betterlead skrev:Jag är ingen storkörare, men jag kan ju ändå rapportera lite då och då. Med glädje, hoppas jag. Vi får se...
Senaste tankningen var ytterligare en besvikelse. Under dessa ca 60 mil har bilen nu krupit upp till en förbrukning av 10 l/100 km. Lite tuffare körning nu och mer likt min vardagliga cykel - dvs ca 50% landsväg och 50% stadskörning.
Talade med någon på Volvos kundsupport angående detta och tyvärr hade människan inget vettigt att komma med. Enda upplysningen jag fick var att den nya modellen av V70, 2:an alltså, drar mer bränsle då den har mycket mer elektronik inbyggd och att nya karossen är mindre aerodynamisk. Sen kom det vanliga "Vänta och se, förbrukningen kommer att gå ned..."
Men herregud, vi talar om årsmodell 2009 och min bil drar ju 20-25% mer än deklarerat!
Vidare om automatlådan: Säg att jag kör i 70 km/h, släpper gasen inför en sväng in på korsande väg. När jag trycker på gasen mitt i svängen (obs, mycket lätt tryck) händer först inget, liksom ett kvävt dödläge, sen växlar lådan onödigt ned med ett okomfortabelt ryck. Jag undrar om jag är onödigt petig och känslig för det här, men tja, så här upplever jag det. Någon mer än jag???
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.