Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
XC90_Executive skrev:Jag har inget till övers för AMS.....Jag litar inte alls på deras siffor. Eftersom resten av tidningarna har fått helt andra resultat......!
Kan det inte vara så att AMS har dom mest rättvisande siffrorna då? De tillhör ändå Europas största biltidningskoncern och verkar ha tillgång till mycket fin testutrustning (och det är säkert fler motor/biltidningar som har).
Fast alla testar väl iofs med olika metoder; precis som vi alla bilister får olika resultat beroende på en massa olika faktorer (körstil, förhållande o.s.v.).

Jag läser gärna TV ibland men e pren. på AMS då jag tycker layouten och testerna passar mig bättre.

M V H
---< matzen10
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
matzen10 skrev:Kan det inte vara så att AMS har dom mest rättvisande siffrorna då? De tillhör ändå Europas största biltidningskoncern och verkar ha tillgång till mycket fin testutrustning (och det är säkert fler motor/biltidningar som har).
Fast alla testar väl iofs med olika metoder; precis som vi alla bilister får olika resultat beroende på en massa olika faktorer (körstil, förhållande o.s.v.).

Jag läser gärna TV ibland men e pren. på AMS då jag tycker layouten och testerna passar mig bättre.
Mja, grejen är väl mer att tyska AMS och svenska AMS inte får fram samma siffor...

Det är kul att en Volvo V70 vinner ett test över en tysk bil (Audi A6 Avant) i en tysk tidning, i Tyskland! Samtidigt i Sverige har Volvo V70 in en jäkla suck överhuvudtaget! Här är den helt plötsligt klaustrofobiskt trång i baksätet osv osv... :roll:

Prenumererar för övrigt på TV och AMS. Läser ett antal andra tekniktidningar också.

ÖVER TILL XC60! Vet precis vad AMS kommer skriva om XC60; Ok kvalitetskänsla, men den når inte riktigt upp till tyskarna. Ok styrning, men utan känsla (-dvs inte riktigt som tyskarna). Trångt baksäte. Sen giveetvis att den är på tok för törstig. Sen kommer dom även klaga på att den inte finns med ett 'miljöalternativ', trots att ingen annan i samma klass erbjuds med ett sådant alternativ.....! Detta är inte vad jag tycker, utan vad jag tror att dom kommer tycka!

Att 2.5FT inte kommer till XC60 är helt självklart! Sverige är det enda landet där en sådan motor kan säljas. Eftersom Volvo bara beräknar att sälja några tusen XC60 i Sverige skulle det aldrig löna sig. Nya snåldieseln är ett mycket bättre alternativ!
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Mja, grejen är väl mer att tyska AMS och svenska AMS inte får fram samma siffor...
Fast det tycker inte jag är särkilt konstigt. De använder sig säkert av olika mätmetoder och mätlabb. Bara för att tidningen heter likadant innebär det ju inte att allt görs lika.

Jag tappade lite förtroendet för TV för ett par år sen när de hade "massflykt" av duktiga medarbetare från tidningen och ersatte dessa med tex Ruben Börjesson som är en gammal avdankad polis. Numer verkar Teknikens Värld mest tycka saker utan att backa upp det med tester.

Som ingenjör så gillar man tester och fakta, AMS har mycket sånt och mindre tyckande. Det är därför jag har lite svårt för Robert Collin som ju aldrig testar för fakta, utan bara tycker.

Men jag prenumererar inte på någon. Köper helt enkelt den tidningen som har de intressantaste testerna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Fast det tycker inte jag är särkilt konstigt. De använder sig säkert av olika mätmetoder och mätlabb. Bara för att tidningen heter likadant innebär det ju inte att allt görs lika.
Då är det nog Svenska AMS som har fel isåfall. Eftersom Tyska AMS är en av de mest välrenomerade tidningarna i världen! :wink:

Ska vi skippa detta och ta XC60 i den här tråden istället kanske......
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Då är det nog Svenska AMS som har fel isåfall. Eftersom Tyska AMS är en av de mest välrenomerade tidningarna i världen! :wink:

Ska vi skippa detta och ta XC60 i den här tråden istället kanske......
Ja, gärna. När du fattar att Svenska AMS inte har "fel" utan bara uppmätt andra värden än tex en annan tidning :wink:

Men när det gäller XC60. Det finns ju två trådar här nu som handlar om XC60. Kan man inte låsa den ena och hålla alt i en tråd istället?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Ja, gärna. När du fattar att Svenska AMS inte har "fel" utan bara uppmätt andra värden än tex en annan tidning :wink:

Men när det gäller XC60. Det finns ju två trådar här nu som handlar om XC60. Kan man inte låsa den ena och hålla alt i en tråd istället?
Får nog dra iväg ett mail och säga att Svenska AMS ska kalibrera sina måttband så dom ävem kan mäta svenska bilar med rättvisa mått! :wink:

Jag tycker att det är kasst att det inte har dykt upp en egen forumdel till XC60! Jag påpekade att detta behövdes för längesedan!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kollar på ett test av AMS nu. De skriver att nya V70 INTE är större än den gamla... :roll: och att den nya är minst i klassen. + att baksätet är trångt ( Jag litar mer på TV som provat XC70 vs. Audi A6 och då Audins mittplats inte gick att utnyttja.)

http://www.teknikensvarld.se/tvtv/07090 ... t-allroad/

En sak som jag tycker är konstigt:
När AMS testar V70 II så kommer den näst sist.... När Aftonbladet ( som samarbetar med AMS) testar bilen får den toppbetyg och kommer på 1:a plats!

/Kalle
av bilgalen
~Kalle~ skrev:Kollar på ett test av AMS nu. De skriver att nya V70 INTE är större än den gamla... :roll: och att den nya är minst i klassen. + att baksätet är trångt ( Jag litar mer på TV som provat XC70 vs. Audi A6 och då Audins mittplats inte gick att utnyttja.)

http://www.teknikensvarld.se/tvtv/07090 ... t-allroad/

En sak som jag tycker är konstigt:
När AMS testar V70 II så kommer den näst sist.... När Aftonbladet ( som samarbetar med AMS) testar bilen får den toppbetyg och kommer på 1:a plats!

/Kalle
Nu har jag inte läst ett enda test på nya V70:n. Men bara för att den är större än den gamla på utsidan innebär det ju inte att den har mer utrymme i baksätet.

Att AMS och Aftonbladets tester kan skilja beror nog på att biltidningar som TV och AMS TESTAR bilar. Aftonbladet och Robert Collin provkör precis som du och jag när vi lånar en bil på bilfirma. Sen skriver han några rader om det.
av matzen10
V70II längd 4,82 Bagage utr. (L) 555-1600 Axelavstånd 2,81 Innerbredd F/B 1,46/1,40
Innerhöjd F/B 97,5/93,5
V70 längd 4,71 Bagage utr. (L) 495-1641 Axelavstånd 2,75 Innerbredd F/B 1,42/1,42
Innerhöjd F/B 99,5/98

Slutsats: Yttermåtten på V70II är större och verkar ha kommit bagaget tillgodo. Det 6 cm större axelavståndet brukar ju betyda att baksätet blir större men inte i det här fallet ;-). Likaså har bredd och höjd blivit något mindre bak (knäutrymmet tror jag inte går att mäta..)

Audi A6, Mercedes E, Passat, SAAB 9-5, BMW 5, Mondeo har i de flesta fallen större utrymmen/bagage oavsett om testerna är från 2007 eller 2004/5. Stort undantag är SAAB 9-5 som har bagage jämförbart med postiljonernas cykelväskor; beror väl på att modellen är daterad??

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic