Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
#1586260
Jag vet inte. Rengjorde lmm och satte tillbaka den. Läste då helt rätt värden sen ändrade motorn ljudet och då stack värdena iväg på lmm.
Så fort man rör gasen får den rätt värden igen.

Dock ser jag att egr ventilen inte verkar följa riktigt rätt värden på kommando och positionssensor.

Vad tror vi om det? Börjar bara rätt less på att söka fel men vill vara övertygad om att motorn sköter allt som det ska innan jag byter ventilhus på växellådan. Känns som att dom pengarna kan gå till roligare saker om det visar sig vara något i motorstyrningen som ställer till det.

Så... Rengöra EGR kanske? Såg inte jätteskitig ut men tog inte lös den tidigare så kunde inte se in i den ordentligt.

Noterar förövrigt att tomgången är något... Lurvig.

Kolla video. Efter 45 sekunder börjar värdena se konstiga ut.

Edit: glömde länken
av Kromad
#1586264
En snabb bild på värdena när de blir lite knasiga för er som inte orkar kolla videon :) Ser ut som att position sensor visar mindre än den ska på egr. Borde väl inte bli minusvärde?
Screenshot_2024-08-11-14-14-12-175_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2024-08-11-14-14-12-175_com.miui.gallery.jpg (426.27 KiB) Visad 2180 gånger
av Kromad
#1586269
IMG_20240811_144232.jpg
IMG_20240811_144232.jpg (3.01 MiB) Visad 2176 gånger
Före egr stänger
IMG_20240811_144335.jpg
IMG_20240811_144335.jpg (4.08 MiB) Visad 2176 gånger
Efter EGR stängt. Tomgång båda bilder

Någon som kan säga något om positionen på EGR jämfört med önskat värde? Ca -10 % hela tiden
av Kromad
#1586297
Nå jag fortsätter min lilla dagbok här. Kanske blir någon hjälpt av det i framtiden.

Just nu har tråden gått från växellådsproblem till motorfelsökning. Men det har ett samband tror jag. Därför vill jag tillse att laddvärde och motor går precis som det ska innan jag börjar byta ventilhus på växellådan. Kan jag slippa byta ventilhus och det räcker med att få fullt laddtryck i motorn är jag glad som en räkförsäljare i Göteborg. :)

Jag misstänker nu att EGR är kass. Eller iaf motorn/sensorn till den. Kan inte se någon annan anledning till att sensor på EGRpositionen skulle visa ~ -8% (MINUS) när kommandot är runt 1%? Enligt vida ska siffrorna röra sig mellan 0-100 %. Inte negativa värden.

Såg en video på tuben där en v50 hade liknande problem. Där byttes endast elektronikdelen ut som han tog från en beggad egr.

Fråga då. Är det någon som bytt endast Elektronikdelen/motorn/sensorn på en sån här EGR? Går det?

Fråga 2. Går det få lös EGR utan att behöva ta med ut EGR-kylaren? Just det jobbet såg jag inte fram emot.
av Kromad
#1586323
Nya fynd. Nu med kall bil då den stått sen igår.

Dels verkar MAF-sensor visa fel temp. Borde inte vara 29 grader där den sitter då det är helmulet ute så den borde hålla ungefär samma temp som TMAP.

Och positionen på EGR är galet.

Någon som vet om det går att köpa enbart positionssensor till egr?

Annars köper jag på skroten både en egr ventil och maf sensor i rent felsökningssyfte.
IMG_20240812_085043.jpg
IMG_20240812_085043.jpg (3.8 MiB) Visad 1954 gånger
av Kromad
#1586325
Kan svara mig själv. Ja det går köpa en positionssensor löst.

Testade dra ut kontakten ur positionssensorn och den reagerar inte på värdena alls. Så hoppas det är den som är trasig och inte något kabelbrott eller fel på ecm. Fortsättning följer.
av Kromad
#1586383
Helt otroligt.

Undra vilken av läsarna man ska lita på? Vida med kina dice eller Icarsoft Pro'n? 😂

Får nog kolla med jobbets autocom som får slå utslagsrösten.
IMG_20240812_200754.jpg
IMG_20240812_200754.jpg (2.5 MiB) Visad 1120 gånger
IMG_20240812_200754.jpg
IMG_20240812_200754.jpg (2.5 MiB) Visad 1120 gånger
Bilagor
IMG_20240812_200758.jpg
IMG_20240812_200758.jpg (3.42 MiB) Visad 1120 gånger
av Kromad
#1587255
Ceska skrev: lör 03 aug 2024, 09:17 Titta på motorstyrningens live data framför allt på bör och ärvärdet på ladtrycket. Min låda betedde sig så vid nedväxlingar och visade sig att ärvärdet på trycket diffade +10-15%.
Jag har nu gjort det och kan notera att det verkar inte lira så jag kommer byta sensor på intercooler i första hand. Tack så mycket för detta tips. Hade med mig det i bakhuvudet när jag satt med Vida.

Sen har jag något med EGR positionen också. 10 % lägre värde än begärt. På tomgång när egr stänger kan begärt läge vara omkring 1% men enligt sensor är den -9%. Testat byta sensor med en jag hade liggande men ingen skillnad.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]