Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
En fundering, som tidigare nämnt har jag sedan 2018 åkt runt med Biltemas skivor fram på 300mm. Detta var som ni påpekade fel så jag satte dit 316 skivor och de funkar ju fint. De är belagda (vad betyder det)?
De skivor som jag hade fram tror jag bör sitta bak istället men ska jag ha ventilerade eller solida skivor bak? Hur vet man?
av VolvoJull3
Jag tror bara AWD bilarna har ventilerade bak, och jag tror inte du har satt bakskivor fram, dom ser helt olika ut, beläggytan är mycket mindre.
av UnleashFusion
Ja som ovan skrev. Du har 316mm fram men bak har du den vanliga solida-302mm . Hade du däremot AWD skulle det vara ventilerade-bak
av rosefors
Belagda innebär att dom är rostskyddade i någon form. Exempelvis vill man hålla dom synliga ytorna som inte är friktionsyta rostfria om man bryr sig om utseendet. Det kan dock va belagt på olika sätt. Vissa är bara oljade och syftar då bara att skyddas mot rost under förvaringen innan de sätts på bilen. Annars lackat eller galvat.
av Rolle85
Yes skivorna fram var ventilerade. Som nya, nån som behöver? Göteborg.
Har beställt ett nytt Ok iallafall, ett original från bilddelsdatabasen. Tänkte sätta dit detta som ersättare för det som luftnippeln inte gick att öppna på. Om jag fixar nippeln, Kan jag ha detta ok på höger sida senare (sitter på vänster sida idag).
av VolvoJull3
Det är höger och vänster på oken, så det går ej att flytta över.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]