- fre 02 okt 2009, 08:52
#326683
En 530d drog i en relativt nytt test 0,9 mot 0,66 angivet vilket ger ett procentuellt påslag om 36 %. S80 D5 drog i samma test 0.96 mot angivet 0.73 vilket ger ett påslag om knappa 32%. BMW är ledande i bilvärlden idag om att göra energieffektiva motorer som harmoniserar med karossen den sitter i. Volvos senaste motorer har närmat sig kraftigt men BMW´s leder fortfarande utvecklingen. Det är dock fler parametrar än motorn som avgör hur mycket bränsle en bil behöver vilket det ofta visas liten förståelse för.
andreas_lofgren skrev:Jo. 0,72 i samma cykel som alla andra bilar testas i :roll:Man ska inte dra för stora växlar på denna cykel även om skattesatser mm baseras på dessa siffror. Så gott som samtliga tester som finns resdovisar en betydligt högre förbrukning än cykeln anger.
Har haft en 530 ur förra generationen och några 0,72 drar den inte i snitt men under litern är det inte ens svårt att hamna. Betänk då att den motorn är 2 generationer gammal vid det här laget.
En 530d drog i en relativt nytt test 0,9 mot 0,66 angivet vilket ger ett procentuellt påslag om 36 %. S80 D5 drog i samma test 0.96 mot angivet 0.73 vilket ger ett påslag om knappa 32%. BMW är ledande i bilvärlden idag om att göra energieffektiva motorer som harmoniserar med karossen den sitter i. Volvos senaste motorer har närmat sig kraftigt men BMW´s leder fortfarande utvecklingen. Det är dock fler parametrar än motorn som avgör hur mycket bränsle en bil behöver vilket det ofta visas liten förståelse för.
Saab 900i -84
Saab 9000i 2.0 - 90
Volvo XC70 - 01
Volvo V70 2.5T - 04
Volvo V70 D5 awd - 07
Volvo XC60 D5 AWD - 10
BMW X3 2.0D - 13
Saab 9000i 2.0 - 90
Volvo XC70 - 01
Volvo V70 2.5T - 04
Volvo V70 D5 awd - 07
Volvo XC60 D5 AWD - 10
BMW X3 2.0D - 13