Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Jo. 0,72 i samma cykel som alla andra bilar testas i :roll:

Har haft en 530 ur förra generationen och några 0,72 drar den inte i snitt men under litern är det inte ens svårt att hamna. Betänk då att den motorn är 2 generationer gammal vid det här laget.
Man ska inte dra för stora växlar på denna cykel även om skattesatser mm baseras på dessa siffror. Så gott som samtliga tester som finns resdovisar en betydligt högre förbrukning än cykeln anger.
En 530d drog i en relativt nytt test 0,9 mot 0,66 angivet vilket ger ett procentuellt påslag om 36 %. S80 D5 drog i samma test 0.96 mot angivet 0.73 vilket ger ett påslag om knappa 32%. BMW är ledande i bilvärlden idag om att göra energieffektiva motorer som harmoniserar med karossen den sitter i. Volvos senaste motorer har närmat sig kraftigt men BMW´s leder fortfarande utvecklingen. Det är dock fler parametrar än motorn som avgör hur mycket bränsle en bil behöver vilket det ofta visas liten förståelse för.
Vålvå skrev: Haha.. Du vet mycket väl, att om det finns 272hk under huven så lär du använda dom och då landar du inte på 0,72.
Men vid optimala förhållanden är det möjligt.
Har förövrigt läst många test med 177hk bmw dieseln där förbrukningen ligger 30% högre än i broschyren :wink:
Hallå? Det är fortfarande en identisk cykel vi pratar om och i den så drar bilen 0,72 - punkt. "Verklig" körning är ett så virrigt begrepp att det är omöjligt att göra några jämförelser med. Det enda jag kan komma på som ger lite jämförbarhet är Teknikens Världs Sverigecykel.

Automotorsport, ViBIlägare, Automobil, alla dessa "testförbrukningar" är körda vid olika tillfällen, olika rutter, olika förare osv så de säger ingenting.

Har som jag sagt tidigare haft en 530 gamla generationen och den är oändligt mycket snålare än den svagare, lättare Volvo med mindre cylindervolym jag har nu.
Men hallå, varför hamnar alla trådar i ett resonemang om besinförbrukning om decilitrar hit och dit. Hur mycket bensin man gör av med och hur miljövänlig man är handlar om hur mycket man kör sin bil. en halv liter och 4000 mil är mer än en liter och 1500 mil... :wink:

Den som skapade tråden var nog mer oroad att Volvo inte längre skulle tillverka roliga bilar med lite mer prestanda. Bilkörning handlar väl en del om njutning också. Så man kan väl hoppas på att Volvo forsätter att leverera bilar med motorer som ger det lilla extra (och förhoppningsvis bränslesnåla också)

/Haen
Det verkar vara väldigt svårt för vissa här att förstå vad en körcykel är för något. För att kunna jämföra två bilar måste de testas på samma identiska sätt. Varför är det så svårt att förstå? Att man gasar mer om man har 272hk har inte med saken att göra.

Har själv ägt många BMW och kan intyga att dom är ruskigt snåla i förhållande till motoreffekt. Fördelen med detta är att man kan snålköra dessa sexor till vardags, men man vet att man när som helst kan få resurser om man vill.

Det stör mig dock inte särskilt mycket om sexor, åttor och annat försvinner på sikt. Finns viktigare aspekter att fokusera på.
coldhex skrev:Det verkar vara väldigt svårt för vissa här att förstå vad en körcykel är för något. För att kunna jämföra två bilar måste de testas på samma identiska sätt.
Kan någon förklara om de har något med verkligheten överhuvudtage att göra.

Fick för mig att provcyklerna körs på rullande landsväg. Hur kompenserar man på ett vettigt sätt för bilen vikt och luftmostånd tex om bilen gåri bromsbänk.

Flera bilarhar ju tex varierande Cd värden då man har rörliga spoliers, vingar, grill-spjäll etc så det är omöjlig att enket kompensera för detta i bromsbänkens motstånd.

