Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte alls OT egentligen, mycket intressant synpunkt.
Jag har haft min V70 II D5 i 9 månader nu, den har gått lite drygt 1700 mil.
Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,85, blandad körning.
Automaten tycker jag, är lite "glapp".... som ett glapprum mellan drag och motorbroms.. lite irriterande, men man kanske vänjer sig?? Regnsensorn är en bra grej, bakluckeöppnaren likaså.
Jag har väl inget annat att klaga på direkt, men den ska in på garantiservice för andra gången. De e visst nåt me krockkuddarna.
Jag bara älskar "draget". Vilket underbart drag på låga varv... den bara morrar lite, och lämnar BMW och AUDI bakom sig,.. det är nog det roligste... :D De tristaste är ju bränslepriset... Var ska det sluta??
betterlead skrev:Jag är ingen storkörare, men jag kan ju ändå rapportera lite då och då. Med glädje, hoppas jag. Vi får se...
Senaste tankningen var ytterligare en besvikelse. Under dessa ca 60 mil har bilen nu krupit upp till en förbrukning av 10 l/100 km. Lite tuffare körning nu och mer likt min vardagliga cykel - dvs ca 50% landsväg och 50% stadskörning.

Talade med någon på Volvos kundsupport angående detta och tyvärr hade människan inget vettigt att komma med. Enda upplysningen jag fick var att den nya modellen av V70, 2:an alltså, drar mer bränsle då den har mycket mer elektronik inbyggd och att nya karossen är mindre aerodynamisk. Sen kom det vanliga "Vänta och se, förbrukningen kommer att gå ned..."

Men herregud, vi talar om årsmodell 2009 och min bil drar ju 20-25% mer än deklarerat!

Vidare om automatlådan: Säg att jag kör i 70 km/h, släpper gasen inför en sväng in på korsande väg. När jag trycker på gasen mitt i svängen (obs, mycket lätt tryck) händer först inget, liksom ett kvävt dödläge, sen växlar lådan onödigt ned med ett okomfortabelt ryck. Jag undrar om jag är onödigt petig och känslig för det här, men tja, så här upplever jag det. Någon mer än jag???
betterlead skrev:
betterlead skrev:Jag är ingen storkörare, men jag kan ju ändå rapportera lite då och då. Med glädje, hoppas jag. Vi får se...
Senaste tankningen var ytterligare en besvikelse. Under dessa ca 60 mil har bilen nu krupit upp till en förbrukning av 10 l/100 km. Lite tuffare körning nu och mer likt min vardagliga cykel - dvs ca 50% landsväg och 50% stadskörning.

Talade med någon på Volvos kundsupport angående detta och tyvärr hade människan inget vettigt att komma med. Enda upplysningen jag fick var att den nya modellen av V70, 2:an alltså, drar mer bränsle då den har mycket mer elektronik inbyggd och att nya karossen är mindre aerodynamisk. Sen kom det vanliga "Vänta och se, förbrukningen kommer att gå ned..."

Men herregud, vi talar om årsmodell 2009 och min bil drar ju 20-25% mer än deklarerat!

Vidare om automatlådan: Säg att jag kör i 70 km/h, släpper gasen inför en sväng in på korsande väg. När jag trycker på gasen mitt i svängen (obs, mycket lätt tryck) händer först inget, liksom ett kvävt dödläge, sen växlar lådan onödigt ned med ett okomfortabelt ryck. Jag undrar om jag är onödigt petig och känslig för det här, men tja, så här upplever jag det. Någon mer än jag???
Du får byta bil "en hel tank" med någon (som tex brukar köra på 0.85 l/m) som också har en V70II D5 AWD Aut och se om ni fortfarande har samma förbrukningssiffor , det är enda chansen.

Det är fullständigt omöjligt att säga något om din bil drar mycket eller lite, det beror 300% på hur du kör. Jag kan lätt köra samma sträcka med min V70N D5 awd med 50% mer i förbrukning om man bara gasar lite extra, så de 20% - 25% du pratar om betyder ingenting utan referens.

Detta är för övrigt ännu mera markant på din då den har adaptiv automat, där har körsättet ännu större påverkan. Jag tycker adaptiv funktion är skit, bara för att jag kört lungt i 3 mil betyder det inte att jag inte vill ha sportläge när jag ska köra om långtradaren jag just kom ifatt!
betterlead skrev:

Fick Du verkligen detta svar av Volvos kundsupport?

Så Volvo har med V70II tagit fram en ny kaross som är mindre aerodynamisk än den gamla, fyllt den med elektronik och på så sätt skapat en ny bil med högre bränsleförbrukning än föregångaren.

