Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

'Problemet' är väl att dom flesta som köper V70 är tjänstebilsförare. Då brukar det inte vara toppmodellen som gäller....

Jag hade utan tvekan valt T6 om jag skulle köpt V70. Grym motor! 8)
av Steff 99
wide skrev:En fundering nu när man har hängt här lite...
Är det ingen som beställer nya V70in med den roliga motorn??, det är ju bara massa dieslar och fordetanol som gäller.... :???:

Ja jag vet att det inte är politiskt korrekt, men alla kanske inte köra 5000mil om året, så då kan man väll unna sig en lite roligare bil...

När man tittar på V70n och även den föregående modellen så finns det drösvis med T5or, är det så att T6an har blivit för dyr eller är folk så miljömedvetna?...

Så är det nån som vet hur stor del i % som är T6or....1%...mindre?...
Som tidigare nämts så är Volvo tjänstebilförarnas stora favorit, mycket bil till ett ganska lågt förmånsvärde.
När man börjar att titta på T6 bl.a så finns det ett annat utbud från flera andra märken för nästan samma pris.
Volvos motorer i detta lite högre segment ligger inte i högsta ligan, jag tror att man också har andra kriterier när väljer märke i dessa prisklasser, man är inte lika ekonomiskt känslig och det är många gånger viktigare att det sitter en stjärna i fronten eller fyra ringar som emblem.
Den pågående miljödebatten spelar säker in också ..vem vill inte vara miljöpolitiskt korrekt ??
Användarvisningsbild
av wide
Steff 99 skrev:
wide skrev:En fundering nu när man har hängt här lite...
Är det ingen som beställer nya V70in med den roliga motorn??, det är ju bara massa dieslar och fordetanol som gäller.... :???:

Ja jag vet att det inte är politiskt korrekt, men alla kanske inte köra 5000mil om året, så då kan man väll unna sig en lite roligare bil...

När man tittar på V70n och även den föregående modellen så finns det drösvis med T5or, är det så att T6an har blivit för dyr eller är folk så miljömedvetna?...

Så är det nån som vet hur stor del i % som är T6or....1%...mindre?...
Som tidigare nämts så är Volvo tjänstebilförarnas stora favorit, mycket bil till ett ganska lågt förmånsvärde.
När man börjar att titta på T6 bl.a så finns det ett annat utbud från flera andra märken för nästan samma pris.
Volvos motorer i detta lite högre segment ligger inte i högsta ligan, jag tror att man också har andra kriterier när väljer märke i dessa prisklasser, man är inte lika ekonomiskt känslig och det är många gånger viktigare att det sitter en stjärna i fronten eller fyra ringar som emblem.
Den pågående miljödebatten spelar säker in också ..vem vill inte vara miljöpolitiskt korrekt ??
Så man kan säga att T6an dragit lite iväg prismässigt, men man kan förstå om man ska lägga 450papp på en bil att man kanske vill ha nån lite "hetare" tysk i stället.
Men är det inte så att man inte får så mycket "tysk" för 450papp?. 5-serien drar ju snabbt iväg om man vill ha lite lulllull och mer motor, samma men A6an.
Så är inte T6an billig i allafall?... :???:
av Pachipachihand
T6an är väldigt billig för det man får:En motor som är kapabel till bra mkt mer än 300 hk. Lägg därtill Summon och automat med sportläge(unikt inte ens V8:an har detta) hade tagit T6 direkt om inte just chefen sa nej just pga miljösjäl.. Fick istället vara "nöjd"med en xc70 som gick lös på 450 000 kr som jag med råge fått en T6:a för... Audi, Bmw går inte att gämföra med, finns inte en bil(inte ens nya Audi A4) under 450 000 kr som är någorlunda utrustad.
av lunkan01
Har haft min T6 sen oktober och har väl åkt ca 450 mil. Tycker att man får en mycket kompetent bil, rolig och går väldigt tyst.
Med lådan i s-läge så finns det inte många bilar i samma klass så hänger med.
Innan jag bestämde mig för Volvon så kollade jag på både Merca, Audi och BMW och skulle jag ha en likadan bil med samma utrustning så behövde jag betala nästa 100.000 kr mera och det är det inte värt. Tanken finns givetvist att så snart det kommer ett bra trim till den så uppgraderar jag säkert.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
lunkan01 skrev:Tanken finns givetvist att så snart det kommer ett bra trim till den så uppgraderar jag säkert.
Heico har presenterat sin 'uppgradering'. Bör finnas till kund inom kort. 330hk, 0-100km/h på 6.2s :twisted:
Användarvisningsbild
av wide
Så nu har äntligt lite trim kommit!

Heico! 315häst och 460Nm!
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=546

Så vad är nu detta, kan lätt säga en kraftig besvikelse! :evil: .
Drygt 10% mer hk 15% mer vrid!. Det var inte mkt att hänga i granen! :???:
Kan ju knappast märkas på denna tunga vagn!, vad ligger flaskhalsen??.... :???:

Tacka vet jag Bmw 325d
Orginal: 197 hk och 400 NM
Efter en lätt mjukvaruppdatering Vips!
ESSTuning ger: 285 hk och 600+ NM

Och en soppa förbrukning runt halvlitern....

:) :) :) :) :)
Turbon i T6 är ganska liten, kan vara en anledning till den något blygsamma ökningen. Eller helt enkelt att denna mappning passar bilen bäst. Det är inte alltid fler hästar är bättre!
Användarvisningsbild
av wide
XC90_Executive skrev:Turbon i T6 är ganska liten, kan vara en anledning till den något blygsamma ökningen. Eller helt enkelt att denna mappning passar bilen bäst. Det är inte alltid fler hästar är bättre!
Måste vara en rätt liten snurra då. En tanke var att det var Awd som var underdimensionad. Men har sett mindre serisösa "chippad" får ut liknade effekt så det verkar väll max tyvärr.....
Att inte fler hästar är bättre, är väll inget som "chipparna" bryr sig om. Ju mer desto bättre....
Inte är det många "chippare" som säljer för bättre körbarhet eller vad nu skulle vara fallet...
wide skrev:Att inte fler hästar är bättre, är väll inget som "chipparna" bryr sig om. Ju mer desto bättre....
Inte är det många "chippare" som säljer för bättre körbarhet eller vad nu skulle vara fallet...
Läs på lite om Heico!

Dom gör extremt många tester för att körbarheten ska vara lika bra (eller bättre!) än Volvos orginalmapp. Effektkurvorna brukar likna Volvos, fast med mer 'krut' då. I Tyskland kan du t.o.m köpa Heicogrejer hos den vanliga VolvoÅF, gäller även trim! Du behåller alla garantier!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]