- mån 03 dec 2007, 15:04
#154688
Nu de senaste åren har ju tex dieselbilar fått en renessans i Sverige tack vare skattesubventioner. Detta har ju lett till att det idag är attraktivt med dieselbilar (som det ju definitivt inte var för 5år sen).
Men från och med nyår är det ju nya frågetecken igen. Skattesubentionen är ju iaf borta. Man har pratat om nya rabatter, men inget är ju bestämt. Så som det ser ut nu kommer ju försäljningen av dieselbilar att dyka efter nyår. Så om det kommer vara bra eller dåliga andrahandsvärden på diesel- respektive bensinbilar i framtiden återstår ju att se. Men skulle det inte bli någon förändring av reglerna för dieselbilar så kommer de ju att bli hallvärmare.
XC90_Executive skrev:Hur andrahandsvärden ser ut för bensin- kontra dieselbilar beror ju helt på regler och skatter som regeringen sätter.VolvoB20 skrev:Varför tror alla diesel ska ha så mycket bättre andrahansdvärde.Jag tror inte, jag VET!
Kolla bara på t.ex begagnade XC90. En 3.2 står kvar i hallen hur länge som helst! Samtidigt försvinner D5:orna direkt.
Det är inte så konstigt iofsig. En XC90 D5 klarar sig på 1 liter/mil i stadstrafik om man kör på lite. En XC90 3.2 ligger (med samma körstil) på 1.8l/mil. V8 - hur mycket som helst.....
Nu de senaste åren har ju tex dieselbilar fått en renessans i Sverige tack vare skattesubventioner. Detta har ju lett till att det idag är attraktivt med dieselbilar (som det ju definitivt inte var för 5år sen).
Men från och med nyår är det ju nya frågetecken igen. Skattesubentionen är ju iaf borta. Man har pratat om nya rabatter, men inget är ju bestämt. Så som det ser ut nu kommer ju försäljningen av dieselbilar att dyka efter nyår. Så om det kommer vara bra eller dåliga andrahandsvärden på diesel- respektive bensinbilar i framtiden återstår ju att se. Men skulle det inte bli någon förändring av reglerna för dieselbilar så kommer de ju att bli hallvärmare.