Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
CarMan skrev:
Amli skrev:
CarMan skrev:
jag har inte kört så mycke awd så jag kan utalamig om vardags sitrationer. men det du beskriver låter som en haldex geeration 1 eller 2, redan vid generation 3 så var start ibacke mycket bra! (ialla fall på volvo)
VW Tiguan har samma Haldex gen 4 som sitter i XC60 och XC70.
det jag mena är väll att dom kan väll bara ha det på bilar från modellår 2009 !!! inte har dom haft det tidigare? & om dom nu inte haft det, så kan ju ingen här ha provkört det o därmed inte dissa systmet!
VW Tiguan hade gen 4 i samband med att den lanserades i vintras/våras. Kommer inte ihåg riktigt när det var men jag kan tänka mig att det var i mars eller nått. Så det lär ha varit en -08. Dom var efter Saab 9-3 de första har jag förstått att ha gen 4.
Jag dissar heller inte systemet. Jag tycker att det funkar bra, bara i vissa situationer såsom start i hal backe, så funkar det sämre ansåg jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan ju också bero på hur mjukvaran väljer att styra systemet, vilket kan variara från biltillverkare till biltillverkare. (jag har inte koll på hur det fukar exakt i volvon, då jag kört den för lite)
men generation 4:a behöver inte hjulspin för att få max pumptryck, vilket de övriga generationerna behövde. så om man valt att lägga mjukvara så som i generaton 3 i XC90 så lägger man på tryck från start, för att förhindra hjulspinn.

man kan om man skulle vilja läga max låsning vid start, då det är kallt ute (man jag vet inte om dom gör det)
Användarvisningsbild
av Appel
bilgalen skrev:
Appel skrev:
Thho skrev:XC60 har säkert en duglig fyrhjulsdrift men att du skulle ta dig upp BUSENKELT med grepp bara på ett bakhjul och inget grepp alls på de övriga hjulen tillåter jag mig att betvivla. Nu är ju inte XC60 en terrängbil så det spelar väl ingen roll. Den tar sig nog upp för de flesta normala backar ändå.
Jag var med på den provåkningen i Göteborg, uppförsbacke med båda framdäcken och ett bakdäck på rullar och endast ett bakdäck på fast underlag. Med lite gas så stod bilen med 3 hjul roterande på rullarna, men när man gav gas så blev det succesivt mer kraft på det hjulet som stod på fast underlag och bilen körde uppför backen! Jag tror att jag sett ett klipp från Youtube på just det momentet.
Låter som ett väldigt tillrättalagt exempel! Varför skulle ett hjul ha maximalt grepp om de andra inte har det. Var i terrängen/vägen skulle man hitta det exemplet? I så fall skulle man väl ta sig upp med en vanlig fwd bil också, om bara ett hjul verkligen hade grepp.
Möjligtvis ett tillrättalagt exempel, men hur skall man annars på ett kontrollerat sätt visa funktionen gång efter gång.

Om 2 framhjul och 1 bakhjul har dåligt grepp på grund av att dom står på t.ex blött gräs, lera, snö eller is så är det väl inte så dumt att det sista bakhjulet kanske är det som gör att man kommer där ifrån.

Hur du skall kunna lösa det med endast en framhjulsdriven bil förstår jag inte. Den expert-hjälpen hade jag verkligen behövt när båda framhjulen hade dåligt fäste när jag skulle flytta en släpvagn på lerigt skjutfält i regn... Jag gissar på att en XC60 hade klarat det mycket bättre än min framhjulsdrivna V50.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja till o med det omdiskuterade viskosystemet funkar mycket bra när det är halt eller lerigt !

när vi pratar slirning så kräver haldex generation 1 att framhjulen rörsig 1/8 del utan att bakhjulen rörsig för att inkopling ska ske (under denna rörelse pumpar de mekansike pumperna upp tilräckligt tryck för att låsa kopplingen) nackdelne med systmet är att et hul som tappar friktion har lite besvärligare att återfå det. men i 99,9% av fallen så funkar det utan anmärnign (man kur ju som sagt inte terängkörning med desa)
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:Det är omöjligt att jämföra XC60 med Q5 på allvar med tanke på att förmodligen ingen på detta forum har provkört Q5 eller ens sett den på riktigt.
Det börjar dyka upp några förhandsexemplar av Q5 hos vissa handlare, men man får knappast provköra dem ännu. Audi Järva Krog har tidigare haft en 2.0 TDI på Blocket (med egna bilder, ej reklambilder) och det ser ut som om en Audihandlare i Kristianstad har en väldigt välutrustad 3.0 TDI!

