Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Titta lite mer på specarna får ni se.

Trots att XC60 T6 har nästan 300 hk så ligger bara toppfarten på 210 km/h , det visar ju att bilen har bizzart högt luftmostånd så till vida den inte är spärrad vid 210.

En två-tons SUV med hårt trimmad turboladdad 6a som accar 0-100 på 7.5 sek med automat, det kan inte gå billligt, hur skulle det gå till meanr ni ?

Har kört några av de kompakt-SUVar ni refererar till. de känns att det väger nästan ingenting, och accet på dessa över 120 km/h är fasiken helt obefintligt. Klart de går snålare.
av Amli
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:XC60 D5 väger 1827kg.
Volvos viktuppgifter har ju inget att göra med vad bilen väger i verkligheten :-O) . Titta i senaste TekVärld där man faktisk väger bilen på en kalibrerade våg. Herregud.... Tror du att dom bara gissar vikten? Snälla, Volvos viktuppgifter är just vad bilen väger. Det är alltså baserat på vad bilen väger fulltankad och med en förare på ca. 70kg. Sen tillkommer därimot alla tunga extra tillbehör så som navigator, fälgar m.m. Så visst bilen lander visserligen aldrig på just den här vikten. Räcker med att du lägger på Momentum paketet så har det dragit iväg lite

Man tar en V70II 2.0 D, i pappet står det 1670 kg, men när den rullar upp på vågen så väger den igentligen 1850 kg :-O) (den har ju bara den lilla 4an) Om du har läst testet ser du även att den är mer eller mindre fullutrustad. Därför tillkommer all mervikt. Den är ju fortfarande 150kg lättare än T6:an...Du är medveten att tjänstevikten är olika på de olika motoralternativen?

Vad väger då inte XC60 T6-orna i TekVärld-testet ?

-Plussa på XC ombyggnaden. Fattar ingenting här... Bilen är ju inte om byggd? Menar du att dom tagit en annan Volvo modell smäckat på en annan kaross men tagit ursprungsbilens vikt...
-Plussa på stora T6an Igen, vikten är med den motorn. Vikten jag angav på V70 var även med just T6:an.
-Plussa på allt lull-lull i maxutrustningen Samma sak gäller vilken bil som helst.
-Plussa på stora däck/fälgar Samma sak gäller vilken bil som helst.
-Plussa på automat Samma sak gäller vilken bil som helst.
-Plussa på tung AWD ingår i tjänstevikten på både V70 T6 och XC60..

Du kommer att hamna över två ton i verklig vikt.

Visst drog de nära 2 liter, men gör följande

Lätta bilen med minst 400 kg !
Plocka bort två turboaggregat !
Plocka bort två cylindrar!
Plocka bort 100-155 hk och en 200 Nm i Vrid :-O)
Lägg till 3-4 sekunder på 0-100 km/h :-O)
Plocka bort automat
Plocka bort någrar tum från fälgar/däck
Plocak bort en testförare som "brassar på" på autobahn.

Då får man en CR-V och säkert mera lik förbrukning med CR-Vn också. XC60 T6 är en helt annan division än CR-V. Fortfarande mindre skillnad än upp till dem modeller du vill jämföra XC60 med. Uppenbarligen har du aldrig sett modellen på riktigt och förhoppningsvis kommer du förstå ditt resonemant annorunda när du sett den. För att förtydliga är alltså XC60 MINDRE än XC90 som i sig är mindre och lättare än GL och Range Rover.... ?:-/ Visst, jag förstår att det försvarar XC60 in i döden, och jag håller med om att det är en jättefin bil. Men motorn är törstig. Så är det bara. Det är ju bekräftat dessutom i alla biltidningar som över huvudtaget kört motorn. Men den snittet får man inte ens med en M5:a som kanske även du kan hålla med om inbjuder till en liiiite mer aktiv körning än en XC60?
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:XC60 D5 väger 1827kg.
Volvos viktuppgifter har ju inget att göra med vad bilen väger i verkligheten :-O) . Titta i senaste TekVärld där man faktisk väger bilen på en kalibrerade våg. Herregud.... Tror du att dom bara gissar vikten? Snälla, Volvos viktuppgifter är just vad bilen väger. Det är alltså baserat på vad bilen väger fulltankad och med en förare på ca. 70kg. Sen tillkommer därimot alla tunga extra tillbehör så som navigator, fälgar m.m. Så visst bilen lander visserligen aldrig på just den här vikten. Räcker med att du lägger på Momentum paketet så har det dragit iväg lite