Volvo lastbilar blev väl t.o.m dömda i USA för det lagt in en snutt mjukvara i motorstyrningen som när den detekterade att bilen rullade på rullande landsväg ställde om parametrarna till låga utsläpp.
Hej

Sedan -06 jag och min fru haft 3 nya BMW (alla med sexa) och 4 nya Volvo (C30, V70N, 2 XV70II). Generellt kan jag säga att jag är betydligt mer imponerade av bränsleförbrukningen i BMW:na. Volvobilarna går att köra snålt om man är försiktig, min frus V70II 2,5FT har tex dragit i snitt 0,79 l bensin per mil sedan hon tog ut den. Då är det i princip bara körning på landsväg med familjen ombord och tripper till ICA Maxi, typ.

Mina BMW:s, som körs otroligt mycket hårdare än våra Volvos, klarar tuffare körning utan att skicka iväg förbrukningen, exempelvis tog min gamla 325i inte mer än litern tur och retur Nürburg inkl 10 varv på ringen. Det är rätt bra. Min nuvarande 335i har på drygt 900 mil i snitt dragit i sig 0,93 l per mil. Och då är det ingen frökenkörning kan jag meddela 8)

Eu:s körcykel är ju vad den är men den är ju åtminstonde "rättvis" under de specifika förutsättningarna. I verkligheten spelar ju körsätt och hur man använder bilen betydligt större roll.Enbart på detta forum kan man ju läsa otroligt varierande rapporter om bränsleförbrukning på likadana bilar. Inte heller tidningarnas testförbrukning är ju mycket att hänga i granen; AMS redovisade tex en testförbrukning för V70 Drive på 0,45 l per mil, det är ju bra. Läser man texten upptäcker man att den är uppmätt på en 10 mila slinga med start och mål i Åkers Styckebruk... Dessutom står det att de körde skyltfart + 5 km/h och "kostade på sig" en omkörning.... Hade jag kört så med min 335:a hade jag säkert kommit ner i 0,7. Teknikens Värld fick förövrigt en testförbrukning om 0,62 för V70 Drive.

En stor fördel med förbrukningsdebatten (som snart tar över alla trådar på det här forumet) är att man fokuserar förbrukning och många, inte minst de som investerat i en snål bil - anstränger sig verkligen för att köra snålt.

Jag är svårt beroende av stora motorer men jag tror, som vi varit inne på tidigare, att det knappast är avgårande i Volvos fall. Är man intresserad av fart och körglädje tittar man nog inte i första hand på Volvo. Därför tycker jag att det är helt rätt av Volvo att satsa på alternativa bränslen och snåla Drive-koncept.

Mvh
Arese
Är det verkligen så att alla motorvarianter testas? Jag är ganska säker på att förbrukningsuträkningnar ibland sker utan att bilen kommer ut på en rullande landsväg, men givetvis vet tillverkare hur de ska speca allt för att ta hänsyn till allt som skiljer rullande landsväg från verklig körning.

Om man tittar på en uppställning med olika motorer, kombi/sedan, aut/manuell etc. så ser det ju alltid väldigt tillputsat ut, medan man vet att i verkligheten kanske det skiljer 3 till 5 procent i förbrukning mellan två ex. Det jag menar är att kombin alltid drar 2 % mer över hela modellprogrammet t ex.

Jag tänker t ex på nya Lexus RX350 som har 6,3 i EU-mix. Ingen testare har ju ens på en lugn sträcka kommit under 8,5... man undrar ju ibland.

Sen är det väl så att 99% av alla bilar har extrautrustning som väger 5-250 kilo extra + ofta bredare däck + kanske inte bästa bränslet etc. Skulle tro att min bil har 125 kilo extrautrustning. Klart att det drar några cl extra.

PH
perhall skrev: Jag tänker t ex på nya Lexus RX350 som har 6,3 i EU-mix. Ingen testare har ju ens på en lugn sträcka kommit under 8,5... man undrar ju ibland.
PH
Du menar inte nya 450h? Det är i så fall samma som med Prius, som jag nämnde tidigare. Just hybrider gynnas väldigt mycket i EU cykeln då de körs på el och inte drar något alls. I verkligheten ser det helt annorlunda ut.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]