Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1562764
Kan även titta på priserna.

Ifrån en annan högaktuell tråd har vi förstått att en 10 år gammal XC70 som gått under 20k mil ligger runt 200kkr.

Priserna för P2 har visserligen också stuckit, men d3t bästa är att dom bästa årsmdoellerna med den bästa motorn är 03-04 2.5T och dom ligger lågt pga att det inte är facelift. Nyligen gick en 2004 2.5T på Blocket som gått 6000 mil for 60kkr eller nått sånt. Visserligen en del skav i fronten men ändå.

Alla bilar som är för gamla eller gått för långa mil för att omfattas av en maskinskadeförsäkring är en riskfaktor som innebär att man får parera för oförutsett med en ganska rejäl buffert. För vissa årgångar typ VEA pratar vi storleksordningen 100kkr. Frågan är då om det verkligen är rimligt att bilen kostar bortåt en kvarts miljon.
av berrabus
#1562774
rosefors skrev: Det är ingen överdrift. Kolla på hur hjuluphängningen ser ut på V70N jämfört med V70II. V70N är designat för att kunna underhållas. V70II är designad för att du ska motiveras att köpa en ny bil när problemen dyker upp.
Antar att du har bra koll på V70N, bytte halvljuslampor på min 2010 igår och nu när jag skulle göra detsamma på frugans V70 från -05 ser det inte likadant ut.
På min lossade jag bara två sprintar och tog bort hela insatsen men hittar inga sprintar på -05:an. Vet du hur jag enklast gör på den?

Bytte bägge sidor på min 2010 på 10 min så antar att det skall gå att lösa på 2minuter på -05:an...
av rosefors
#1562775
Byta lampa på V70II är mycket enklare helt klart. Det är en av fördelarna med V70II.

Om det är xenon på V70N så är rekommendationen att ta ut lampan. Lättast är att ta av kofångaren. Denna är dock inte värre än ett 5-10minuters jobb om man vet vart skruvarna sitter (också därför R-kofångarna stjäls så ofta och så lätt), för att komma åt dom 4 skruvarna 10mm 6kant. Två skruvar uppe ovanpå under huven, en skruv nere hörnet insida samt en längst ut på sidan under blinkersen. Ett jobb på max 30 min man behöver göra en gång per 10.000-mil i värsta fall.

Om det är halogen behöver man inte ta ut lampan. Man kan byta glödlampor med lampan på plats.

Tillägg: Kan I sammanhanget nämna att strålkastarlinserna på V70N 00-04 är i glas och man behöver således inte hålla på och slipa/polera glasen pga att dom blivit helt mjölkiga följt av nedslag på besiktningen. Vill man kan man även använda xenonlamporna från 03-04 på facelift 05-08 sluppit problemet även där, något som inte är möjligt på V70II.
av William85
#1562794
Prisbilden har väl alltid varit lite speciell på Volvo-bilar. Andra märken jag har ägt har man fått småpengar för efter 10-12 år, på gott och ont. Det gör ägandet av sådana gamlingar lite mindre nervösa då fallhöjden blir mindre på slutet. Men det är ju enkelt löst, bara att se till att man inte äger en Volvo sista åren :P

Redan när jag köpte XC70n 2018 var prisbilden väldigt hög på äldre bilar, med en egentligen linjär och låg värdeminskning efter 3-4 år, så det är inget nytt. Idag kostar ju en ny småbil 250 000kr, snik-Golfkombi 360 000kr och Volvo V60 typ 600 000kr. Så 180-200 000 för en XC70 kan kännas rätt prisvärt.

Tycker min egen fortfarande har kvar sina kvaliteer som när den var ny. Långfärd i dessa är som att gå på spa jämfört mina tidigare bilar. Oavsett hur långt man kör kliver man ur utvilad. Med plats för allt bagage man kan tänka sig och med en räckvidd på över 100 mil. Den har kanske inte modernaste multimedia men stereon har bra ljud och den är bra på det som spelar roll. :-)
av rosefors
#1562802
800 timmar är tydligen gångtisgränsen på tillsatsvärmaren, ser vi nu när tråden vaknat till liv igen.

Vad motsvarar det? 5000 mil med den aktiv?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1562825
Nej, den där listan över P2ans förträfflighet känns väldigt ansträngd.

Jag kör en 56tmil 2012a som är i det närmaste helt rostfri både under och ovan. Trots extra hål i taket pga taxi antenn och hårt slitage vid samtliga insteg.

Min f.d arbetskollega köpte en v70n med hål golvet så det blev blött när han åkte i regn.

Eftersom att det är min erfarenhet så tänker jag basunerar ut att P2orna var riktiga skräpbilar. Obekväma också :P :-)

Notera sarkasmen i sista stycket.

Men tyvärr illustrerar det också hur folk i allmänhet får sin erfarenhet som sedan presenteras som absolut sanning till de som ber om information på ett forum.

Snälla, klaga på att det är svårt att byta ett slutsteg... löjligt.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1562826
rosefors skrev: lör 02 dec 2023, 17:49 800 timmar är tydligen gångtisgränsen på tillsatsvärmaren, ser vi nu när tråden vaknat till liv igen.

Vad motsvarar det? 5000 mil med den aktiv?
Jag har faktiskt eftermonterat bränslevärmare i min 2.5T. Köpte en från en 2016 v70 som brännaren gått i 45minuter på men varit aktiv (med tändning på) i 600h.

Det är 2010-11 årsmodell som hade buggen vad jag förstår. På brännartiden alltså.
av rosefors
#1562827
Johnny du vet mer än nån annan här att byta förstärkaren på V70II innebär DiCE/Mongoose och ditt verktyg, eller rånarna på D5T5. Bara det är långt mer omfattande insats än att skruva av två skruv och rycka tre kablar under sätet på P2. Dom flesta pallar helt enkelt inte med det för dom har inte grejerna. Det är ingen klagan, men jämför vi äpplen med äpplen så ligger skillnaden där i.

Så 2010-2011 alltså, bra att veta. Utöver 2014-2016 ska man alltså hålla sig ifrån 2010-2011 också. Inte många årsmodeller kvar nu.
av rosefors
#1562828
Sen tåls det att sägas på en gång. Det är på grund av din grymma insats Johnny som det blåser nytt liv i P3-plattformen. V70II är bra bilar och volvocommunityt är nu överlyckliga över att dom är ännu bättre med pxtool.

Förutsättningarna för underhåll och livslängd i relation till ekonomiskt utfall är det jag försökte beröra ovan och där finns stora skillnader. Som vi alla vet, tid är pengar, framför allt om man har småbarn och ett heltidsjobb. Det väljer var och en själv hur man vill värdera.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1562831
Jag tillhör dem som köpte ny bil privat en gång i tiden. Jag ville ha en bra dragbil och då var XC70 med dieselmotor ett utmärkt alternativ.
Idag hade det kanske blivit något annat, om nu XC70 hade funnits att köpa ny fortfarande, alltså.

Får säga att jag är rätt imponerad av hjulupphängningarna på min. Än är det bara bussningarna till armarna där bak som behövt bytas. Förra bilen jag köpte ny var en 854. Redan vid halva miltalet jämfört med vad XC70:n gått nu hade varenda led i framvagnen bytts på 850:n.

Det där med timmar på dieselvärmaren börjar jag undra om hur det ligger till egentligen. Min har nu varit med om 12½ år och drygt 40000 mil. Ännu har den inte krånglat en gång.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]