Man tar en V70II 2.0 D, i pappet står det 1670 kg, men när den rullar upp på vågen så väger den igentligen 1850 kg :-O) (den har ju bara den lilla 4an) Om du har läst testet ser du även att den är mer eller mindre fullutrustad. Därför tillkommer all mervikt. Den är ju fortfarande 150kg lättare än T6:an...Du är medveten att tjänstevikten är olika på de olika motoralternativen?

Vad väger då inte XC60 T6-orna i TekVärld-testet ?

-Plussa på XC ombyggnaden. Fattar ingenting här... Bilen är ju inte om byggd? Menar du att dom tagit en annan Volvo modell smäckat på en annan kaross men tagit ursprungsbilens vikt...
-Plussa på stora T6an Igen, vikten är med den motorn. Vikten jag angav på V70 var även med just T6:an.
-Plussa på allt lull-lull i maxutrustningen Samma sak gäller vilken bil som helst.
-Plussa på stora däck/fälgar Samma sak gäller vilken bil som helst.
-Plussa på automat Samma sak gäller vilken bil som helst.
-Plussa på tung AWD ingår i tjänstevikten på både V70 T6 och XC60..

Du kommer att hamna över två ton i verklig vikt.

Visst drog de nära 2 liter, men gör följande

Lätta bilen med minst 400 kg !
Plocka bort två turboaggregat !
Plocka bort två cylindrar!
Plocka bort 100-155 hk och en 200 Nm i Vrid :-O)
Lägg till 3-4 sekunder på 0-100 km/h :-O)
Plocka bort automat
Plocka bort någrar tum från fälgar/däck
Plocak bort en testförare som "brassar på" på autobahn.

Då får man en CR-V och säkert mera lik förbrukning med CR-Vn också. XC60 T6 är en helt annan division än CR-V. Fortfarande mindre skillnad än upp till dem modeller du vill jämföra XC60 med. Uppenbarligen har du aldrig sett modellen på riktigt och förhoppningsvis kommer du förstå ditt resonemant annorunda när du sett den. För att förtydliga är alltså XC60 MINDRE än XC90 som i sig är mindre och lättare än GL och Range Rover.... ?:-/ Visst, jag förstår att det försvarar XC60 in i döden, och jag håller med om att det är en jättefin bil. Men motorn är törstig. Så är det bara. Det är ju bekräftat dessutom i alla biltidningar som över huvudtaget kört motorn. Men den snittet får man inte ens med en M5:a som kanske även du kan hålla med om inbjuder till en liiiite mer aktiv körning än en XC60?
Försvarar inte XC60 T6 alls, Jag har aldrig hävdat att Volvos turboladdade bensinare är snåla, vad får ni det ifrån???? Tvärt om. De drar massor med soppa....

Vad jag säger är att jag är inte förvånad att en 4-hjulsdriven 2-tons suv som accar 0-100 på 7.5 s med automat och knappt 300 turbo-hk drar nästan 2 l/m när man pressar den på autobahn, det är väl helt naturligt.

Polaren Jeep drar 2,5 liter/mil när han pressar den, visst den är ytterligare större, men så drar den ju ytterligare 5-6 dl mera per mil
Appel skrev:
XC90_Executive skrev:Det är lite lurt med T6 just nu.....

