Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fick inte med mig infon hem...

men det var 260hk man fick om kan trimma FT motorn på 200hk

det är polstar racing som utväcklat mjukvarorna i samarbete med volvo, som har god tjänt mjuvarorna & set till att man kan registreringsbesikta bilen efteråt, så att blir lagligt att andvända & alla garantier gäller.

det fanns ingen info om bränsleförbrukning på de olika motorerna
Jaja vi får se. Det är ju ett tag tills vecka 24 om man nu säger så.
Jag kan ha en idè om varför man tar fram detta. Jag tror att volvo har väldig press att få ner förbrukningen på alla bilar och inte bara de nya. Det kan vara en förklaring till att man tar fram trim för att minska förbrukningen.

Det hade varit kul om det hade kommit något till lilla plattan också. :mrgreen:
Jag håller med om att det är ett led av arbetet på Volvo att få ner bränsleförbrukningen och därmed klagomålen från kunder. Det kommer dock att ta relativt lång tid att få en allmänn acceptans då Volvo sedan urminnestider har haft rykte om sej att ha hög förbrukning, men den nya tiden kommer.

Sedan så är jag rätt säker på att Volvo vill ta fram ytterligare en inkomstkälla i dåliga tider som dessa.
Många med mej kommer att köpa trimkittet och det betyder ju att Volvo säljer ett dyrt tillbehör till redan sålda bilar och det är ju en mjukvaruuppdatering = en kopia, så kostnaden för kittet för Volvo är nära noll = stor vinst.
Dessutom så stoppar dom i princip helt problemet med trimmade bilar från andra typ BSR och då försvinner ju missnöjet från kunder när garantin inte gäller.
Så det blir således dubbel vinst från Volvo.
Hej på er gubbs.

Har nu läst tråden fram och tillbaks några gånger.
Har jag fattat det rätt att det är på gång orginaltrim till alla nya Volvomodeller -07, -08 och framåt, där alla garantier gäller och bilen typas om? Gäller det bara nya bilar eller även nya modellen men begagnad? Var har ni fått informationen från?
Jag frågade säljaren av min bil på Bilia om det kommer en uppdatering av mjukvaran på min V70 2.5 FT MY09 som motsvarar den ändring som kommer till samma motor MY10 och han sa att det kommer ett "trimchip" till V70II 2.5FT. Han visste inte om det var 230hk eller ett gemensamt chip för både MY09 och MY10 på 260hk.
Båda uppgifterna har funnits och tidpunkten när detta skall bli klart är heller inte spikat.

Med det som bakgrund så startade jag denna tråden för att höra om samma information finns på andra håll i landet, vilket till min glädje det gör.

Vecka 24 verkar vara den magiska veckan för släpp av tillbehöret.
Såg i DN idag en annons från Brabil där de hade "uppgradera till 210hk för 9900:-". Det var XC90-09 D5 185 det var frågan om.
Så visst kommer Volvo att sälja "BSR-trim" med fulla garantier.
tassbonn skrev:Hej på er gubbs.

Har nu läst tråden fram och tillbaks några gånger.
Har jag fattat det rätt att det är på gång orginaltrim till alla nya Volvomodeller -07, -08 och framåt, där alla garantier gäller och bilen typas om? Gäller det bara nya bilar eller även nya modellen men begagnad? Var har ni fått informationen från?

Ja det stämmer. upgifterna är förhands info som volvo släpper till sina återförsäljare. mer exakta uppgifter kommar när vi närmar oss veka 24

fördelen med detta är att bilen blir laglig o köra, det kan alltså aldrig bli bekymer med myndigheter, förskringsbolag eller verkstad.
garantierna gäller & du vet att de som byggt bilen har provat trimet, så alla saker i bilen ska hålla, inga ställen som tar skada för att det blir för varmt, eller andra saker som bara visar sig på sikt.
Var helt enkelt tvungen att kolla med BRA Bil.
"Paket från Polestar"
2,4D: 185 hk, 400 Nm
D5: 210 hk, 460 Nm
Säljstart v24, gäller både beg och nytt.
9900:-
Trodde faktiskt att det var ett Aprilskämt när tråden startades!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klima[…]