Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jensen skrev: Vad tycker ni att Volvo skall dra för slutsatser av ett forum där samtliga användare är
anonyma???
Vem sägger att t.ex Thho inte är en pajas som är anställd hos Upplands Motor i syfte att
smutskasta Bilia???????????
Kan nån här garantera att det inte är fallet?????
Återigen kommer attityden fram "Vi har inte gjort fel, kunden är dum i huvudet" för naturligtvis ljuger Thho. Bilia kan ju inte göra fel...

STÅ FÖR VAD NI GÖR istället för att skylla ifrån er hela tiden. Ni är fan ett affärsdrivande företag, inga fyraåringar.
av Vålvå
Världen består av människor som vill hävda sin rätt, en del gör det med sunt förnuft,vissa inte.
Jag jobbar inte inom bilbranschen men förstår att situationer kan uppstå.
Nyansen mellan vilka som har rätt o vilka som har fel är oändlig.
I en tvist är det inte alltid den som har rätt som vinner. ??:-/
Användarvisningsbild
av Thho
Jensen skrev:
poseidon skrev:Detta får mig faktiskt att undra lite varför inte iaf. Volvo PV har en "internetansvarig" som läser på de vanligaste forumen å kommenterar ev. fel å brister
Vad tycker ni att Volvo skall dra för slutsatser av ett forum där samtliga användare är
anonyma???

Precis samma slutsatser som många andra företag. Ingen rök utan eld.

Vem sägger att t.ex Thho inte är en pajas som är anställd hos Upplands Motor i syfte att
smutskasta Bilia???????????
Kan nån här garantera att det inte är fallet?????

Du, eller vem som helst som tvivlar kan få mitt namn, bilnummer och telefonnummer via PM så kan ni kolla upp det hela. Jag har i alla fall inget att dölja. Skickade dessa uppgifter till TurboRenault som utgav sig för att jobba just på Bilia Vinsta men antingen så jobbade han inte där, eller så insåg han att han möjligen gjorde saken värre, eller så vidarebefordrade han uppgiften men ingen orkade höra av sig.

Det som nästan aldrig kommer fram i såna här Forum är antalet nöjda kunder
som år efter år servar sina bilar hos Bilia mfl, eller där kunderna kommer tillbaks
till kundmottagaren med blommor för att man fått så jäkla bra service vid nåt speciellt
tillfälle.

Intressant iaktagelse men knappast någon relevans i detta fall. Som Biliaanställd tycker du kanske att det är trist att nöjda kunder inte skriver om sina upplevelser här men det har ju knappast med saken att göra. Eller menar du att Bilia har så många nöjda kunder att man helt enkelt har råd att strunta i dom missnöjda.

Att som vissa här skriva att "jag minsann fick jättebra service ho Bra bil bla bla bla och
aldrig kommer att vända mig till Bilia igen ,och samtidigt tror att detta aldrig händer hos
nån annan än Bilia måste ju vara totalt dum i huvet.
Det finns mätningar som Volvo gör hos samtliga verkstäder, dessa mätningar är nog
mer tillförlitliga än att det skall sitta nån från Volvo och bevaka diskussionerna här.

Det tycker du som jobbar på Biliaoch har tillgång till mätningarna men när lät ni senast era kunder se dessa mätningar så att dom kunde välja bort de verkstäder som har sämst betyg. Skulle knappast tro att Bilia släpper sådan info men det kanske du kan göra?

Var så god Jensen! Nu har du chansen att berätta vilka verkstäder vi ska undvika för jag har svårt att tro att alla verkstäder får exakt lika betyg?

För mig som inte jobbar på Bilia är andra kunders omdömen bra mycket mera värt än vad Biliaanställda eller för den skull Bilia själva ger. Skulle tro att Bilia har svårt att kommunicera annat än att alla Biliaverkstäderär lika bra.....not!

Jag kan ge er ytterligare ett scenario som kunde inträffat.

Mecken hos Bilia får in "denna skitiga bil" i ett försök att få
kunden idet här fallet Thho nöjd så försöker han ta bort smutsfläckarna,
då han inte är en rekondare så råkar resultatet bli precis som redan skedde
när kundmottagaren försökte ta bort fläckarna, och Thho då hindrade honom
då han tyckte att han bara smetade ut skiten.

Ja jag kan nog erkänna att jag sa åt honom att iden att ta en liten pappersbit med vatten på och försöka torka av ratten inte var någon bra idé, vilket han höll med om. Jag var varken otrevlig eller arg utan kom bara med en relevant kommentar

Vad hade hänt när Thho skulle hämtat sin bil då??????????