Alla som försöker beställa en T6 i dagsläget märker det.
Har du hört något eller känner du till något? Jag var i kontakt med min säljare i måndags och han såg inte att det skulle vara något problem med min order.

Det enda var att ingen som beställt XC60 har fått något ordernummer för att kontrollera sin beställning på webben, det berodde på att Volvo inte lagt in sina egna ordrar ännu, det skulle ske efter semestern och därefter skulle kunderna få sina ordernummer.
Jaha, nu är det delvis bekräftat, det går inte att lägga order på XC60 T6, om dom kommer att leverera den är tydligen inte helt klart och bestämt ännu. Det enda som är säkert i dagsläget är att dom 2 diesel-alternativen är beställningsbara och inga ändringar på det i dagsläget.

Återförsäljarna väntar på svar vad man skall göra med oss som beställt T6, svaret skall komma inom kort, men med tanke på att det är semestertider så kan det säkert dröja. Så det är med spänning jag väntar på om det skall bli en XC60 eller om man skall fundera på något alternativ... Jag är inte sugen på diesel.
Amli skrev: Volvos viktuppgifter har ju inget att göra med vad bilen väger i verkligheten :-O) . Titta i senaste TekVärld där man faktisk väger bilen på en kalibrerade våg. Herregud.... Tror du att dom bara gissar vikten? Snälla, Volvos viktuppgifter är just vad bilen väger. Det är alltså baserat på vad bilen väger fulltankad och med en förare på ca. 70kg. Sen tillkommer därimot alla tunga extra tillbehör så som navigator, fälgar m.m. Så visst bilen lander visserligen aldrig på just den här vikten. Räcker med att du lägger på Momentum paketet så har det dragit iväg lite

Tror visst att volvo vet vad deras bilar väger på kilot när, med det var inte det jag skev.

Det jag skrev var att det uppgifter man skriver i regbeviset stämmer inte med verkligheten, vilket är något helt annat.

Enligt Vägverket gäller att tjänstevikt är : Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren. För en motorcykel eller moped är det den sammanlagda vikten av fordonet i normalt fullt driftfärdigt skick utan sidovagn, med verktyg, bränsle, smörjolja och vatten."

Självklart ska vikten för tex växellåda, motor, utrusting som tex AWD eller Momentum paket vara med i tjäsntevikten, annars kommer de att räknas som "lös last" och inkräkta på värdena för lastkapacitet.

Om bilen diffar 180 kg mot vad som står i regbeviset så är det fel, man anger helt enkelt vikten av en bil som aldrig sålts överhuvudtaget, någon helt strippad kaross som med man med lagvrängartalanger kanske skulle få igenom som något undantag.

Det här är en gammal sjuka från den tiden fordonsskatten var beroende på tjäsntevikten, man vill skriva så lågt det går för att minska skatten.

Vi komme att se samma sak nu på CO utsläpp, man skriver så låga värden man kan för att få ned skatten, sen kommer inga förare att klara köra så snålt att man når den till de värdena i verkligheten.
robbygg skrev:Har du fått något svar på varför dom väljer att göra såhär?

Jag kan tänka mig en del anledningar till det visserligen, men ändå.
Jag kan också tänka mig en del anledningar..., skall bli intressant och se hur många D5 som dom kommer att sälja i USA, men tyvärr inget svar ännu.
av Amli
Låter verkligen jättekonstigt att dom skulle dra in det motoralternativet. Speciellt då det verkar som dom kommer köra den framför allt för USA marknaden.
Håll oss uppdaterade!
Den finns fortfarande kvar på Volvos globala hemsida, möjligt att dom valt att inte sälja den i Sverige något mer? Efterfrågan här lär väl knappast vara enorm.. :wink:
Mycket möjligt. Tänk på att i USA så kommer den att anses som ett snålt alternativ. Att den drar 1,5 liter milen gör liksom inget om man byter från en Chevy Tahoe som dragit 2,5 liter milen. För det är den typen av förbrukningar som amerikaner varit vana vid.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer