Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Varför tror alla diesel ska ha så mycket bättre andrahansdvärde.
Jag tror inte, jag VET!

Kolla bara på t.ex begagnade XC90. En 3.2 står kvar i hallen hur länge som helst! Samtidigt försvinner D5:orna direkt.

Det är inte så konstigt iofsig. En XC90 D5 klarar sig på 1 liter/mil i stadstrafik om man kör på lite. En XC90 3.2 ligger (med samma körstil) på 1.8l/mil. V8 - hur mycket som helst.....
Hur andrahandsvärden ser ut för bensin- kontra dieselbilar beror ju helt på regler och skatter som regeringen sätter.

Nu de senaste åren har ju tex dieselbilar fått en renessans i Sverige tack vare skattesubventioner. Detta har ju lett till att det idag är attraktivt med dieselbilar (som det ju definitivt inte var för 5år sen).

Men från och med nyår är det ju nya frågetecken igen. Skattesubentionen är ju iaf borta. Man har pratat om nya rabatter, men inget är ju bestämt. Så som det ser ut nu kommer ju försäljningen av dieselbilar att dyka efter nyår. Så om det kommer vara bra eller dåliga andrahandsvärden på diesel- respektive bensinbilar i framtiden återstår ju att se. Men skulle det inte bli någon förändring av reglerna för dieselbilar så kommer de ju att bli hallvärmare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Jag tror inte, jag VET!

Kolla bara på t.ex begagnade XC90. En 3.2 står kvar i hallen hur länge som helst! Samtidigt försvinner D5:orna direkt.

Det är inte så konstigt iofsig. En XC90 D5 klarar sig på 1 liter/mil i stadstrafik om man kör på lite. En XC90 3.2 ligger (med samma körstil) på 1.8l/mil. V8 - hur mycket som helst.....
Men det gäller inte för S80, V70, XC70 långt ifrån.....

Kompisarna som kör bensinare har långt ifrån dubbla förbrukningen mot vad jag har med D5a. Långt, lång, långt ifrån ....

Det måste gälla bara XC90, och den är ju inte någon stor del av bilflottan
av Gelejocke
Provkörde en xc 70 med D5 motor för ett tag sedan. Motorljudet var klart högt speciellt vid acceleration. Har varit inne ett tag på att byta min "gamla" 01 men med dessa två motoralternativ tvekar jag. Vad var det för fel på 200 hästars 5:an?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Men det gäller inte för S80, V70, XC70 långt ifrån.....

Kompisarna som kör bensinare har långt ifrån dubbla förbrukningen mot vad jag har med D5a. Långt, lång, långt ifrån ....

XC70II D5 ligger väl på ca 0.9l/mil i stadstrafik. Senaste gången jag körde XC70II 3.2 i stan låg den på 1.6l/mil.

Skulle dessutom gissa att XC70 osv mest köps av företag, då har skatten liten betydelse. Förbrukning och förmånsvärde är två viktigare saker....
av Petjos
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:
Jag tror inte, jag VET!

Men det gäller inte för S80, V70, XC70 långt ifrån.....

jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter och jag körde min D5 awd -07 men manuell låda på ca 0.75-0-80 blandad körning och min v50 t5 -06 med manuell låda aldrig under 13.0/100km.

Tåls att tänka på då v50 väger 1557kg mot v70 1787kg men du kanske har en väldigt aktiv körstil vad vet jag :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Men det gäller inte för S80, V70, XC70 långt ifrån.....

XC70II D5 ligger väl på ca 0.9l/mil i stadstrafik. Senaste gången jag körde XC70II 3.2 i stan låg den på 1.6l/mil.

Skulle dessutom gissa att XC70 osv mest köps av företag, då har skatten liten betydelse. Förbrukning och förmånsvärde är två viktigare saker....

Ohhh dra åt fanders.... kompisarna kör 2.5T med 210 hk och de ligger ju på 1.0 menar du att 3.2an drar nästan dubbelt upp.

En annan kollegahar en S60 T5 som han sällan får över 0.9.....

Fy fan vilken skitmotor 3.2 måste vara.....

