Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perwes
kez_style skrev:Samma här.. leveransen uppskjutet till slutet av september :(
Jo säljaren talar om vecka 39 (slutet av september) men om jag tittar på följande länk står det vecka 41 på min bil. https://www.clickredirect.net/_forms/vo ... n.asp#info.

Många återförsäljare verkar inte känna till denna länk men jag tror nog mest på den databasen. Står det vecka 41 där blri det nog vecka 42 för leverans från återförsäljare. Så har det varit tidigare.

Men bättre sent än aldrig säger man ju. Och det kan ju funka att sätta på vinterhjulen med en gång. ;-//
av JasonCW
Utifrån vad jag överhörde på lunchen för nu många veckor sedan så har Volvo stött på oväntade livslängdsproblem kring vissa delar i den här nya-gamla motorn kopplat till drift på E85. Exakt vad hörde jag inte, men produktionsstarten bör rimligtvis ha skjutits upp till efter provningen av eventuella införda tekniksa åtgärderna på dessa problem har verifierats klart. Jag anser det rimligt att nu koppla de försenade leveranserna till detta.

Är det rimligt att Volvo skulle tiga kring dessa problem som de eventuellt har stött på?
Det är klart, de vill väl inte att det skall låta som att man missat något problem som kan uppkomma vid etanoldrift. Då de Flexifuelbilar Volvo sålt hittills är motoriserade med motorer från Ford så det är kanske inte så konstigt om problem kom som en överraskning, särskilt om det stämmer att denna motor har tagits fram på rekordtid för att tillfredställa efterfrågan på en starkare Flexifuelmotor. Men trots detta förväntar sig väl ingen att Volvo skulle missa något. Visst det är inte smickrande, men hellre att de hittar och åtgärdar problemen innan de drar igång produktionen än att släppa ut bilar som får problem liknande de som SAAB sägs ha haft och som Volvo har visat sig ha gällande styrningen av motorn 1.8F och 2.0F. Volvo vill nog heller inte gå ut med något som kan smutskasta etanolen som bränsle eller Flexifuelmotorernas eventuella brister.

Med anledning av detta och från den 1 Juli 2008 inträdda lagen om Etanolkonvertering av bilar.
Om det stämmer att Volvo har stött på problem som de inte förutspått eller som bensinmotorn 2.5T inte tål och sent tvingats införa modifieringar för att åtgärda så skull jag akta mig väldigt noga för att låta någon firma efterkonvertera en bensinmotor från Volvo (eller någon tillverkare) för drift på E85.

Att de på Volvo planerade personalneddragningarna skulle påverka leveransdatumen för 2.5FT tror jag inte en sekund på, dels eftersom neddragningarna inte bör vara så stora att de skall påverka produktionen negativt och dels för att neddragningarna ännu inte har skett. För leveransstart vecka 35 bör produktionsstarten också ha varit planerad till vecka 20 eller däromkring, vilket är en normal produktionsstart för nya varianter från Volvo.

Även om skälet till förseningen faktiskt är tekniska problem så skulle jag nog inte backa ifrån att köpa en bil med denna motor. Alla problem som åtgärdas är ju nämligen ett mindre som man riskerar drabbas av. Volvo är väl heller inte direkt kända för att sätta motorer i produktion som har tekniska problem?
av VIT 2,5FT Summum
Tackar för din feedback.

Volvo har pratat om 2,5FT sedan i vintras, och de har haft god tid på sig att konvertera den gamla 2,5 motorn till E85, med alla tester och och nödvändiga justeringar.
Jag hoppas de kompenserar sina kunder som lagt sin order i god tid och fått ett utlovad leveransvecka.
Att endast kommunicera en månads leverans försening utan en förklaring är svagt.
Det är viktigt att återförsäljarna blir informerade om varför bilen blir försenad.
Hade jag vetat detta när jag beställde bilen så hade det blivit en Audi.

Har en 2.0 F som lånebil, och efter att ha bränt en full tank så ligger genomsnitts förbrukningen på 1.1 L milen, vilket jag tycker är kanon :-)
av SweFred
Är det någon som har sett nya Agena 7x16 fälgen till V70. Ser ut på hemsidan att vara den som är snyggast just nu. Är inte helt nöjd med att köra med Naos 16 tum på en Oyster Grey V70 2,5FT Summum. Om någon har bilder på Agena monterad, kan ni väl tipsa?

Jag såg den på http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... pment.aspx, men den går inte att speca i "Bygg din Volvo" senast jag tittade.

Bild
av VIT 2,5FT Summum
Dessa har jag inte sett förut.
Ganska snygga, får lov att ändra min beställning på Alta mot dessa istället.

Gällande leveransen på bilen så har jag hört att förseningen beror på att delar till motorn blivit försenade ifrån underleverantörerna.
Någon som hört något annat om leveranserna?
Användarvisningsbild
av henka35
Tycker ändå Naos är snyggaste 16" fälgen till V70II.
Jag har dem på vinterdäcken och det ser bra ut :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
Även återförsäljarna hamnar i kläm pga förseningarna, i början talades det om leverans i maj, kul för dem som lämnat pris på inbyten som kommer in till vintern och kanske rullat 1000-tals mil extra...
av perhall
Börjar låta som Passat som kom för 10 år sen... tar mycket tid för återförsäljarna och jag gissar att de kommer allra mest i kläm, Volvo kan säkert få kompensation från underleverantörerna och kunderna får lånebilar...
av perhall
VolvoB20 skrev:Fattar inte hur man tänkt, större tum på fälgen drar inte mera bränsle, det är ju BREDARE däck som drar mera soppa. Idealet är väl att ohyggligt stora fälgar med smala däck, som ett cyckeldäck tex

tex 5/50-R24 tex istället för 205/60-R16

Titta på alla fordon som slår rekord i låg bränsleförbrukning det har ju otroligt stora fälgar... däremot är det inte BREDA

Bild
Så sant, varför godkänner de 225-55-16? Det är ju inte ett dugg bättre än, utan snarare lite sämre än 225-50-17 för luftmotståndet. För att få ned luftmotståndet borde 2,5FT ha 205-55-17, kanske på speciella luftmotståndsoptimerade fälgar?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]