Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
XCThord skrev:Äntligen en Volvomotor som verkar gå riktigt snålt trots (hyfsat) bra prestanda! :-)-)

Du har inte bytt ut din V8:a va? Hur kommer det sig att du glider runt i en D5:a nu?
Jaja, alltså den går grymt bra! 0-100 på ca 8s och toppar 230km/h.

Har givetvis V8:an kvar! :D Den går som f**! :twisted:
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:Halloj ingen annan med nya D5an som kan säga något om förbrukningen.

Som jag sade innan lyckades jag köra en långrunda på 0,58 l/m med mjuk och fin landsvägskörning.

Nu har jag tankat igen, denna gången var det ca 18 mil stadskörning, 18 mil motorvägstempo med någon 200 km/h sprint + ca 15 mil med mitt stora 2 tons boggie släp efter bilen.

Slutade på 0.82 l/m totalt, grymt bra känns det som med denna stora bilen då det dessutom var 15 mil med stort och tungt släp med i det hela.
Snålare än min bil men inte mycket vid liknande körning, ligger på cirka 0.87L/Mil i verklig förbrukning.

Jättebra att det krupit neråt dock.

Hur stämmer färddatorns förbukning då?
av riha
kave skrev:
VolvoB20 skrev:Halloj ingen annan med nya D5an som kan säga något om förbrukningen.

Som jag sade innan lyckades jag köra en långrunda på 0,58 l/m med mjuk och fin landsvägskörning.

Nu har jag tankat igen, denna gången var det ca 18 mil stadskörning, 18 mil motorvägstempo med någon 200 km/h sprint + ca 15 mil med mitt stora 2 tons boggie släp efter bilen.

Slutade på 0.82 l/m totalt, grymt bra känns det som med denna stora bilen då det dessutom var 15 mil med stort och tungt släp med i det hela.
Snålare än min bil men inte mycket vid liknande körning, ligger på cirka 0.87L/Mil i verklig förbrukning.

Jättebra att det krupit neråt dock.

Hur stämmer färddatorns förbukning då?

Det som faktiskt dock impar lite med hans förbrukning är de de 15 milen med 2 ton släp. Om jag själv blandar in ca 15 mil med vårt släp fullastat med två hästar, så brukar snittet hamna på runt 0,93 liter milen för en hel tank, då är resten av körningen varierande körning på varierande vägar och hastigheter.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag provade nya D5an igår. Vet inte om jag blev speciellt impad av förbrukningen men draget var något som impade. Konstant turbotryck och en verkligt snabb automat. Jag började faktiskt tvivla på om det var en powershift men det fick jag senare veta att det inte var.

Alugrejet på ratten är jättesnyggt men hur lång tid kommer lackerad plast att hålla?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FiddeUBC skrev:Jag provade nya D5an igår. Vet inte om jag blev speciellt impad av förbrukningen
Kanske för du körde automaten?

Trots min XC70 inte är inkörd så går det att köra landsväg på 0.58.

I går drog jag släp och kollade förbrukningen över drygt 25 mil, 0.96 l/m och då var det ett 2-tons boggisläp. Hela kalaset väger ju 4 ton med en stor och tung XC med AWD som dragare , det är riktigt snålt tycker jag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]