Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vidivici skrev:
AndersP skrev:
vidivici skrev:Jag kör min V70 2,4D 175 på 0,55L/milen blandat med en hel del stadskörning och landsväg, väldigt sällan över 110.. beräknat vid tankning.
Helt suveränt..
Automat eller manuell ? ?:-/
Den är manuell :-)-)
då kan jag meddela att jag har kört tOr Sollentuna-Nyköping, typ 26mil landsväg
det blev 0,74L/mil :o
ungefär samma som blandad körning
AUTOMAT.
trodde det skulle vara lägre

AUTOMAT.
Det låter ju väldigt mycket .
Jag kör 20 mil landsväg tOr dagligen med farthållaren satt till 100km/h.. då blir snittförbrukningen 0,48 säger färddatorn, vilket stämmer rätt bra med volvos egna siffror.
Vad höll du för fart när den drog 0,74?
vidivici skrev:

AUTOMAT.
Jag kör 20 mil landsväg tOr dagligen med farthållaren satt till 100km/h.. då blir snittförbrukningen 0,48 säger färddatorn, vilket stämmer rätt bra med volvos egna siffror.
120km/tim var väl det jag låg "längst på"
men snittet blir ju klart lägre på hastigheten när det är 70 90 på Essingeleden och lite 50 innan man kommer till Skavsta :)
vidivici skrev:
AndersP skrev:
vidivici skrev:Jag kör min V70 2,4D 175 på 0,55L/milen blandat med en hel del stadskörning och landsväg, väldigt sällan över 110.. beräknat vid tankning.
Helt suveränt..
Automat eller manuell ? ?:-/
Den är manuell :-)-)
0.55 blandat, det gillar jag att höra... (Jag har just beställt en 2.4D-175 manuell för att slippa tanka så ofta...)

En person jag talade med hävdade att de kört en alldeles ny bil sthlm-jönköping-sthlm i normal motorvägsfart typ 120km/h på mätarn. Tankmätarn visade halv tank efter trippen. Indikerar väl runt halvlitern/mil...
AndersP skrev:
vidivici skrev:

AUTOMAT.
120km/tim var väl det jag låg "längst på"
men snittet blir ju klart lägre på hastigheten när det är 70 90 på Essingeleden och lite 50 innan man kommer till Skavsta :)
Har märkt att förbrukningen skenar med höjd hastighet, förmodligen beroende på att nya karosserna har så dålig aerodynamik, att landa på 0.74 om man kör lite forare är ju rätt normalt.
Jag har en ny v70 2.4d 175hk med 18 tums fälgar och 245-40-18 , tankade i dag första gången då bilen gått 105 mil och landade på 0.61 l/mil , färddatorn visade 0.56 men jag har kört dieselvärmaren 6 gånger och dom litrarna räknas nog inte med, det är blandad körning så det stämmer ganska bra med volvos uppgifter bilen har manuell låda.
Skumt, färddatorn på min v70 -00 visar ju i princip helt rätt.

Körde stockholm-flen i helgen på (enl färddator) 0,59 dit och 0,49 hem (tog olika vägar, motorväg 110/120 dit, småvägar 70/90/100 hem, körde GPS-lagligt hela vägen). Har kört totalt 35 mil på första tank och den tycker att kan komma ytterliggare 90 mil. Kan jag komma 120 mil på en tank så är det fantastiskt. Blir bara stadstrafik resten av tanken nu ...

Har flera kompisar som säger att förbrukningen minskar när de är inkörda också, kan kanske hänga ihop med att de dricker olja första tiden? (det sista enligt min volvosäljare)

2.4d -10, 173 hk, manuell, 17"
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 35

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud