Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

halmstaden skrev:Det är knappast premium att höra dörrarna låsas upp och låsas om vartannat om man kör stadstrafik e.d., därför är väl dörrarna låsta hela tiden. Jag kan tänka mig att dörrarna låses upp automatiskt vid en olycka/krock..?
Ja, jag vill minnas att det står i handboken att dom låses upp vid kollision, möjligtvis att den triggar på krockkudde och/eller bältesförsträckare.

Autolåsningen skall skydda t ex för rån, men likaväl för någon "fyllis" som vinglar på en vid t ex trafikljus när man står still och sedan vill öppna dörren och be om ursäkt, och när han redan har öppnat dörren så kanske han kan få åka med... Men med låsta dörrar så minimerar man det!
Hej Volvo B20!

Kör en V70 II Summum med laminerade rutor. Om du hissar ned den laminerade rutan kan du se att den består av en yttre och inre glasyta och däremellan ett "mjukt" gummiliknade skikt. Du kan tom trycka in nageln i det. Det är dock inte mer än ca en mm tjockt. Rutan är alltså som en 3-skikts plywoodskiva om man uttrycker sig så :-) Därav förmodligen tom styvare än en vanlig ruta och alltså behövs inget som stadgar upp den mer än en vanlig ruta.

M.v.h. Emil
andreas_lofgren skrev:Sluta upp med alla korkade liknelser. Vi pratar om något här som ger väsentliga fördelar och den enda nackdelen är så långsökt att ingen ens kan komma på att det hänt.
Varken airbag, bälten, abs, är något som ger några nackdelar så varför skulle jag vilja leva utan? Samma sak med laminerade rutor.

För övrigt kan jag inte ens i min vildaste fantasi greppa vad ditt sista stycke ens har med tråden att göra.
Tillbaka från semester i Puerto Rico, Karibien. En ögrupp som tillhör USA, med fordon därefter. Jag såg knappt en enda småbil, men en väldigt massa stora biffiga bilar som jag gärna krockar med :wink: Synd bara att vissa av dem saknar rutor, en del bryr sig inte om att laga dem. Skit att Sosse-Sverige och även nysossarna dvs. den "borgerliga" alliansen skattar ihjäl alla bilister. Den allmänna politiken tycka vara att alla skall ha det lika illa :cry:
I alla fall innan jag for mailade jag till Saint Gobain, tillverkaren av bilrutor till Volvo och frågade om hur det är med att ta sig ut med de laminerade rutorna med en glashammare, svaret jag fick:
*För en tjuv tar det 10 gånger så lång tid att ta sig in, skyddar värdefulla tillhörigheter - Skitsamma för mig
*Skyddar från att främmande föremål tränger in i kupén - Menar de UFO:n eller? :D
*Med en glashammare tar man sig inte igenom en laminerad ruta, vilket skyddar från inbrottsförsök - Där var det, skulle få cellskräck i en bil med laminerade rutor. Aldrig någonsin att jag skulle välja det.

Det sista i tråden som du inte kunde greppa skall jag förklara tydligare så det framstår klarare för dig:
En småbil med många hk är mycket inblandad i olyckor än större bilar, skadorna på de som färdas i bilen är oftast allvarligare. I och med att du har valt denna typ av fordon anser jag att du sätter säkerheten i andra hand. Komforten och "sporten" går i första hand. Men en sådan syn på bilägandet så begriper jag att du gärna väljer laminerade rutor för ökad komfort. Att du skulle hamna i en olycka och inte kan ta dig ut är något som du inte prioriterar. För mig är det hela bilägandet och bilköpet fokuserat från ett annat håll. Där skiljer vi oss.

PS. smart att du säljer den!
Herregud vilken smörja, du har absolut inga argument som stödjer dina uttalanden och det börjar bli riktigt pinsamt för dig.

Dina uttalanden låter bara som de som vägrade använda bilbälten på 70-talet för att de var rädda att kvävas. Helt utan substans och enbart baserat på rädsla för nymodigheter.
Andrea Löfgren är som en gås. Vattnet bara rinner av, inget vill fastna. Han vägrar inse rena fakta från Sain Gobain att man inte kan ta sig ut med glashammare. Ja, herregud.
Ja, vill inte ha en sådan bil som man inte kan sig ut med en glashammare. Hur man sedan själv väljer laminerade eller ej är upp till var och en. Bara man vet riskerna.

Liknelsen med bilbälten är bara tagit från luften för att han skall ha något att komma med. Fortfarande kan man ju välja att köra utan bälte om man så vill, risken att polisen ser en är obefintlig. Laminerade rutor kan man inte köra utan om de redan finns på bilen, eller hur eller?
Herregud, Freddan. Kom in i matchen nu. Ha det varit så farligt med laminerade rutor hade för det första in Volvo erbjudit det som tillval, dessutom att jämföra med säkerhetsbälte är rent korkat. Bara det faktum att det är olagligt att köra utan bilbälte säger väl allt. Visst om det blir olagligt med laminerade rutor kan vi ta upp dina argument igen.
Men lägg ner skitsnacket nu.
Ni är ju som två barnungar som sitter och kastar sand på varandra...
Acceptera att dom flesta vill ha laminerade rutor, men att det finns några som inte vill ha det, och att det står var och en fritt att välja vilket.
Freddan1 skrev:Andrea Löfgren är som en gås. Vattnet bara rinner av, inget vill fastna. Han vägrar inse rena fakta från Sain Gobain att man inte kan ta sig ut med glashammare. Ja, herregud.
Ja, vill inte ha en sådan bil som man inte kan sig ut med en glashammare. Hur man sedan själv väljer laminerade eller ej är upp till var och en. Bara man vet riskerna.
Dåliga argument fastnar inte, det är alldeles riktigt. Dina är inte ens dåliga, de är obefintliga.
andreas_lofgren skrev:
Freddan1 skrev:Andrea Löfgren är som en gås. Vattnet bara rinner av, inget vill fastna. Han vägrar inse rena fakta från Sain Gobain att man inte kan ta sig ut med glashammare. Ja, herregud.
Dåliga argument fastnar inte, det är alldeles riktigt. Dina är inte ens dåliga, de är obefintliga.
Fasen att jag la energi på det. Jag ville bara va bördig mot de andra gubbarna på forumet.
Knepigt va att Andreas va så loj å stursk att han så totalt låter allt som han inte själv är bemedlad med rinna av sig. Jag började fundera på varför det va på detta vis? Med ett enkelt klick på hanses annons kom jag på det. Han e ifrån Fjollträsk. Ingen idé att tjöta på alltså, man får la ställa sig i svalen å skämmas :(
Man e ju van vid det så att säga här på framsidan.
Lev väl!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.