Jag har redan TVÅ GÅNGER kommenterat hur Bilia skulle ha agerat om dom fått in en bil som var nedsmutsad, kanske i sådan grad att kunden skulle ta sin chans att klaga och försöka få en gratis rengöring så det är bara att läsa tidigare inlägg

Förmodligen hade han anklagat Bilia för att vara dumma i huvet
som gett sig på hans bil utan hans vetskap, fast man egentligen bara
ville överraska kunden positivt.

Ja du Jensen, tänk vad arg man blir då ett företag försöker anstränga sig lite extra för att få en nöjdare kund.

Personligen hade jag aldrig hämtat ut min bil i det skicket som
du beskrivit den, jag hade begärt en lånebil samt ej betalat för
service o bärgning förräns dom hade ringt och sagt att bilen var klar.

Ok, ska jag uppfatta det som att DU minsann skulle ha betett dig precis som den jobbiga kund du raljant beskriver ovan och att du som Biliaanställ föredragit att jag, citerar dig: "begärt en lånebil samt ej betalat för service o bärgning förräns dom hade ringt och sagt att bilen var klar"

...framför det sätt som jag hanterade situationen; att säga att det var ju trist att ni smutsat ner bilen men eftersom ni lovar att fixa det så rengör vi själva ratten så vi kan åka iväg direkt.

Ska ta mig en funderare till nästa gång. Kanske ska testa den metod du verkar föredra; att börja bråka och vara en jobbig kund. Allvarligt så har jag lite svårt att få ihop logiken i dina synpunkter.

Att du tog med dig bilen och gjorde rent den med våtservetter tycker
jag bara visar din överdrift om smutsen.
Ja så kan man ju tolka det om man har Biliaglasögon med "kunden-har-alltid-fel"-filter.

Själv tyckte jag då att det inte var hela världen även om jag var förvånad att Bilia lämnade ut bilen i det skicket. Istället för att bete mig som du skulle ha gjort, Jensen, så sa jag att det är ok, eftersom ni inte kan fixa det omgående (vi hade heller inte tid att vänta) så får du ringa mig då du fixat tid (notera att han på stående fot tog på sig att fixa ALLT, vilket han senare tog tillbaks). Sen bad jag min fru att åka in på närmast mack och köpa läderrengöringsvåtservetter och torka av det värsta så att i alla fall inte hennes kläder också skulle bli smutsiga.

Att du betvivlar att de nämnda våtservetterna kan ta bort även väldigt ingrodd smuts och ser det som bevis för att bilen inte var smutsig beror möjligen på att du inte har särskilt bra koll eller på att du inte har läst innehållet i tråden. Bilia HAR REDAN KONSTATERAT att bilen var kraftigt nedsmutsad. Tvivlar du så kan jag som sagt skicka mitt namn, regnummer och tel via PM, så kan du kolla.
Allvarligt Jensen, om jag var ansvarig för kundrelationer, reklamationer (hoppas ni har något sådant på Bilia) eller kommunikation på Bilia skulle jag nog kalla in dig för ett allvarligt snack.

Det du gör genom att skriva dina troligen högst personliga reflektioner här på forumet under förespeglingen att du jobbar på Bilia kan bara beskrivas som en katastrof ur Bilias perspektiv. Det enda du åstadkommer är att befästa bilden av att Bilia har en "kunden-har-alltid-fel" attityd. Det spelar liksom ingen roll om du har rätt i dina anklagelser.
av swemax
Chilla ner lite allihop

Jag tror att alla är ganska överens om att Thho har rätt i att Bilia fuckat upp i detta fall.

Men, även Jensen har en poäng

Jag har personligen inte servat hos bilia men haft kollegor som gjort det och varit nöjda.

Men som påpekas jag har inte sett en enda tråd som startats på grund av att någon är extremt nöjd med en verkstad ( Kan bero på att det aldrig händer men tror inte det ) och alla användare har möjlighet att vara hyffsat anonyma.

Därför är det svårt att dra slutsatser av vad som skrivs på ett forum, det ser vi ju inte minst i "garanti" tråden

Ta det lugnt därute och tänk på vad ni skriver
Skulle du säga det ansikte mot ansikte till en kollega så är det OK annars låt bli är en bra tumregel för inlägg

På så vis blir debatten sakligare och tonen på forumet trevligare

Ha en bra helg
Användarvisningsbild
av Brainy
Till att börja med så håller jag med om att det kan vara bra att Chilla ner lite och läsa inläggen 2ggr innan man postar för att undvika missförstånd.