238 hk, det är ju samma som i BMW 530, den kör kompisarna under litern, vad i hela friden sysslar volvo med????
av Continental
Provade 3.2:an idag och är faktiskt besviken...
Rå, lite högljudd, trög och slamrig. Helt ärligt så hade Jag inte gissat på en sexa om Jag inte visste...
Det kan bero på att Jag trissat upp mina förväntningar lite, samt att Jag klev från en bil som har en oerhört fin motor med sofistikerad och smidig gång.
Jag vill testa den en gång till under en lite längre tid än nu för att kunna bilda mig en korrekt uppfattning och jag tänker ta Forden dit när Jag ska göra det :wink:

Annars så var den klart trevlig. Lådan var väl kanske lite nervös men inte så att det stör direkt. Komforten super och inredningen är fruktansvärt snygg.

Ska se om Jag ska ta en tur till på Måndag.
av perhall
continental,
det är nog helt enkelt så att Volvos 6:a inte håller BMW-nivå, å andra sidan får du i övrigt en mycket trevlig bil.

Inte heller D5:an håller ju samma nivå som BMW:s dieslar men jag tycker, som sagt, att sexan passar bättre.

Tror inte heller på att andrahandsvärdet skulle bli så mycket sämre med 6:an, kanske t o m kan bli populärt med en beg 3,2 eftersom de tycks ganska ovanliga.

Jag känner inte alls igen de optimistiska förbrukningssiffror som en del av er anger och jag tycker när det gäller förbrukning att man ska hålla sig till fakta, dvs. tester. I allmänhet drar en dieselbil 25-30% mindre än en bensinbil, numera är skillnaden ca 20% pga direktinsprutade bensinbilar och partikelfilter i dieselbilarna. Jag har lång erfarenhet från TYskland, både tester och vagnparker och flertalet stora dieselbilar ligger kring 10l/100 km, bensin kring 13l/100 km. Skulle tro att en XC70 D5 aut i Sverige drar ca 9l och en 3,2 ca 12l. Kör man mycket i stan kan skillnaden bli större, på landsväg kanske något mindre.

PH
av Petjos
perhall skrev:continental,
det är nog helt enkelt så att Volvos 6:a inte håller BMW-nivå, å andra sidan får du i övrigt en mycket trevlig bil.

Inte heller D5:an håller ju samma nivå som BMW:s dieslar men jag tycker, som sagt, att sexan passar bättre.

Tror inte heller på att andrahandsvärdet skulle bli så mycket sämre med 6:an, kanske t o m kan bli populärt med en beg 3,2 eftersom de tycks ganska ovanliga.

Jag känner inte alls igen de optimistiska förbrukningssiffror som en del av er anger och jag tycker när det gäller förbrukning att man ska hålla sig till fakta, dvs. tester. I allmänhet drar en dieselbil 25-30% mindre än en bensinbil, numera är skillnaden ca 20% pga direktinsprutade bensinbilar och partikelfilter i dieselbilarna. Jag har lång erfarenhet från TYskland, både tester och vagnparker och flertalet stora dieselbilar ligger kring 10l/100 km, bensin kring 13l/100 km. Skulle tro att en XC70 D5 aut i Sverige drar ca 9l och en 3,2 ca 12l. Kör man mycket i stan kan skillnaden bli större, på landsväg kanske något mindre.

PH
kan inte riktigt förstå varför det verkar vara så populärt att jämföra volvo mot bmw på detta forum? jag menar bmw har en tradition att göra grymma sexor som te x. den som sitter i nya 325:an, och dessutom så ligger bmw på en helt annan prisnivå jämfört med volvo, så någonstans ska man väl få valuta för dom där hundra tusen extra som man hostar upp? har själv kört många bmw man jag tycker nånstans att man får mera bil för pengarna i en volvo men det är ju min åsikt.

rörande förbrukningen i olika bilar så har alla olika uppfattningar, men att den s60 t5:a skulle ta 0.9l/100km låter i mina öron lite för bra.
av bilgalen
Petjos skrev:kan inte riktigt förstå varför det verkar vara så populärt att jämföra volvo mot bmw på detta forum? jag menar bmw har en tradition att göra grymma sexor som te x. den som sitter i nya 325:an, och dessutom så ligger bmw på en helt annan prisnivå jämfört med volvo, så någonstans ska man väl få valuta för dom där hundra tusen extra som man hostar upp? har själv kört många bmw man jag tycker nånstans att man får mera bil för pengarna i en volvo men det är ju min åsikt.
Det som gör att det nu ligger nära till hands att jämföra Volvo och Bmw är ju att Volvos priser gått upp ganska mycket. Den Volvo som nu disskuteras här, XC70 3.2 går väl loss på nästan 450kkr med lite utrustning. Denna peng får man även en fin Bmw för, speciellt om vi nu tänker på 3-serien som ju trådskaparen har.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]