- sön 11 aug 2024, 13:08
Jag vet inte. Rengjorde lmm och satte tillbaka den. Läste då helt rätt värden sen ändrade motorn ljudet och då stack värdena iväg på lmm.
Så fort man rör gasen får den rätt värden igen.
Dock ser jag att egr ventilen inte verkar följa riktigt rätt värden på kommando och positionssensor.
Vad tror vi om det? Börjar bara rätt less på att söka fel men vill vara övertygad om att motorn sköter allt som det ska innan jag byter ventilhus på växellådan. Känns som att dom pengarna kan gå till roligare saker om det visar sig vara något i motorstyrningen som ställer till det.
Så... Rengöra EGR kanske? Såg inte jätteskitig ut men tog inte lös den tidigare så kunde inte se in i den ordentligt.
Noterar förövrigt att tomgången är något... Lurvig.
Kolla video. Efter 45 sekunder börjar värdena se konstiga ut.
Edit: glömde länken
Så fort man rör gasen får den rätt värden igen.
Dock ser jag att egr ventilen inte verkar följa riktigt rätt värden på kommando och positionssensor.
Vad tror vi om det? Börjar bara rätt less på att söka fel men vill vara övertygad om att motorn sköter allt som det ska innan jag byter ventilhus på växellådan. Känns som att dom pengarna kan gå till roligare saker om det visar sig vara något i motorstyrningen som ställer till det.
Så... Rengöra EGR kanske? Såg inte jätteskitig ut men tog inte lös den tidigare så kunde inte se in i den ordentligt.
Noterar förövrigt att tomgången är något... Lurvig.
Kolla video. Efter 45 sekunder börjar värdena se konstiga ut.
Edit: glömde länken