http://www.blocket.se/li?ca=1_11_s&th=1 ... e=&gb=&fu=
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev:Det är omöjligt att jämföra XC60 med Q5 på allvar med tanke på att förmodligen ingen på detta forum har provkört Q5 eller ens sett den på riktigt.
Jodå AUDI Q5 som jag kommenterade i ett tidgare inlägg har jag kört en del.

Visserligen en bensinare på 200+ turbohästar där jag väl saknar lite av vridet i D5:an. Passar liksom inte att behöva varva en miniSUV. Ska testa Q5 dieseln så fort jag hinner så kan jag återkomma med kommentarer. Sitter väldigt skönt i Q5 men sportstolarna skulle jag välja bort för komfortstolarna. Utrymmet i kupén är bra men bagaget i Q5 är inte mycket att hurra för när man har två stora hundar och barnvagn. Det är bara att glömma.

I en Audi Allroad som jag körde tidigare (nya modellen) gick inte ens barnvagnen in i bagaget på längden då det satt en extra förvaringslåda bakom ryggstödet i baksätet. På bredden gick den precis in men lämnade bara 1 dm packningsutrymme nere vid bakdörren. Ingen familjebil direkt.

V70 är ju lite större i bagaget men i praktiken har det ingen betydelse då man ändå inte får in 2 hundar OCH en barnvagn. Det klarade bara min gamla LandCruiser.

Eftersom jag inte kört XC60 är det svårt att göra några direkta jämförelser. XC60 har ju en lite fräckare design än vi är vana vid hos Volvo men jag tycker ändå inte att Volvo riktigt får ihop det med sin design. Gillar personligen Audi's design bättre men det är ju fråga om tycke och smak. Frugan ser helst inte någon Audi på vår garageuppfart - hon tycker Audi är en urtråkig bil och visst, kan till viss del hålla med. Lite som om min revisor fått bestämma allt, RÄTT men TRIST inte för att V70 skulle vara så mycket roligare heller.

Har inte specen på Q5 framför mig men jag tvivlar på att XC60 har så många egenskaper/funktioner/tillbehör osv som Q5 saknar.

I jämförelse med min V70 förmedlar dock Q5 (och Audi generellt) en känsla av kvalitet som Volvo inte når upp till. Priset (en bra bit över 400 000) och användningsområdet på den Q5 jag kör och min V70 är i stort sett identiskt så teoretiskt skulle valet kunna stå mellan dessa. Får jag bara välja den ena skulle jag ha tagit Q5
Användarvisningsbild
av Tomas L
Thho skrev:
Jodå AUDI Q5 som jag kommenterade i ett tidgare inlägg har jag kört en del.

Visserligen en bensinare på 200+ turbohästar där jag väl saknar lite av vridet i D5:an. Passar liksom inte att behöva varva en miniSUV. Ska testa Q5 dieseln så fort jag hinner så kan jag återkomma med kommentarer. Sitter väldigt skönt i Q5 men sportstolarna skulle jag välja bort för komfortstolarna. Utrymmet i kupén är bra men bagaget i Q5 är inte mycket att hurra för när man har två stora hundar och barnvagn. Det är bara att glömma.

I en Audi Allroad som jag körde tidigare (nya modellen) gick inte ens barnvagnen in i bagaget på längden då det satt en extra förvaringslåda bakom ryggstödet i baksätet. På bredden gick den precis in men lämnade bara 1 dm packningsutrymme nere vid bakdörren. Ingen familjebil direkt.

V70 är ju lite större i bagaget men i praktiken har det ingen betydelse då man ändå inte får in 2 hundar OCH en barnvagn. Det klarade bara min gamla LandCruiser.

