Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Men det är ju så mycket snack om att Volvo ändå inte har någon riktig fyrhjulsdrift. Om det är så dåligt kan man väl likaväl klara sig utan det då!? :roll:
av Lövet
dali skrev:Framhjulsdrivna XC är ingen nyhet. XC90 har sålts som FWD (och AWD) i USA i många år.

http://www.volvocars.com/us/models/xc90 ... fault.aspx
Gör det saken bättre? ?:-/
XC90_Executive skrev:Men det är ju så mycket snack om att Volvo ändå inte har någon riktig fyrhjulsdrift. Om det är så dåligt kan man väl likaväl klara sig utan det då!? :roll:
Det må vara hänt men att ta bort kardanen är ju ändå steget värre :wink:
av dali
andreas_lofgren skrev:
dali skrev:Framhjulsdrivna XC är ingen nyhet. XC90 har sålts som FWD (och AWD) i USA i många år.

http://www.volvocars.com/us/models/xc90 ... fault.aspx
Gör det saken bättre? ?:-/
Än vad?

Det är väl lika larvigt med sportchassi på svenssonbilar som aldrig någonsin kommer att göra ett varv på en bana. Praktexemplet är väl gamla Audi A4, vars sportchassi var horribelt hårt, men på bana var standardchassit snabbare.
av Amli
dali skrev: Det är väl lika larvigt med sportchassi på svenssonbilar som aldrig någonsin kommer att göra ett varv på en bana. Praktexemplet är väl gamla Audi A4, vars sportchassi var horribelt hårt, men på bana var standardchassit snabbare.
Visst är det så. De som köper sportchassi väljer det förmodligen av samma anledning som de som köper en XC70 FWD, endast för utseendets skull. Jag vet att jag gjorde det på min A4:a... ;-//
Men jag tycker ändå inte att det är riktigt samma sak. XC-modellerna är tänkta som ett speciellt koncept som det känns som man frångår med FWD. Jag har nog lite mer förståelse på XC90 och XC60 då det är helt unika modeller. Visst har de det kan XC70 oxå ha det, men i och med det så kan man lika gärna kalla den V70 med XC styling paket. Just modellen XC70 dör lite i mina ögon och blir bara en V70 igen.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av halmstaden
andreas_lofgren skrev:
halmstaden skrev:Är det så mycket värre att ha en XC70 FWD än en V70 FWD?
Ja, det är urtöntigt att ha en bil som försöker låtsas vara någonting den inte är.
Då kommer man tillbaka till diskussionen om vad en XC70 är till för, för vissa är det en statussymbol, medan för vissa är det ett arbetsfordon. För många är ju volvo en praktisk bil mer än en statusbil. För en BMW M3 är det ju precis motsatt - ingen människa köper den för att ha en praktisk bil, det går ju inte ens att få den med xDrive :lol: Dock kan XC70 också vara en statusbil.
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev:
dali skrev: Det är väl lika larvigt med sportchassi på svenssonbilar som aldrig någonsin kommer att göra ett varv på en bana. Praktexemplet är väl gamla Audi A4, vars sportchassi var horribelt hårt, men på bana var standardchassit snabbare.
Visst är det så. De som köper sportchassi väljer det förmodligen av samma anledning som de som köper en XC70 FWD, endast för utseendets skull. Jag vet att jag gjorde det på min A4:a... ;-//
Men jag tycker ändå inte att det är riktigt samma sak. XC-modellerna är tänkta som ett speciellt koncept som det känns som man frångår med FWD. Jag har nog lite mer förståelse på XC90 och XC60 då det är helt unika modeller. Visst har de det kan XC70 oxå ha det, men i och med det så kan man lika gärna kalla den V70 med XC styling paket. Just modellen XC70 dör lite i mina ögon och blir bara en V70 igen.
Men vänta nu....XC70 ÄR väl en V70 med stylingpaket eller....? Sportpaket (R)=sänkt, XC-paket=höjd.

Ingen med SERIÖST behov av en SUV köper väl en Volvo XC-någonting.
Användarvisningsbild
av Thho
halmstaden skrev:....Dock kan XC70 också vara en statusbil.
Eh.. ja... jovisst i ett villaområde i Torsby kanske. Volvo, oavsett modell, har väl aldrig varit en statusmodell? En bra bil men ingen statusmodell.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Thho skrev:
halmstaden skrev:....Dock kan XC70 också vara en statusbil.
Eh.. ja... jovisst i ett villaområde i Torsby kanske. Volvo, oavsett modell, har väl aldrig varit en statusmodell? En bra bil men ingen statusmodell.
Uttryckte mig lite oklart, jag tänkte på hur ägaren såg på det hela. För ägaren kan en dyr volvo vara en statusbil, men så länge begreppet sossecontainer finns kvar (10000 år?!?!?) blir det aldrig en statusbil som nyaste BMWn...

Nu ska jag inte ta upp det igen, men en sydtysk kan vara betydligt billigare än en Volvo och ändå tittar man snett på ägaren... i Sverige dvs!!
av Amli
Thho skrev: Ingen med SERIÖST behov av en SUV köper väl en Volvo XC-någonting.
Ingen med SERIÖST behov av en SUV köper heller någt annat än möjligtvis Toyota Landcruiser eller Land Rover i så fall.
Att köpa en högbyggd AWD modell behöver inte endast betyda att man söker svårt off road körning... Räcker med några få mils svår vinterväglag i norra Sverige inland för att uppskatta biltypen. Och om du som jag bor i Norrland så kan det komma på tal ibland...
av Lövet
Amli skrev:
Thho skrev: Ingen med SERIÖST behov av en SUV köper väl en Volvo XC-någonting.
Ingen med SERIÖST behov av en SUV köper heller någt annat än möjligtvis Toyota Landcruiser eller Land Rover i så fall.
Att köpa en högbyggd AWD modell behöver inte endast betyda att man söker svårt off road körning... Räcker med några få mils svår vinterväglag i norra Sverige inland för att uppskatta biltypen. Och om du som jag bor i Norrland så kan det komma på tal ibland...
Nu till pudelns kärna då: Vem köper då en plastkittad framhjulsdriven bil vars enda skillnad mot en V70 är att den är någon centimeter högre?

Min gissning: De som vill ha en XC70, men bara för att han vill att grannarna ska tro att han (som i reklamen) ägnar helgerna åt skidåkning, forsränning och mountainbiking medans han i verkligheten på sin höjd åker mellan dagis, jobbet som revisor och hemmet. Men tjänar man deg ska grannarna se det också...

En höjd framhjulsdriven bil ger absolut inga fördelar för andra personer än de som har rörelseproblem och svårt att sätta sig. Är det kanske så vi ska se XC70 FWD, som en modern permobil? :mrgreen:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]