Men, nog finns det trådar på forumet där folk är nöjda alltid. Både där de säger att de är nöjda med bilen och där de sägar ett de är nöjda med ett försäljningsställe/verkstad. Och nog har vi bra många trådar med folk som inte är nöjda med bilen heller. Så jag tycker nog att det är orättvist att tycka att vi på ett forum BARA är gnällspikar som aldrig skriver något positivt.

Men som sagt, exempel finns.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=10834

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=15780

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42068

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=30691

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=39316

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=27508

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=18218

Dock tror jag inte att en enda av de där trådarna var beröm till Bilia, vad kan det bero på? ;)
Kan dock hända att det fanns i någon av alla de trådar som jag inte orkade kika på och klistra in.

Sen så tycker jag det är fel att slå sig för bröstet och säga att "det skrivs bara negativa saker på forum så då missas ju alla nöjda kunder". Jo iofs, hade man brytt sig om att vårda de missnöjda kunderna så hade de allra flesta inte varit missnöjda och skrivit här. Så då har man väl eg. redan visat att man inte bryr sig om ifall kunder inte blir nöjda.

/Anders
Användarvisningsbild
av Thho
NN på Bilia Vinsta hörde av sig idag och beklagade det inträffade. Jag har ingen aning om NN eller någon annan på Bilia uppmärksammat tråden men jag berättade i vilket fall att den existerade.

Då jag själv redan rengjort bilen föreslog jag att NN skulle återkomma med förslag på annan kompensation. Jag uppfattade det som att Bilia nu tog situationen på allvar vilket är positivt. Kanske ser man också över sina rutiner för att undvika liknande händelser i framtiden. Det skulle gagna alla.

Misstag och fel kan begås. Kundorienterade företag skiljer ut sig på det sätt dom tar hand om situationen och här har Bilia Vinsta chansen att visa att man bryr sig.

Jag återkommer och redogör för hur Bilia hanterar detta. Vad ev kompensation kan komma att bestå i kommer jag dock inte att redovisa då det är en sak mellan mig och Bilia, givet att jag är nöjd givetvis.
Nu är man kanske överkonspiratorisk men det känns inte helt osannolikt att du identifierats här på forumet av någon på Bilia och man ser en möjlighet att få lite mindre negativ "press" genom att göra bot och bättring i efterhand eftersom Bilia så fatalt misskött ärendet under resans gång. Hur som helst är det ju trevligt att man verkar ta frågan på allvar nu och inte bara vifta bort det.
Användarvisningsbild
av Thho
micke011 skrev:Nu är man kanske överkonspiratorisk men det känns inte helt osannolikt att du identifierats här på forumet av någon på Bilia och man ser en möjlighet att få lite mindre negativ "press" genom att göra bot och bättring i efterhand eftersom Bilia så fatalt misskött ärendet under resans gång. Hur som helst är det ju trevligt att man verkar ta frågan på allvar nu och inte bara vifta bort det.
Kanske är det så. Hur ett företag hanterar missnöjda kunder säger mycket om företaget. Personen från Bilia, som ringde, gav bakgrunden till att han inte hanterat frågan på ett sätt som man kan förvänta sig och jag har faktiskt ingen anledning att ifrågasätta den förklaringen.

Bilia har lovat att återkomma, förhoppningsvis under dagen denna gång :mrgreen:
av Bitez
Jag kände bara att jag inte orkade läsa samtliga inlägg om just denna händelse. Jag tycker också att man bör "chilla" lite grann, men....

För det första så får man betala ett väldigt högt pris för tjänsterna hos bilia. För det andre är de så himla "stora" att de inte vet vad fan de håller på med! Ibland kan det kännas som att man inte betyder ett skit som individ då det finns ett par tusen andra kunder som betalar gladeligen och håller truten så fort det skiter sig. Jag har köpt ett flertal bilar från bilia i Haga NOrra, bl.a nu senast med en beställning på en ny V70. Man får i regel bättre priser på ny beställningar hos dem, de konkurerande kan inte ens komma i närheten av prut man får hos bilia. O andra sidan har det ett par riktiga otrevligare idioter som jobbar på beg. sidan. Hur ovilliga som helst. Jag köper inte argumentet med att alla kan ha en dålig dag, då får man stanna hemma den dagen, på min arbetsplats kan jag inte bete hur som helst, jag är trots allt ansiktet utåt i kundens ögon!