Eftersom jag inte kört XC60 är det svårt att göra några direkta jämförelser. XC60 har ju en lite fräckare design än vi är vana vid hos Volvo men jag tycker ändå inte att Volvo riktigt får ihop det med sin design. Gillar personligen Audi's design bättre men det är ju fråga om tycke och smak. Frugan ser helst inte någon Audi på vår garageuppfart - hon tycker Audi är en urtråkig bil och visst, kan till viss del hålla med. Lite som om min revisor fått bestämma allt, RÄTT men TRIST inte för att V70 skulle vara så mycket roligare heller.

Har inte specen på Q5 framför mig men jag tvivlar på att XC60 har så många egenskaper/funktioner/tillbehör osv som Q5 saknar.

I jämförelse med min V70 förmedlar dock Q5 (och Audi generellt) en känsla av kvalitet som Volvo inte når upp till. Priset (en bra bit över 400 000) och användningsområdet på den Q5 jag kör och min V70 är i stort sett identiskt så teoretiskt skulle valet kunna stå mellan dessa. Får jag bara välja den ena skulle jag ha tagit Q5
Intressant rapport, jag ska också in med en barnvagn men inga hundar! Det var inga problem i XC70, det blev gott om plats över, XC60 är större än min nuvarande bil men utrymmet finns mer på höjden än i XC70, risk att man får stapla grejerna på varandra. Audi A4 Avant:s bagageutrymme kändes smalt och jag är tveksam om barnvagnen går in på bredden som i XC70. Vi ska låna en A4 Avant 2.0 TDI Quattro till helgen för en provkörning. Q5 har jag inte sett i verkligheten ännu.

Jag tycker f ö att du har en klok fru, jag vill se den i verkligheten innan jag bestämmer mig, men Q5 ser onekligen lite trist ut såvida man inte stylar till den och sätter på de dyra 20" fälgarna. Vi har kanske samma revisor? :) Det var som någon biltidning skrev, en Q5 har designmässigt mycket gemensamt med en Audi 100 från 80-talet. Jag tycker att interiört så känns Volvo mycket modernare än Audi, låt vara att detaljkvaliteten enligt vissa bedömare inte når samma höjder. Men alldeles tillräckligt bra för mig. Jag var lite tveksam till XC60:s design (exteriör) efter att ha sett Volvos egna bilder som är tagna ur ett märkligt perspektiv (ofta lågt, nästan grodperspektiv), men bilen ser mycket bättre ut i verkligheten.
av bilgalen
Appel skrev:Hur du skall kunna lösa det med endast en framhjulsdriven bil förstår jag inte. Den expert-hjälpen hade jag verkligen behövt när båda framhjulen hade dåligt fäste när jag skulle flytta en släpvagn på lerigt skjutfält i regn... Jag gissar på att en XC60 hade klarat det mycket bättre än min framhjulsdrivna V50.
Jo alltså, i det "tillrättalagda" exemplet så hade ett hjul fäste. I ditt praktiska exempel har inget drivande hjul fäste. Klart det inte går då. Påstår absolut inte att en fwd bil skulle kunna vara lika bra som en 4wd bil i praktiken (förståss!!).

Men om ett hjul av 4 drivande har fäste, eller om ett hjul av två drivande har fäste blir ju ganska samma sak i teorin :).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev: Pratar inte om att sitta fast i backar....

Med Audi eller Subban så är det ju bara 25% drift på varje hjul och det bara matar på i 110 km/h helt utan släpp eller ostabilitet, om man nu inte gasar ännu värre vill säga.

Det du pratar om i backar när amn kör fast är något annat för mig, det är diffbromsar eller diffspärrar, det kan man ha både med och utan kontinuerlig 4wd
Tja, tydligen har vi olika synsätt på varför man i första hand ska ha 4wd alls. För mig är det en positiv bieffekt att det går stabilare i 110km/h i snömodd men det är inte därför jag köper en sådan bil. I första hand är det att dra tunga släp och framkomlighet som gäller samt slippa ryck i ratten vid gaspådrag.
Det ena behöver inte utesluat det andra, det finns bilar som klarar både backar, släp och samtidigt går stabilt i snömodd på motorvägen.

Vad gäller rattryck så blir även där rycken mindre med konstant 4-hjulsdrift eftersom bara hälften av momentet hamnar på framhjulen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]