi skall inte heller glömma att politikerna rår över detta med vad kostnaden diesel kontra etanol blir i framtiden. Miljöpartiet förespråkar ju 2 kronors skattehöjning på bensin. Hur de vill ha det med diesel kommer jag inte ihåg, men det skulle förvåna mig om de nöjer sig med mindre med tanke på all "galla" de spytt ut om dieseln. De vurmar ju för etanol och andra biobränslen. Och med största sannolikhet får MP stort inflytande i politiken framöver, antingen i en rödgrön röra eller ihop med borgerliga partier.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Spännande utveckling av tråden som sagt :-)

Själv är jag heller inte helt övertygad över etanolens framfart, jag tycker nog att man skall fundera över vad man gör etanol av också (http://www.miljofordon.se/miljoaspekter ... tanol.aspx). Fast iden att köra på skog tycker jag är tilltalande, hoppas man lyckas få till det utan att det tar för mycket energi.

Vad händer egentligen i en kall motor som körs på etanol?

Men men, med elmotorer med verkningsgrad på 9x% så är elhybriden ljusår bättre än bensin/diesel/etanol, tänk att köra på vindkraft/vågkraft/solenergi! Sen vad man kör de sista 10% på spelar nog mindre roll. Tyvärr lär väl inte lastbilarna komma dit närmsta decenniet :| .
av Craile
Amli skrev:
Craile skrev:209.000:- För en Cadillac BLS standard var inge super pris som ni länkade till.

Det e klart dom rabatterar ut dom när det finns en likadan saab o köpa.....MEN för 100 tusen mer......HAHAHA
Då är valet lätt!!!

Man förstår att du gav mindre för din bil. Det finns ju en anledning till att dom rear ut dom. Men du har ju onekligen fått väldigt mycket för pengarna! Du kommer å andra sidan inte få så mycket för den när du väl säljer den tyvärr.

Anledningen att dom rear ut dom beror inte på sämre bil eller nåt åt det hållet.
Det beror på att dom inte såld speciellt bra i Sverige. Svenskarna har valt och köpa saab istället vilket jag förstår då saaben är billigare i grundpris.
Cadillacen är ju tystare och skönare än saaben då det är 40kg mer isolering i den och bustningarna är inte saab utan Cadillac. Det som skiljer i stort.

Att jag inte får mycket för den när jag säljer gör mig inte mycket då jag planerat att behålla den väldigt länge.
Och sen så har man ju köpt billigt oxå :D
av Steff 99
Craile skrev:
Amli skrev:

Då är valet lätt!!!

Anledningen att dom rear ut dom beror inte på sämre bil eller nåt åt det hållet.
Det beror på att dom inte såld speciellt bra i Sverige. Svenskarna har valt och köpa saab istället vilket jag förstår då saaben är billigare i grundpris.
Cadillacen är ju tystare och skönare än saaben då det är 40kg mer isolering i den och bustningarna är inte saab utan Cadillac. Det som skiljer i stort.

Att jag inte får mycket för den när jag säljer gör mig inte mycket då jag planerat att behålla den väldigt länge.
Och sen så har man ju köpt billigt oxå :D
Det är inte så att den bara sålt sämre i Sverige , den har sålt lika dåligt i hela Europa, mao ett total fiasko för en SAAB 93 /OpelVectra med Cadillac emblem.
av Craile
Ja precis dom har sålt dåligt i hela Europa!
Vectra???
Mycket saab e det både från 93 och 95 men Vectra....Nä....

Mycket nöjd iaf.

Tror inte jag ska rekommendera någon 1,6 Drive då.
E det bara D5 som gäller om man vill ha lite drag och styrka eller?
Styrka har ju även dom mindre men inget drag.....
av Linqid
Craile skrev:Ja precis dom har sålt dåligt i hela Europa!
Vectra???
Mycket saab e det både från 93 och 95 men Vectra....Nä....

Mycket nöjd iaf.

Tror inte jag ska rekommendera någon 1,6 Drive då.
E det bara D5 som gäller om man vill ha lite drag och styrka eller?
Styrka har ju även dom mindre men inget drag.....
Vette tusan om jag tycker det är så himla mycket "drag" i 180-hästaren heller dock. Den är stark och man saknar aldrig kraft, men det där riktiga draget infinner sig aldrig riktigt.
av Craile
Nä det känns inte direkt som att Volvos dieslar är något direkt drag i.
Saabs TTiD är det ju bra drag i tycker jag. Helt underbar motor.

Men det klart att ska man ha diesel med bra drag så finns det ju nästan bara ett märke o det e ju BMW.
Dom dieslarna går ju otroligt fint!
Men kostar där efter också.
av Linqid
Craile skrev:Nä det känns inte direkt som att Volvos dieslar är något direkt drag i.
Saabs TTiD är det ju bra drag i tycker jag. Helt underbar motor.

Men det klart att ska man ha diesel med bra drag så finns det ju nästan bara ett märke o det e ju BMW.
Dom dieslarna går ju otroligt fint!
Men kostar där efter också.
Med 180-hästaren syftade jag på Saab TTiD, då vi har en sådan i familjen. Kan hålla med om att det är en bra motor med gott om kraft, tycker dock fortfarande inte att det där riktiga 'draget' infinner sig. Härligt att kunna ligga på femman i 50 och dra iväg utan problem dock.. :)

Sry för OT...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

Antar att du snurra och kände på alla h[…]

Jag hade gått på originalfälgen s[…]

Hejsan. Väcker tråden till liv 🤘 n&arin[…]