Hade nu jag råkat ut för det Tomas har råkat ut för, hade jag gjort en enorm sak av händelsen. Ingen magstark fan ska komma o klanka på min bil som är köpt med mina surt förvärvade pengar. Jag har även svårt för argumentet med "men det är bara en bil..." Så fan heller, hundra tusentals kronor kostar denna transport medel, lite mera respekt ska man visa även om det inte är en själv som betalar fört.

Du ska definitivt ta vidare ärendet hela vägen till Volvo. Inte nog med att de tar överpriser så är deras hållning oftast "ehhmm... jaaa.. vad tråkigt... men men.. även solen har fläckar..." Ingen kompensation, ingen lånebil, inga bensin pengar, ingenting!!!!!

Jag hade nog inte heller tagit emot bilen, och gått hela vägen även om det nu så krävs handgemäng. Lånebil, en ordentlig ursäkt, samt OMGÅENDE avhjälpning, det är vad dem borde ha gjort.

För övrigt så kan jag faktiskt rekommendera verkstaden i Haga NOrra OM, observera, OM man har en personlig service tekniker. Jag har haft samma kille i snart 5 år, allting flyter fantastiskt bra, i början stod jag bredvid när det var dags för service eller smärre reperationer, men nu kan jag med gott samvete lämna ifrån mig bilen till honnom, och vara övertygad om att allt går rätt till. Tillit... så kan man nog uttrycka det!

(shit vad långt det blev!)
Användarvisningsbild
av AndersP
Bitez skrev:Jag kände bara att jag inte orkade läsa samtliga inlägg om just denna händelse. Jag tycker också att man bör "chilla" lite grann, men....

För det första så får man betala ett väldigt högt pris för tjänsterna hos bilia. För det andre är de så himla "stora" att de inte vet vad fan de håller på med! Ibland kan det kännas som att man inte betyder ett skit som individ då det finns ett par tusen andra kunder som betalar gladeligen och håller truten så fort det skiter sig. Jag har köpt ett flertal bilar från bilia i Haga NOrra, bl.a nu senast med en beställning på en ny V70. Man får i regel bättre priser på ny beställningar hos dem, de konkurerande kan inte ens komma i närheten av prut man får hos bilia. O andra sidan har det ett par riktiga otrevligare idioter som jobbar på beg. sidan. Hur ovilliga som helst. Jag köper inte argumentet med att alla kan ha en dålig dag, då får man stanna hemma den dagen, på min arbetsplats kan jag inte bete hur som helst, jag är trots allt ansiktet utåt i kundens ögon!

Hade nu jag råkat ut för det Tomas har råkat ut för, hade jag gjort en enorm sak av händelsen. Ingen magstark fan ska komma o klanka på min bil som är köpt med mina surt förvärvade pengar. Jag har även svårt för argumentet med "men det är bara en bil..." Så fan heller, hundra tusentals kronor kostar denna transport medel, lite mera respekt ska man visa även om det inte är en själv som betalar fört.

Du ska definitivt ta vidare ärendet hela vägen till Volvo. Inte nog med att de tar överpriser så är deras hållning oftast "ehhmm... jaaa.. vad tråkigt... men men.. även solen har fläckar..." Ingen kompensation, ingen lånebil, inga bensin pengar, ingenting!!!!!

Jag hade nog inte heller tagit emot bilen, och gått hela vägen även om det nu så krävs handgemäng. Lånebil, en ordentlig ursäkt, samt OMGÅENDE avhjälpning, det är vad dem borde ha gjort.

För övrigt så kan jag faktiskt rekommendera verkstaden i Haga NOrra OM, observera, OM man har en personlig service tekniker. Jag har haft samma kille i snart 5 år, allting flyter fantastiskt bra, i början stod jag bredvid när det var dags för service eller smärre reperationer, men nu kan jag med gott samvete lämna ifrån mig bilen till honnom, och vara övertygad om att allt går rätt till. Tillit... så kan man nog uttrycka det!

(shit vad långt det blev!)
Man får väl det pris/offert man förtjänar.
Jag har försökt köpa 2 bilar hos Bilia, båda gångerna har de varit DYRAST.
När jag sa att de låg 10 papp för högt jämfört med konkurrent svarade säljaren "Vi kan inte gå lägre, men vi vill att folk som bor i närheten ska handla hos oss" och ?:-/
Jag bodde förvisso när Haga Norra men herregud 10 papp är 10 papp + att jag fick metallic hos konkurrenten.
Inför han däruppe är vi alla lika, men inför bilhandlare är vi helt klart olika :P
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]