Det låter som en intelligent produktstrategi…
betterlead skrev: Vidare om automatlådan: Säg att jag kör i 70 km/h, släpper gasen inför en sväng in på korsande väg. När jag trycker på gasen mitt i svängen (obs, mycket lätt tryck) händer först inget, liksom ett kvävt dödläge, sen växlar lådan onödigt ned med ett okomfortabelt ryck. Jag undrar om jag är onödigt petig och känslig för det här, men tja, så här upplever jag det. Någon mer än jag???
Nej, Du är inte onödigt petig men uppträdandet Du beskiver ovan är helt normalt enligt Volvo och en av de egenskaper som finns hos denna bilmodell med aktuell konfiguration.
VolvoB20 skrev:Jag tycker adaptiv funktion är skit, bara för att jag kört lungt i 3 mil betyder det inte att jag inte vill ha sportläge när jag ska köra om långtradaren jag just kom ifatt!
Ja det är skit som du säger att man inte vill ha sportläge bara för att man ska köra om :!: , men då är det ju tur att det finns geartronic så man kan behålla kvar växeln i :idea:

/Kalle
Jag vet att detta brukar på ett effektivt sätt döda alla vidare kommentarer eftersom det är ett så sakligt tråkigt inlägg, men jag kan inte låta bli eftersom jag har en bil med exakt samma konfiguration. Alla bilar av den senaste generationen med D5 och Automat har inte de fel som Betterlead och MikeS80 drabbats av. Min bil drar mellan 0,80 och 0,85 i stadstrafik helt och hållet beroende på hur aggressivt jag kör och jag har ingen som helst ryckighet i automatlådan. Så att kalla ryckigheten för en "feature" är nonsens, jag tycker att ni ska fortsätta och klaga. Har tidigare haft automat i en bil av annat märke utan adaptiv låda men där det fanns en liten Sport-knapp och jag tycker precis som övriga här att det är bättre. Varför kan inte Volvo ha det på alla sina modeller inte bara T6:an, borde vara en mjukvaru-anpassning. Slutligen så får jag väl ta i allt trä som finns nu, eftersom jag ska in på en mjukvaru-uppdatering av D5-motorn i morgon, inget jag begärt utan det är Volvo som vill, hoppas att detta inte medför en ökad förbrukning :???:
Kroken skrev:Jag vet att detta brukar på ett effektivt sätt döda alla vidare kommentarer eftersom det är ett så sakligt tråkigt inlägg, men jag kan inte låta bli eftersom jag har en bil med exakt samma konfiguration. Alla bilar av den senaste generationen med D5 och Automat har inte de fel som Betterlead och MikeS80 drabbats av. Min bil drar mellan 0,80 och 0,85 i stadstrafik helt och hållet beroende på hur aggressivt jag kör och jag har ingen som helst ryckighet i automatlådan. Så att kalla ryckigheten för en "feature" är nonsens, jag tycker att ni ska fortsätta och klaga. Har tidigare haft automat i en bil av annat märke utan adaptiv låda men där det fanns en liten Sport-knapp och jag tycker precis som övriga här att det är bättre. Varför kan inte Volvo ha det på alla sina modeller inte bara T6:an, borde vara en mjukvaru-anpassning. Slutligen så får jag väl ta i allt trä som finns nu, eftersom jag ska in på en mjukvaru-uppdatering av D5-motorn i morgon, inget jag begärt utan det är Volvo som vill, hoppas att detta inte medför en ökad förbrukning :???:
Volvo räknar att om man vill köra sportigare så ska man köra i det manuella spåret på lådan :P

/Kalle
När det diskuteras och jämförs bränsleförbrukning aå blir jag förvånad över varför ingen skriver:

-däcktyp och fälgstorlek
-antal personer i bilen
-övrig last
-sen borde ju faktiskt bilens vikt tas med i jämförelsen också (olika utrustning väger olika mycket ju) men det kan ju blir lite svårt..

annars blir det ju helt ointressant å jämföra, tycker jag i alla fall...
Helt rätt Variosboy,

så här ser det ut för mig: volvos standard summum konfiguration med 17-tums däck, 2 personer i bilen, lite övrig last, inget på taket (kanske öppen taklucka...) och som sagt en S80N (formen gör väl att den drar mindre än en V70II).

Vad gäller att utnyttja det manuella spåret på lådan så är jag inte tillräckligt sportig för det längre :P därför var "sportknappen" tillräcklig för mig.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]